Gå til innhold

Ny HTPC | Innspill på komponentvalg:


Anbefalte innlegg

Innmat til HTPC skal bestilles, jeg spør da de som har kjennskap til dette om de kan ta en titt på dette oppsettet.

 

Handleliste

 

PSU: Chieftec Super Series 350W

HK: Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H

CPU: AMD Athlon II X2 250

Minne: Kingston HyperX DDR3-1600 4 GB (2x2GB)

 

Vifter: 3x Noctua NF-P14 FLX

 

Økonomi er en viktig faktor her. Med frakt kommer delene akkurat over 3.000,- Alt fra Amentio unntatt viftene de bestilles fra MPX.

 

Når det gjelder minnet koster det 852,- i amentios butikk, dette var det nærmeste jeg kom de samme brikkene i prisguiden, samme navn, samme hastighet, samme størrelse.

 

CPU skal kjøles passivt, de vil være plenty med luftstrøm i kabinettet. Må det kjøpes inn ny kjøler eller duger stockkjøler uten vifte? Kabinettet kan du se tegninger av her.

 

 

På forhånd takk. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan legge til at pc'n skal kunne se blue-ray. Samt skalere opp DVD til 1080 full hd greia, om dette da er mulig såklart (ikke undersøkt hvordan det gjøres enda).

 

Det blir ingen COD pc det her. Internett, tv, Blue-ray, dvd og musikk blir oppgavene til denne krabaten.

 

Hvilken software planlegger du å kjøre?

Vil anbefale en linux variant + XBMC.

Ville da valgt ett geforce8300 hovedkort, med støttet for hardware decoding av hd materiale (VDPAU).

Lykke til med prosjektet!

Lenke til kommentar

Takk for svar :D

 

Musestille vifte på 120mm har jeg allerede en til overs av. Er en mist.

En annen ting når det gjelder viftene, amentio har en annen type 140mm vifter som støyer mindre (oppgitt hvertfall) og koster kun 50-60 kr stykket, de flytter på langt nær like mye luft (60 CFM mot Noctuas 110 CFM) men jeg tror pengene jeg sparer vil få meg til å glemme det, skulle jo uansett holde. Jeg kjøper i første anledning disse og sparer 500,- (medregnet spart frakt).

 

Når det gjelder dedikert grafikkort vil dette bli kjøpt inn som oppgradering om den HD 4200 brikken skulle få trøbbel med å spille av et eller annet, eller når jeg finner ut at det hadde vært morsomt med noen multiplayer spill og gamepads. Dette vil ikke bli før til sommeren tidligst.

Endret av CoreTEC
Lenke til kommentar

Det er disse:

 

COOLERMASTER 140mm Fan Black 140 x 140 x 25mm, 1000 RPM, 60.9 CFM, 16 dBA, 3 Pin, 3-4 pin adapter (R4-S4S-10AK-GP)

56,- stykket.

 

Om jeg ikke har lest feil og det er kun adaptere det der da ^^

 

En ting til, vil en AMD Phenom II X4 955 Black Edition være et bedre valg? Denne koster litt over det dobbelte av en Athlon II x2 250. Ser for meg at maskinen vil brukes som HTPC uendret (unntatt skjermkortoppgradering) i ca. 5 år fremover.

Endret av CoreTEC
Lenke til kommentar
Om jeg ikke har lest feil og det er kun adaptere det der da ^^

 

skjønnte ikke den der jag :)

 

med adapter så tneke jeg på de adaptene som følger med noctua. som du ser på bildet HER

 

Cpu ser ut som om den holder fint mål og er mere enn sterk nok. da hadde jeg heller gådd for dedikert grafikk hvis ting ble for tungt.

 

Men den maskinen du har nå skal fin kjøre 1080P som er den høyeste hjemme oppløsningen i dag, vil tro den er ganske mainstream om 5 år også.

Lenke til kommentar

Er en fordel å ha et dedikert grafikkort da så og si alt på markedet idag kan utføre hd-dekoding og dermed avlaste cpu'en betraktelig.

 

Ellers er alltids lurt å sjekke hvilke støynivåer de enkelte komponentene har. Hjelper lite å inverstere i stille vifter til cpu og grafikkort om harddisken eller psu'en bråker. Ellers bruker jeg selv en stor kjøler på cpu (core 2 quad) uten vifte, samt vifteløst ati radeon 4350 og vifteløs psu. Har heller ingen vifter i kabinettet forøvrig og dette gir tilstrekkelig kjøling og fungrere utmerket.

Lenke til kommentar

CPU blir passivt kjølt.

Om strømforsyningen skulle bråke har jeg en annen stillegående vifte jeg kan sette i.

Harddisk blir 1 TB samsung spinpoint, har to fra før og de høres ikke i lian li sitt hardiskoppheng. Dette vil bli kopiert i det nye kabinettet, som jeg lager fra scratch. Systemdisk vil bli SSD etterhvert.

 

Dedikert skjermkort:

Skal jeg først ha dette vil jeg gå for ett jeg kan spille litt med også. Vil Sapphire Radeon HD 5770 til 815,- være ett godt valg her?

 

Når jeg spiller gjør det ikke noe om skjermkortviften spinner opp litt. Støyer den for mye under film avspilling tåler det nok at jeg justerer ned hastigheten manuelt.

Endret av CoreTEC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...