Gå til innhold

Motivasjon til trening?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hvordan bli mest motivert til å trene? Og hvilke treningsmetoder lønner seg for meg?

 

Jeg er en jente på 16 år, med skader i begge føtter. Sliter med løping, kontaktsport og for mye vekt på den fremste delen av foten.

Var før veldig aktiv med håndballtrening tre ganger i uken, før jeg i fjor vinter måtte slutte på grunn av smerter i føttene. Ble operert i april, men har bare blitt

værre og skal operere igjen. Tar styrketrening hver kveld. 60 sit-ups og 40 kneløft. Føler meg ikke sliten etter å ha gjort dette, men vet ikke om det kan være

dumt å presse meg mer? Ønsker meg flat mage, som så mange andre som ikke har det, hva er enkleste måten å oppnå dette på? Uten løping.

 

Uansett... Motivasjonen har forlatt meg helt, og jeg har virkelig aldri lyst til å trene lenger. Dette er et veldig stort problem for meg, siden jeg gjerne vil opprettholde den formen

jeg er i.

 

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du gå på ski eller sykle uten smerter?

 

Sykling går til en viss grad, men da må alt gå i det samme tempoet hele tiden, så det ikke blir for tungt.

Det er jo sykling jeg bruker gymtimene mine til :p

Tror det blir litt værre med ski, i og med at føttene brukes så mye. Har liksom prøvd meg på å gå turer og sånn,

men også det er vondt i lengden. Er så vanskelig å finne et ordentlig treningsprogram som ikke legger for mye vekt på føttene.

 

 

tenk på at du kan bli attraktiv for menn og kvinner, bare du ikke trener så du ser ut som ei nazi bodybuilder dame.

 

Haha! Tror ikke den motivasjonen er god nok gitt :o

Den har jeg prøvd lenge :p

Lenke til kommentar

Se Rocky?

 

Videre er det viktig at du trener noe du selv liker. Du skal ikke trene for å trene, men fordi du vil trene. Det at du vil opprettholde den formen du er i, er en slags motivasjon, men den dårligste formen for motivasjon. Den gjør så du står stille, dvs. at du ønsker å opprettholde noe, og da blir det fort kjedelig i form av at det blir en rutine.

 

For meg virker det som at du rett og slett trenger variasjon, noe nytt å gå etter. Du framstår som sterk, og det kommer fram av teksten din at du ønsker å trene. Dessverre er det sånn at løping/generell utholdenhetstrening blir sett på som best egnet for å holde kroppsfettet nede. Men har du vurdert svømming f eks? Push-ups og sit-ups er også til dels gode øvelser, selv om sit-ups ikke er godt nok i seg selv til å gi flat mage. Det er ihvertfall flott at du sykler, for det er en meget god øvelse!

 

Du kan jo prøve å melde deg på gruppetrening? Er ofte at det funker for folk som mangler motivasjon, og der er det jo også mange gode øvelser, som "gåing" på maskin, roing, sykling el. spinning, du kan som nevnt svømme, aerobic osv.

 

Kommer ikke på stort mer, dessverre. Men det skal være en profesjonell motivator som svarer på spørsmål på VG fredag den 7. februar, tror jeg, så du kan jo spørre han da.

Lenke til kommentar
Se Rocky?

 

Videre er det viktig at du trener noe du selv liker. Du skal ikke trene for å trene, men fordi du vil trene. Det at du vil opprettholde den formen du er i, er en slags motivasjon, men den dårligste formen for motivasjon. Den gjør så du står stille, dvs. at du ønsker å opprettholde noe, og da blir det fort kjedelig i form av at det blir en rutine.

 

For meg virker det som at du rett og slett trenger variasjon, noe nytt å gå etter. Du framstår som sterk, og det kommer fram av teksten din at du ønsker å trene. Dessverre er det sånn at løping/generell utholdenhetstrening blir sett på som best egnet for å holde kroppsfettet nede. Men har du vurdert svømming f eks? Push-ups og sit-ups er også til dels gode øvelser, selv om sit-ups ikke er godt nok i seg selv til å gi flat mage. Det er ihvertfall flott at du sykler, for det er en meget god øvelse!

 

Du kan jo prøve å melde deg på gruppetrening? Er ofte at det funker for folk som mangler motivasjon, og der er det jo også mange gode øvelser, som "gåing" på maskin, roing, sykling el. spinning, du kan som nevnt svømme, aerobic osv.

 

Kommer ikke på stort mer, dessverre. Men det skal være en profesjonell motivator som svarer på spørsmål på VG fredag den 7. februar, tror jeg, så du kan jo spørre han da.

 

Wow! Tusen takk for kjempe godt svar! Tror du har finni akkurat det jeg trenger :)

Dette må jeg sjekke ut ;)

Lenke til kommentar
Tro meg: du kommer IKKE til å få tydelige(les: så tydelige at de er stygge) muskler av å trene styrke 2-3 ganger i uken. For jenter kreves enorm dedikasjon og pågangsmot for at det skal skje. Derimot får jenter en fin og stram kropp av vanlig styrketrening såfremt det gjøres riktig.

 

Hvor mye styrke da? Altså... Fortsette sånn jeg gjør? presse meg mer? Eller begynne å løfte vekter? :)

Lenke til kommentar
Tar styrketrening hver kveld. 60 sit-ups og 40 kneløft.

 

I tillegg til dette trener jeg et Pee-Wee lag i Cheerleading, og tar derfor styrketrening og oppvarming med dem. Det blir jo også litt dansing

på grunn av cheerleadinga :) Har slik trening to ganger i uken, men har så vondt i beina etter dette at jeg totalt mister motivasjonen til

vanlig styrketrening på kvelden, så er veldig sjelden det blir begge deler. Burde jeg skamme meg? :o

Lenke til kommentar

Snakket med to stk fra militæret i går, de sa til meg at deres desidert beste form for motivasjon var å vite at alle de andre rundt seg (da snakket de om sine troppsbrødre) hadde det verre enn dem. Om DE ikke ga seg kunne ikke de to heller gjøre det. Om du skjønner.

 

Så tenk deg om, på alle de andre av vennene dine og dem i klassen din som sliter enda mer enn deg med å trene og holde motivasjonen oppe :)

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Ah, så ikke den, my bad. Ikke tren så du får vondt er i hvert fall mitt råd. Dette dreper motivasjon med en gang. Når jeg snakker om å trene styrke slik at jenter får markerte muskler snakker jeg om tung pumping av jern. Dette er langt unna det du driver med så du trenger ikke bekymre deg. Kjør på med push ups og hang ups også. Disse skader ikke beina. Om det er tungt med hang ups kan du få noen til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Snakket med to stk fra militæret i går, de sa til meg at deres desidert beste form for motivasjon var å vite at alle de andre rundt seg (da snakket de om sine troppsbrødre) hadde det verre enn dem. Om DE ikke ga seg kunne ikke de to heller gjøre det. Om du skjønner.

 

Så tenk deg om, på alle de andre av vennene dine og dem i klassen din som sliter enda mer enn deg med å trene og holde motivasjonen oppe :)

 

Lykke til! :)

 

Den var ikke dum! Tusen takk :D

 

Ah, så ikke den, my bad. Ikke tren så du får vondt er i hvert fall mitt råd. Dette dreper motivasjon med en gang. Når jeg snakker om å trene styrke slik at jenter får markerte muskler snakker jeg om tung pumping av jern. Dette er langt unna det du driver med så du trenger ikke bekymre deg. Kjør på med push ups og hang ups også. Disse skader ikke beina. Om det er tungt med hang ups kan du få noen til å hjelpe deg.

 

Skal prøve :) Tusen takk for masse hjelp! :D

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at svømming er det beste for forbrenningen da dette ikke belaster beina. Men styrke øvelser er absolutt å anbefale. For at du skal bli noe særlig markert må du enten bli syltynn (mindre enn 5% fettprosent) eller få i deg mye proteiner og næring for å bygge opp musklene dine. Jenter har ikke så lett for å bli store, så dette er ikke noe du burde bekymre deg for.

 

Benkpress og nedtrekk er gode øvelser, disse aktivere flere muskler i kroppen noe som hjelper til med forbrenningen. Hvis det kun er foten du sliter med (den delen skoen dekker) så kan du få trent lårene på maskiner.

 

567839.jpeg

 

leg_ext1.jpg

Lenke til kommentar

Ja, de øvelsene gjorde jeg veldig ofte før. Siden bestefar løfter vekter, og da har han endel treningsapparater :) Pleide å være der et par ganger i uka før, men har blitt

litt for slapp på grunn av mangel på motivasjon :) Får prøve å komme meg i gang igjen.. Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...