Gå til innhold

Utføre diverse operasjoner på excel ark


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ønsker å slippe å gjøre noen operasjoner manuelt med et excel ark etter jeg har åpnet det.

ekxempel.xls representerer orginal filen, mens ekxempel2.xls representer ferdig dokumentet slik etter jeg har utført de operasjonen jeg gjør.

 

Det første jeg gjør er å fyll inn oransj i cellene hvor det er tekst fra "bla bla 1" ned til "bla bla 2" (men ikke selve raden "bla bla 2" er i)Hvor mange rader ned til "bla bla 2" varierer fra excel fil til excel fil.

 

Deretter vil jeg fylle fargen gul i cellene hvor hvor det er tekst fra "bla bla 2" ned til "bla bla 3" (men ikke selve raden "bla bla 3" er i) Hvor mange rader ned til "bla bla 3" varierer fra excel fil til excel fil.

 

Så vil jeg fylle fargen rød i cellen hvor det er tekst fra "bla bla 3" ned til "bla bla 4" ((men ikke selve raden "bla bla 4" er i)Hvor mange rader ned til "bla bla 4" varierer fra excel fil til excel fil.

 

Det er alltid kun A til E kolonner jeg er interessert i.

 

Da er hver "tekst bulk" farget i hver sin farge, først oransj, så gul, så rød og siste teksten er standard hvit.

Lagt ved bildet:

post-19689-1262874316_thumb.png

 

 

Så merker jeg hele sheetet og vil jeg utføre "Data" -> "Sort" -> Coulumn A (descending)

Etter det utvider jeg alle cellene slik at all tekst er synlig. Da får jeg slik som vedlegg ekxsempel2.xls

 

Noen som lage et script eller macro som kan gjøre dette?

excelfilereksempel1og2.zip

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...