Gå til innhold

Beste måten å få en valp stueren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange som bruker aviser og legger ut disse i huset, og så roser hunden når den tisser/bæsjer på avisene. Etter hvert flytter de avisene ut og håper på at hunden slutter å tisse inne.

Med vår hund brukte vi 'puppy pads', gjør samme jobb som aviser, bare litt mer absorberende og fjerner lukt. Vi flyttet aldri disse mattene ut, men jeg tror nok vendepunktet var en gang vi satt og så på TV, så tisset hunden på fotskammelen, rett foran oss. Da reiste jeg meg og sa bestemt 'nei' med store bokstaver. Man ser når noe synker inn hos en hund, og da tror jeg det sank inn at tisse inne var fyfy. I forkant av dette oppmuntret vi til tissing ute. Ga han ros og klapp når han gjorde fra seg, og en liten kjeks noen ganger.

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Aldri bli sur om hunden tissar inne. Aldri.

 

Ta med kvalpen ut etter at den har ete, drukke, leika og sove, og elles når det er ei lita stund sidan sist. Ros mykje om den gjer frå seg ute. Du vil etter kvart lære deg å sjå på kvalpen om den skal til å gjere frå seg inne. Då tek du den ut med ein gong og roser der. Tissar kvalpen inne ber du den ut med ein gong og roser der.

 

Det er ikkje hjelp i å bli sur, det kan ende med at kvalpen trur det er gale å tisse - og det er ikkje ønskeleg.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

takk :) hvor fikk du kjøpt sånn matteting?

 

Aldri bli sur om hunden tissar inne. Aldri.

 

Ta med kvalpen ut etter at den har ete, drukke, leika og sove, og elles når det er ei lita stund sidan sist. Ros mykje om den gjer frå seg ute. Du vil etter kvart lære deg å sjå på kvalpen om den skal til å gjere frå seg inne. Då tek du den ut med ein gong og roser der. Tissar kvalpen inne ber du den ut med ein gong og roser der.

 

Det er ikkje hjelp i å bli sur, det kan ende med at kvalpen trur det er gale å tisse - og det er ikkje ønskeleg.

 

Lykke til! :)

 

Ja nei jeg tenker nok ikke skremsel er tingen når man skal lære noen noe i grunn... :) ser det funker dårlig på vesla mi så da regner jeg med at det funker dårlig på hunder og vil jeg tro. :)

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Tisselaken ja,... det var faktisk ikke no dum idé, Veit jeg brukte sånn en gangs stelleunderlag til jentungen som jeg fikk kjøpt på kiwi.. det går også ann.. er sånn tisselaken opplegg, en ja det kan ikke brukes oppatt da. Det kan vel et tisselaken. får vurdere å se hva jeg finner best... men får vel bare Lufte bissevovven til han skjønner at det er vist ute vi tisser .. ikke inne. Kanskje jeg skal sette et eksempel å tisse litt på snøhaugen ute her jeg og.. hehe eller ikke :innocent:

Lenke til kommentar
Tisselaken ja,... det var faktisk ikke no dum idé, Veit jeg brukte sånn en gangs stelleunderlag til jentungen som jeg fikk kjøpt på kiwi.. det går også ann.. er sånn tisselaken opplegg, en ja det kan ikke brukes oppatt da. Det kan vel et tisselaken. får vurdere å se hva jeg finner best... men får vel bare Lufte bissevovven til han skjønner at det er vist ute vi tisser .. ikke inne. Kanskje jeg skal sette et eksempel å tisse litt på snøhaugen ute her jeg og.. hehe eller ikke :innocent:

Det er bare å prøve seg fram og se hva som passer best for sin situasjon. :)

 

Husk å ikke gå (lang) tur med valpen, men bare lufte den rundt huset (f.eks.). Men det visste du sikkert. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vi har nettop kjøpt en liten chihuahuavalp, og med tanke på hvor liten han er nå (3mnd) og hvor UTROLIG kaldt det er her oppe nå, er det rett og slett ikke forsvarlig å ta valpen ut i mer enn fem minutter (maks) om gangen.

Og det er litt mye forlangt at han skal kunne klare å få gjort noe i løpet av de få minuttene når han er iskald og bare vil inn igjen, synes jeg..

 

Er det noen som har noen tips om hva vi kan gjøre for at han skal gå på do samme plass hver gang? Kan valper bruke sandkasser eller noe som er litt mer "sanitært" enn avispapir..? Han foretrekker gulvteppet, så det måtte vi fjerne...

Lenke til kommentar

Ta på valpen dekken. Den tåler å være ute litt mer enn fem min. da. Og den blir jo mer herdet etter hvert. Har ei venninde som har en tjekkisk rottehund-valp, de har det også veldig kaldt, og den vil gjerne være ute når den bare får på seg et godt varmt dekken. De fryser nemlig ikke så mye på beina som en skulle tro.

Endret av elelmar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
takk :) hvor fikk du kjøpt sånn matteting?

Skottland. Men sikkert mulig å få tak i noe lignende i Norge også. Hvis ikke, er det ikke noe galt med å resirkulere noen aviser.

 

Åneiåneiånei! Matte er ikke noe bra for å få valpen stueren.

Gå heller UT med hunden HVER gang den har sovet, drukket, spist eller lekt. Gi godbit når den har tisset eller bæsjet, og ros den masse. Du lærer fort å se på hunden når den må ut.

Og skulle uhellet skje, så lat som ingenting og tørk opp.

Dette er den raskeste måten å få valpen stueren på. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...