Gå til innhold

Noen som skjønner hva disse meldingene betyr?


Anbefalte innlegg

Etter at Ubuntu var installert og oppdateringer gjort og alt virket tilsynelatende normalt så dukker det nå opp diverse meldinger når jeg forsøker å starte opp Ubuntu. Før omstarten så forsøkte jeg imidlertid å skifte nytt passord og brukernavn. Når maskinen nå logger på bruker den fortsatt det gamle passordet men nytt brukernavn??

 

Etter at passord (merk det gamle passordet) er skrevet inn og Ubuntu begynner å laste så dukker dette opp:

Could not update ICEauthority file /home\maskinnavn/.ICEauthority

 

og

 

Det er problemer med konfigurasjonstjeneren. (/usr/lib/libgconf2-4/gconf-sanity-check-2 avsluttet med status 256)

 

Etter disse to meldingene kommer en ny beskjed:

 

Nautilus kunne ikke opprette følgende mapper opprette følgende mapper som kreves: /home/maskinnavn\Desktop, /home/maskinnavn/.nautilus.

 

Vennligst opprett disse mappene før du kjører Nautilus, eller sett rettigheter slik at Nautilus kan opprette dem.

 

Nesten samtidig med denne siste meldingen kommer også følgende opp:

 

Informasjon tilgjengelig

Oppdateringsinformasjon

Record your encryption passphrase

To encrypt your home directory or "private" folder, a strong passphrase has been autogenerated. Usually your directory is unlocked with your user pasword, but if you ever need to manually recover this directory, you will need this passphrase. Please print or write it down and store it in a safe location.

 

You can run the "ecryptfs-unwrap-passphrase" command now to do this. Enter your user password at the "passphrase"prompt.

 

Og så kan jeg velge Kjør nå eller neste eller lukk.

 

Samme hva jeg gjør nå så kommer det opp et nytt vindu hvor det står "Ufulstendig språkstøtte" og ber meg velge nytt sptåk og noe greier. Når jeg velger språk på nytt så bare står den å jobber i tilsynelatende evigheter uten at noe skjer??

 

Det ligger nå viktige filer på denne maskinen som jeg ikke vil miste. Er det mulig å rette opp i dette?

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Passord og brukernavnet fungerer slik det er nå tror jeg. Hadde det ikke fungert kunne jeg vel ikke logget inn??

 

Er det mulig å få tak i filene på maskinen på noen annen måte?

 

Jeg har bla forsøkt å kjøre Ubuntu rett fra cden (riktignokk en eldre versjon av Ubuntu siden den nye cden ikke ga meg valget?) Da får jeg opp hele skriveborsmiljøet men jeg er usikker på hvordan jeg får tak i/finner filene herfra om det da i det hele tatt er mulig?

 

Noen ideeer på hvordan filene kan reddes?

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

Tingen er at du får logget inn(dette blir begrenset av passwd/shadow fila. Ikke av om hjemmekatalogen din eksisterer.

 

Utifra meldingene du får, kan det virke som den ikke har tilgang til filene i ditt hjemmeområde.

 

Når du kjører fra livecd kan du prøve å montere disken direkte. f.eks som root / sudo

 

"mount /dev/sda2 /mnt/disk"

 

Her må du først sjekke med "fdisk -l" hvilken partisjon det gjelder, i eksempelet har jeg tatt utgangspunkt i at partisjon 2 er den rette. Mappen under /mnt som jeg har navngitt må også opprettes. "cd /mnt && mkdir disk" eller "mkdir -p /mnt/disk"

Lenke til kommentar

Opplevde noe av det samme og her er hvordan jeg løste det:

Denne delen er ikke nødvendig, gjelder meg spesielt: (Opprettet en ny bruker, og satt /home til det samme som den nåværende kontoen, logget ut og trykket

ctrl + alt + F1
som ga meg en sort skjerm med login. Skrev inn navnet og passordet mitt.)

Skriv så

sudo chown -R (detnyebrukernavetditt/detgamlebrukernavetditt) /home/
som gir den nye/gamle brukeren rett til alle filene i /home og alle innstillingene dine er de samme.

Rebbot, (vet ikke om dette er nødvendig) og alt burde være ok.

 

atlef.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...