Gå til innhold

canon pixma mp990 vs Canoscan 8800f til lysbilder.


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg mp 620 her om dagen, og da ble far'min intr. i om den kunne scanne lysbilder, noe den da ikke kan.

Vi googlet litt og kom da over noen poster ang. 8800f. Og i da så jeg at mp 990 kan også scane 35mm og lysbilder.

 

mp990

Scanning 9600 x 4800 dpi

 

8800f

Optisk oppløsning 4800 dpi x 9600 dpi

Interpolert oppløsning 19200 dpi x 19200 dpi

 

regner med at 8800 knuser mp'n, eller? Og hva betyr interpolert oppløsning?(har det med dias å gjøre)

 

Takk for titten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å scanne lysbilder er det mange egenskaper som bidrar til resultatet. En av dem er optisk oppløsning, men evne til å håndtere stor kontrast er også viktig for veldig mange lysbilder har høy kontrast. Negativ film har normalt lavere kontrast og stiller mindre krav til scanneren på dette området.

 

Nå har ikke jeg brukt noen av de scannerene du nevner, men ganske mange andre. Hvis du ser på Imaging Resources så testet de forgjengeren til 990 (990) for omtrent et år siden. Den er en av de få alt-i-et maskinene som har fått rimelig bra omtale når det gjelder filmscanning. http://imaging-resource.com/PRINT/MP980/MP980.HTM

 

Bladet Fotografi testet også 980, og der fikk den også bra karakterer. Jeg har ikke sett noen (seriøs) test av 990 ennå. 8800F er heller ingen spesiell dyr modell, men både den og MP990 kan sikkert gjøre en OK jobb med å scanne litt film. En fordel med 8800F er at den har Canons funskjon for å fjerne skader på bildet automatisk (Fare III) og det kan spare mye arbeid med retusjering av støv og skader i ettertid.

 

Når det gjelder optisk oppløsning så er det et felles problem med stort sett alle vanlige flatbedscannere og det er at den reelle oppløsningen er mye dårligere enn den teoretiske. For selv om selve sensoren har den oppgitte oppløsningen (for eks 4800 dpi) så gjør mekaniske unøyaktigheter, glassplaten i scanneren og fixfokus optikk at reell oppløsning blir dårligere. De fleste tester jeg har sett anslår reell oppløsning til 2000-3000 dpi.

 

Interpolert oppløsning er et helt uinteressant tall. Skal du lage bildet større enn den optiske oppløsningen tillater er det bedre å gjøre det i et bildebehandlignsprogram.

 

Tenker dere på å scanne et stort antall negativer og lysbilder ville jeg anbefalt å gå opp et hakk til en av Epsons modeller, for eksempel V700. Nest best er 8800f eller en av Epsons rimeligere Vxxx Photo modeller, og sist (vesentlig fordi automatisk støvfjerning mangler) er MP990.

 

Uansett hva dere velger, scanning er en ganske møysommelig og tidkrevnede prosess så det gjelder å plukke ut det viktigste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...