Gå til innhold

Litteratur: Type tekst, kom med deres meninger.


Anbefalte innlegg

Hva synes dere?

 

Det bare veltet ut av meg, fulgte ingen regler bare skreiv.. Har aldri gjort noe sånn, og mulig det er ekstremt dårlig.. Men men, var mest for fun anyways :p

 

Himmelen, grå og uendelig svever den over det evighvite landskapet.

Det mørke huset ligger der, stille.

Skrikene rekker aldri helt ut.

Sinne, frykt, sorg.

Som en storm buldrer det og raser inn i grunnmuren.

Aldri gir den etter.

Lydløst vrir døren seg åpen.

Kulda velter inn og frostbittet tar tak i det furede ansiktet og vrenger det.

Bare skinn og bein er igjen, den utmagrede sjelen har for lengst rømt fra kroppens strupetak.

Døra smeller igjen og den iskalde vinden kaster mannen ut i avgrunnen.

Hyl i nattemørket, det ene mer avskylig og fryktinngytende enn det andre.

Han kjenner en isende smerte lyne gjennom kroppen og synet av henne ruller foran øynene hans som torden.

Fortvilelsen brer seg over det kritthvite ansiktet. Han gisper etter luft, som et piskeslag lyder smellet før mørket sluker det.

Hult og kaldt, og nok en gang, stillhet.

Endret av Pjolter Knicksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kort flom av tanker. Lettlest. Ikke dypt, bare helt greit.

Ikke kall det "type tekst", for det er jo uten tvil et dikt.

Jeg er uenig med Latias. For min del trenger du ikke dele opp diktet. Som du selv sa så skriver du fritt for regler. Det er altså et høyst moderne dikt, så da er det ingen vits i å dele det opp i strofer. Jeg likte formen på diktet, også at det er høyrestilt.

 

Når det gjelder slike dikt som bare er en slags tankerekke uten regler så er det nesten umulig å kalle dem ekstremt dårlig. Man har ingen regler som kan ligge til grunnlag for å dømme det. Hver person vil tolke det ulikt. Noen liker det, noen ikke, men ingen kan kalle det dårlig. Det handler om følelsen den enkelte får ved å lese diktet.

 

Det eneste jeg har av kritikk er at jeg synes du kunne korte ned setningene litt. Den første halvdelen var bra, men så ble det for tungt. Bare sett inn noen punktum her og der. Det gjør at leseren stopper og tenker, noe som oftest gir en positiv virkning. Diktet virker dypere.

Sløyf unødvendige småord, og gjerne bindeord så langt det går. Dette er også med å korte ned setningene. F. eks i den siste setningen ville jeg fjernet mellomleddet. Skriv heller ”Hult og kaldt.” på ei linje, og på den siste lar du det bare stå ”Stillhet…”

Lenke til kommentar
Jeg er uenig med Latias. For min del trenger du ikke dele opp diktet. Som du selv sa så skriver du fritt for regler. Det er altså et høyst moderne dikt, så da er det ingen vits i å dele det opp i strofer. Jeg likte formen på diktet, også at det er høyrestilt.

Altså, fyren redigerte innlegget etter at jeg hadde skrevet det. Først så det ut som en lang tekst. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...