Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja vi kunne egentlig hatt en egen "elektriker eller gjøre det selv tråd" her ;)

 

Men husk at alt fra støpselet og ut kan du lovlig gjøre selv:

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

... og husk lavspenning er lov å koble selv (alt fra og med 50V og nedover mener jeg det er).

 

Fibaro sin RGBW-modul er min nye favoritt. I går fikk vi nytt arbeidslys under kjøkkenbenken, bright white. Tre soner, pulsbryter til hver, men i en boks. I påsken fikk vi på plass en RGB-stripe bak senga som gir et behagelig diffuset, men overraskende sterkt lys. Kan bli passe corny "red light district" hvis man kjører rødt på full guffe, men som oppvåkningslys er det glimrende (må bare gjøre om på Eventene slik at de også kan styre farger, det skal dimmes til rødt, så gult, så hvitt). Alt 12V LED-striper.

Lenke til kommentar

Temaet virker veldig spennende både i hjem og på hytte. Etter litt lesing forstår jeg at jungelen er stor, noen som har mulighet til å vise meg i riktig retning hva hovedenhet angår? Forstår jeg det riktig da jeg sier at z-wave er en universal protokoll som fungerer i begge retninger, og er til å satse på hvis man skal starte med automasjon i dag?

Lenke til kommentar

Forstår jeg det riktig da jeg sier at z-wave er en universal protokoll som fungerer i begge retninger, og er til å satse på hvis man skal starte med automasjon i dag?

Z-wave er en protokoll som gir kommunikasjon i begge retninger, og er fin å satse på. Bare i forrige uke ble det lansert en norsk(!) dørlås med Z-wave støtte. :)

 

Jeg bruker Z-wave til alt av lys, 2 dørlåser, og 5-6 bevegelsessensorer. Men siden flere og flere controlloere/programmer lar deg velge det beste fra flere verdener, så er det mulig å gjøre det. Så i tillegg til Z-wave har jeg en RFXtrx433E (flere, egentlig) som jeg bruker til å ta i mot trådløse signaler fra diverse temperatursensorer (Oregon Scientific), værstasjon, noen US-bevegelsessensorer, samt styre rullegardiner (Rollertrol) og solskjerming (Somfy). HomeSeer, som jeg og flere her bruker, har også plugins for diverse annen hardware, slik at jeg sømløst kan integrere flere forskjellige systemer uten at jeg egentlig merker det.

 

Her er en liste over mine plugins.

  • Arduino (lar meg bruke Arduino som GPIO-extensions, brukes bl.a. til vanningssystemet)
  • BLBackup (tar daglig backup av systemet)
  • BLDenon (for å styre Denon-forsterkeren min direkte)
  • BLLED (for mine BetaBrite LED-boards)
  • Harmony Hub
  • HSTouch Server (for alle husets touch-skjermer)
  • IFTTT (HomeSeer har nå innebygget IFTTT støtte, men IFTTT sin API er litt begrenset, denne pluginen har faktisk flere muligheter)
  • MediaController (for å styre alt DLNA utstyr i huset)
  • NetCAM (for nettverkskameraer)
  • Pushalot (for pushmeldinger til Windows 8 og Windows Phone)
  • RFXCOM (styrer RFXtrx433 og RFXlan)
  • SCSIP (et par extensions til telefonsentralen (FreePBX))
  • SqueezeBox (musikk i hele huset)
  • TextSeer (min egen plugin, kontroller HS3 med enkle URL-kommandoer)
  • UltraGCIR3 (styrer Global Cache-boksene mine)
  • YR Weather (enkleste måte å få værmelding på)
  • Z-Wave
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar :) Ser at det er litt å sette seg inn i her ja, men tar vel ikke helt feil da jeg sier at du, og flere her på forumet, kjører HomeSeer3 programvare på egne maskiner og bruker dongles for å få inn de signalene dere vil(z wave, og den andre rx du nevner). 

 

Vet ikke om dette kanskje blir litt mye å bite over for min del sånn oppstartsmessig. Har lest litt mer om en løsning som heter VeraEdge, vet ikke om dette er et greit utgangspunkt å starte - eller om det bare blir å kaste penger ut av vinduet fordi jeg kommer til å følge behov for å oppgradere til noe mer avansert nesten med en gang.. Noen erfaringer her?

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar :) Ser at det er litt å sette seg inn i her ja, men tar vel ikke helt feil da jeg sier at du, og flere her på forumet, kjører HomeSeer3 programvare på egne maskiner og bruker dongles for å få inn de signalene dere vil(z wave, og den andre rx du nevner). 

 

Vet ikke om dette kanskje blir litt mye å bite over for min del sånn oppstartsmessig. Har lest litt mer om en løsning som heter VeraEdge, vet ikke om dette er et greit utgangspunkt å starte - eller om det bare blir å kaste penger ut av vinduet fordi jeg kommer til å følge behov for å oppgradere til noe mer avansert nesten med en gang.. Noen erfaringer her?

Mange her bruker HomeSeer, og selv om den kanskje ikker er den mest "sexy" løsningen, så er den absolutt en av de som er enklest å utvide i forskjellige retninger, og kombinere forskjellige teknologier. Og ja, det er riktig: De fleste har installert HomeSeer på en "server" (iallfall en maskin som alltid er på) og har koblet til en Z-stick II for Z-wave og/eller en RFXtrx433E for 433 MHz signaler.

 

 

Hjemmeautomasjon generelt, uavhengig av løsning, har en relativt bratt læringskurve, dessverre. Det er mye nytt å sette seg inn i uansett hvilken løsning man velger. Jeg har valgt HomeSeer fordi jeg alltid går rundt og tenker "Hmm, kanskje dette kan automatiseres på et vis", men hvis du ikke er av den typen, så er Vera eller andre "bokser" fine alternativer. (HomeSeer har også noen "bokser").

Lenke til kommentar

Spennende.. I går flytta jeg RFXtrx433E'en min fra kjellern der den var kobla til en Windows-maskin, til andre etasjen i huset, hvor jeg kobla den til en Raspberry Pi (overførte Domoticz dit og). Fikk (naturligvis) mye bedre rekkevidde fra denne plasseringa, og kjekt med noe strømgjerrig. Det jeg oppdaga nå, er at jeg har fått flere enheter som rapporterer temperaturer til meg. Jeg aner ikke hvilke eller hvor :p Nærmeste nabo er 100 meter unna. Temperaturene jeg får inn er av typen mellom 0 og 10 grader - noe som ikke gjør meg klokere.

Jeg har en temp-måler i kjelleren, som ikke har blitt oppdaga før. Men den rapporterer (den har display, derfor beholdt jeg den) at det er 20 grader der nede, noe som stemmer og. Så merkelig.. 

Lenke til kommentar

Det er med stor interesse eg har lese (skumma meg gjennom) denne tråden her. Inspirerande og nytting lesing. Har eit oppsett som kjører Homeseer og er godt fornøgd med det. Dessverre styrer eg fortsatt litt lys med Nexa og enn så lenge vil ikkje alle bli bytta ut med Z-Wave. Det virker jo på eit vis ved å jukse til "tovegskommunikasjon" ved at brytere sender av/på til homeseer, men vil fase ut resten etterkvart. Uansett, siden eg må leve med Nexa litt til og har ulike tempsensorer treng eg hjelp. Grunna noko problem med dekning ynskjer eg å kjøpe ny antenne til RFX`en og har forstått at denne gjer jobben http://www.conrad.com/ce/en/product/190073/Aurel-650200313-433MHz-Radio-Kit

 

Spørsmåla er:
- Tilfeldigvis nokon som har ein til overs som kan kjøpes?
- Ved bestilling av ny. Tips til korleis ein løyser det med kabel og plugg. Kjøper ein eit adapter/overgang frå medfylgjande BNC-plugg eller klipper ein og kjøper riktig plugg for kabelterminering?

Lenke til kommentar

- Ved bestilling av ny. Tips til korleis ein løyser det med kabel og plugg. Kjøper ein eit adapter/overgang frå medfylgjande BNC-plugg eller klipper ein og kjøper riktig plugg for kabelterminering?

Man kjøper en adapter på eBay. :)

 

Er det fremdeles BNC antennen bruker? I så fall mener jeg du skal ha en av disse:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=sma&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XBNC+female+to+SMA+male.TRS0&_nkw=BNC+female+to+SMA+male&_sacat=0

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

 

- Ved bestilling av ny. Tips til korleis ein løyser det med kabel og plugg. Kjøper ein eit adapter/overgang frå medfylgjande BNC-plugg eller klipper ein og kjøper riktig plugg for kabelterminering?

Man kjøper en adapter på eBay. :)

 

Er det fremdeles BNC antennen bruker? I så fall mener jeg du skal ha en av disse:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=sma&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XBNC+female+to+SMA+male.TRS0&_nkw=BNC+female+to+SMA+male&_sacat=0

 

 

 

De har dem på Conrad også men fy så dyre

http://www.conrad.com/ce/en/product/792987/SMA-adapter-SMA-plug-BNC-socket-Rosenberger-32S151-K00L5-1-pcs?ref=searchDetail

 

Og dobbelt sjekk at jeg valgte riktig nå

 

Takker Moskus og Fermate.

Fraktpris var dyrere enn vara og leveringstid estimert til fire veker. Bestilte den med overgang frå BNC til SMA her: 

https://www.m.nu/advanced_search_result.php?keywords=Aurel%20433MHz

Endret av Lasarus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det här är just nu den enda leveransmetoden du kan välja för den här ordern.

 

Posten AB

Posten AB - Paketsändning (Utrikes) Posten AB - Paketsändning (Utrikes)

Postpaket Europa 343,20Kr 

           

 

Antenne + overgang til Norge.

 

 

Rart. Logga inn og la varene i handlekorga på ny, får no same melding og sum som deg.

 

Her er kopi frå ordrebekreftelsen eg fekk tidlegare i dag:

Produkter / Varor

------------------------------------------------------

1 x Antenn 433Mhz, 2,5m kabel - Aurel GP 433 (650200313G) = 303,20Kr

1 x SMA male to BNC female adapter (BNC-SMA) = 39,20Kr

------------------------------------------------------

Posten AB (1:a klass brev (Utrikes)) 94,00Kr

TOTALT ATT BETALA : 436,40Kr

------------------------------------------------------

Betalningssätt:

Visa/Mastercard

 

Beløpet som er trekt frå min konto er kr 401,32

Om du vil sende dei ein e-post kan du få ordrenummeret om du sender meg ein melding.

Endret av Lasarus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...