Gå til innhold

Minianmeldelse: Amazon Kindle 2


Moskus

Anbefalte innlegg

Etter et halvt års vurdering av forskjellige alternativer kom jeg frem til at kona skulle få en Kindle 2 til jul (som så mange andre). Den var så til de grader kjekk og praktisk at jeg kjøpte en til meg selv også!

 

For de som ikke kjenner Kindle så er det et lesebrett for digitale bøker. Det er enda en del som tror at det å lese digitale bøker er det samme som å lese PDF-filer på en PC-skjerm, men det er langt fra tilfelle. De fleste gode digitale lesebrettene kan leses der hvor du kan lese vanlige bøker, og det omfatter også direkte sollys.

 

post-13975-1263296994_thumb.jpg

 

Først det jeg ikke liker:

1. Du "låses" til Amazon. Dette er egentlig en sannhet med modifikasjoner: Du kan lese hva pokker du vil på Kindle, spesielt nå som PDF-støtten er implementert. Andre formater kan også enkelt konverteres via epost eller via 3. parts programmer som calibre (som er nødvendig for alle leseplate-eiere).

 

MEN: Det er ikke like enkelt å kjøpe en digital bok fra en annen tilbyder. Det største hinderet er at Kindle enda ikke støtter åpne formater som ePub. Nå er ikke det et stort problem enda, bl.a. fordi det ikke er så mange andre steder å kjøpe bøker men dette vil antakeligvis endres på om ikke så lenge (og jeg liker å kunne velge selv hvor jeg skal handle). Og nok en gang skal vi takke Forbrukerrådet for å ta tak i slike problemstillinger! :)

 

Og personlig tror jeg at om behovet for ePub blir for stort, vil noen (som Amazon selv) legge til ePub-støtten. Amazon har antakeligvis ikke råd til å bli utkonkurrert på grunn av dårlig støtte av formater, som jeg regner med er en av hovedårsakene at PDF-støtten ble lagt til.

 

 

2. Et hypotetisk norsk opplegg for digitale bøker er ikke direkte Kindle-vennlig. Dessverre. Slik det ser ut per nå vil en eventuell norsk løsning kunne støtte de fleste leseplater utenom Kindle. Imidlertid tror jeg at når de norske forlagene omsider er klar med løsning, vil Kindle kunne klargjøres for å støtte dette (det er tross alt en datamaskin), men det er nok ikke en aktuell problemstilling på en god stund enda. Norske forlag er forferdelig treige, i tillegg til problemer om moms.

 

 

3. Du kan (foreløpig) ikke låne en ebok til en venn. Dette har Barnes&Noble muligheter for i USA. La oss håpe at Amazon følger etter.

 

 

 

Så det jeg liker:

1. Det er lett å lese på den. Skjermen er virkelig god, og er behaglig til lesing. Den har dog ikke innebygget lys (sikkert fordi det ville tappet batteriet godt) så du kan ikke lese i mørket. Med andre ord kan du lese der du kan lese en vanlig bok.

 

 

2. Den er liten, lett og enkel å ta med seg. 290 g er ikke særlig mye, ca. dobbelt så mye som en iPhone og 1/4 av laptop'en min. Jeg leser også en del fagbøker, etc, og leseplata gjør at de er mye enklere å ta med seg. I tillegg blir bøkene søkbare!

 

 

3. Den bruker telefonnettet! Jeg trodde ikke at jeg skulle bli så begeistret for denne funksjonaliteten, men å kunne søke etter bøker på Amazon på selve brettet uten strømslukende WiFi er veldig praktisk. I tillegg har man full tilgang til Wikipedia så lenge mobiltelefonen din har dekning. Tidsskrifter blir levert automatisk, og det samme med bøker du kjøper. Dokumenter som du sender til [email protected] havner også automatisk på Kindle'n (dokumenter som du sender til dinadresse@free.kindle.com blir sent i konvertert format tilbake til deg på epost).

 

Å få bøker automatisk over 3G-nettet er det lett å bli vant til, og nå som Nook også gjør dette (og vissnok fremtidige modeller fra Sony) vil dette forhåpentligvis bli "standarden". Amazon (og tydeligvis) B&N har forstått det: De har gjort det enklere å kjøpe en bok enn å prøve å finne en pirat-kopi.

 

 

4. Amazon sin nettbutikk er bra, og bøkene er langt fra dyre. Gratis-prøvene på bøker er store og gir deg et godt inntrykk om hvordan boka er før du kjøper den (eller ikke).

 

 

5. I tillegg til at bøkene selvfølgelig kan leses på Kindle, kan de også leses på PC, iPhone, (snart) Mac og (snart) Blackberry. Jeg håper på støtte for Windows Mobile og Android er på vei.

 

 

6. Den er forholdsvis billig. :)

 

 

 

Merknader/annen informasjon

- Bøker i PDF-format fra norske digitalbok.no fungerer aldeles utmerket på Kindle.

 

-Minesveiper og 5-på-rad er to kjekke spill som fungerer ypperlig på Kindle. Håper det kommer flere.

 

- Aviser og magasiner/blader fungerer overraskende bra på Kindle . Men: I avisene/bladene fra Amazon er det særdeles lite bilder, og det kan bli litt kjedelig. Et alternativ er å konvertere aviser fra PressDisplay som fungerer overraskende bra, og støtter flere lesebrett.

 

- Det finnes mange gratis bøker til Kindle (eller andre lesebrett). Project Gutenberg og Manybooks.net er fine steder å starte (se link).

 

 

Jeg vil anbefale Kindle til alle som likevel kjøper bøker hos Amazon eller leser mye digital tekst. Alle lesehester burde absolutt skaffe seg en.

 

Jeg er ekstremt fornøyd med Kindle. Men jeg gleder meg til dette blir mer normalt i Norge og det blir enklere å få fatt i norske bøker. Når det imidlertid skjer, har nok utviklingen kommet så langt at det er på tide å kikke etter en ny leseplate.

 

Vi går en spennende fremtid i møte! :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjenner jeg har lyst på en slik selv :D

er det den lille versjonen du har? er det som å lese en pocketbok?

 

og grunnen til at den ikke har selvlyst skjerm er vel fordi det ikke egentlig er en LCD skjerm eller en skjerm som vi vanligvis er vant til.

den funker jo mer som en slik etch-a-sketch en en pc skjerm :p

Lenke til kommentar
er det den lille versjonen du har? er det som å lese en pocketbok?

Ja. Og ja. :)

 

og grunnen til at den ikke har selvlyst skjerm er vel fordi det ikke egentlig er en LCD skjerm eller en skjerm som vi vanligvis er vant til.

den funker jo mer som en slik etch-a-sketch en en pc skjerm :p

Jepp. Og dermed bruker den mindre strøm enn en vanlig skjerm. Med "aktiv lesing" varer den ca. en uke.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jeg følger opp Moskus sin flotte test, med noen kommentarer jeg postet på et annet forum (terrengsykkel.no) for noen uker siden.

Av min tante fikk jeg et Amazon Kindle lesebrett til jul, det kom faktisk litt på forskudd og jeg har nå brukt det i ca to ukers tid, og lest tre bøker fra perm til perm. Siden jeg vet det er flere teknolgientusiaster på forumet, tenkte jeg å dele mine erfaringer her:

 

For å begynne med konklusjonen: Jeg har trua på at dette i stor grad kan erstatte boken. Skjermen, som ikke er en vanlig skjerm, men e-blekk er utrolig god å lese på, og jeg glemmer fullstendig at jeg ser på en skjerm og ikke papir. Det oppleves virkelig som bokstavene er trykket, og står "ut" fra bakgrunnen. Siden skjermen ikke er bakgrunnsbelyst krever den like mye leselys som man trenger til en vanlig bok.

 

Knappene for å bla framover og bakover er plassert der de burde, og brettet er lite og lett nok til at man fint kan holde det i en hånd mens man leser, og samtidig gir lille Ellinor (3mnd) tåteflaske med den andre.

 

Kjøp av bøker fra Amazons nettsider er selvsagt lekende lett, og de kommer dalende over 3G (ikke Wi-Fi) i løpet av få sekunder.

 

Positive ting:

  • Fantastisk skjerm.
     
  • Lang batterilevetid (1-2 uker)
     
  • Lading via USB kabel, og bare det.
     
  • Mange gratis e-bøker tilgjengelig.
  • Word/PDF/HTML/etc. dokumenter kan konverteres til ett mer passende format via epost og havne rett på brettet. (Dette koster dog noen få cent, så vil man spare penger kan man bruke USB kabel i stedet.)
  • Stort utvalg av bøker hos Amazon. De fleste koster mellom 5 og 15 USD. Fagbøker koster fort 30USD++.
  • Bokmerker og notater lagres automatisk hos Amazon.

Negative ting:

  • PDF leseren er ikke noe god. Man kan laste opp PDFer direkte, men det er ingen zoom-funksjon, slik at dokumenter formatert for A4/Letter blir fryktelig små. Funker i et nødsfall.
  • Bøkene man kjøper fra Amazon er kopibeskyttet i ett properitært format, og kan ikke selges, lånes eller gis bort til andre.
  • Bøkene på Amazon er ofte like billige i paperback som på Kindle -- uten frakt
  • Magasiner/avsiser man kjøper fra Amazon har ikke bilder eller figurer i Norge.
  • Ingen norske bøker eller aviser er tilgjengelig. (Tekstunge aviser som Morgenbladet og Le Monde Dimplomatique hadde egnet seg brillefint på Kindle.)
  • En overraskende stor del av flyturer i Norge består av takeoff og landing, perioder hvor man nok ikke skal sitte å flashe lesebrettet sitt.
  • Den innebygde Wikipedia leseren er ikke særlig god. Det er ikke Hitch Hikers Guide riktig enda.

For meg er den dårlige PDF-leseren den største skuffelsen. Som forsker leser jeg ganske mange artikler i PDF-format i løpet av uken, og det hadde vært fantastisk å kunne lagre disse på brettet sammen med notatene mine. Det finnes en større utgave (Kindle DX) med 9.7" skjerm hvor dette nok er bedre, men denne er bare tilgjengelig i USA.

 

Jeg ser for meg at for vanlig skjønnlitteratur vil jeg i stor grad gå over til lesebrettet i året som kommer. På godt og vondt fyller man ikke opp bokhyllene med enda flere bøker, og jeg slipper ihvertfall å vise fram hvor mange søplete fantasy-paperbacks jeg faktisk har lest

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En meget god oppsummering! :)

 

  • Ingen norske bøker eller aviser er tilgjengelig. (Tekstunge aviser som Morgenbladet og Le Monde Dimplomatique hadde egnet seg brillefint på Kindle.)

Teknisk Ukeblad jobber med å få til en Kindle-løsning. Den skulle være klar før jul, men Amazon har bittelitt igjen på sitt program før det åpnes.

Og har en begynt, så kommer det flere...

 

Og alternativt kan man bruke PressDisplay, som fungerer overraskende bra!

 

  • En overraskende stor del av flyturer i Norge består av takeoff og landing, perioder hvor man nok ikke skal sitte å flashe lesebrettet sitt.

Hehehe! Dette kan jeg tro på!

Jeg må undersøke om det er lov å lese med en eBok på helikopterturer...

 

 

  • DF leseren er ikke noe god. Man kan laste opp PDFer direkte, men det er ingen zoom-funksjon, slik at dokumenter formatert for A4/Letter blir fryktelig små. Funker i et nødsfall.

Jeg ble av en eller annen merkelig grunn positivt overrasket til PDF-leseren, og leser mange PDF-er på Kindle'n (original, ikke DX). Men for de fleste PDFer kreves det at man trykker på skriftstørrelsesknappen og velger en av landscape-modusene.

Lenke til kommentar
Jeg ble av en eller annen merkelig grunn positivt overrasket til PDF-leseren, og leser mange PDF-er på Kindle'n (original, ikke DX). Men for de fleste PDFer kreves det at man trykker på skriftstørrelsesknappen og velger en av landscape-modusene.

Det kommer nok veldig ann på PDF dokumentet. Veldig mange vitenskapelige artikler er satt i to kolonner, og i landscapemodus blir man nødt til å bla litt fram og tilbake for å få lest all teksten som er på en side,

 

Heller ikke Amazon sin konvertering håndterer dette på noen god måte.

 

Siden dette er løsbart i software kan man jo håpe at det blir bedre, og jeg ser virkelig fram til å kunne lagre kommentarer til teksten på denne måten!

Lenke til kommentar
Ligger ikke de bøkene bare på nett? Eller er de nedlastbare?

Det er mulig å lese scannede PDFer, men idéelt er det ikke.

De ligger så vidt jeg vet bare på nett, ja. Da er det bare å glemme, eller?

Er de ikke nedlastbare, så trenger du en PC, ja...

 

 

Flott anmeldelse, det jeg har startet å lure på er om det er noen ide å kjøpe DX versjonen som kommer ut om et par dager. Jeg synes den er ganske dyr og en del større enn den vanlige versjonen som både er positivt og negativt.

Det tror jeg ingen kan fortelle deg. Du har jo allerede pekt på den største fordelen (størrelsen) og den største ulempen (prisen).

 

Til mitt bruk er den vanlige Kindle'n ideell, både med tanke på størrelse og pris.

Lenke til kommentar
Jeg oppfatter det også som PDF-støtten er bedre i DX?

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror det er et spørsmål om definisjoner.

 

Vanlig Kindle vil vise alle (ulåste) PDFer som du kaster på den (iallfall som jeg har prøvd), men DX har jo større skjerm som gjør det jo lettere å lese på den...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...