Gå til innhold

Oppgradere data til under 3000.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, for litt siden så tok hovedkortet på dataen min fra 2006 kvelden, så jeg må kjøpe et nytt et. Bestemte meg for å like godt oppgradere dataen min.

Budsjettet ligger på rundt 2500-3000kr.

Har funnet et godt hovedkort som jeg vurderer å kjøpe: Link

Kravene mine er at den drar nyere spill som DragonAge, Crysis osv. på gode settings, men samtidig med en god og brukbar FPS.

Som sagt, det er Windows XP 32-bit. Har ikke særlig av planer til å oppgradere operativsystemet, så RAM-minne bør du ligge på under 4GB.

Prioriterer å oppgradere hovedkort, RAM-minne, prosessor og eventuelt skjermkort hvis nødvendig.

Kom gjerne med linker til Komplett.no eller Prisguiden for komponenter :]

Specs:

Microsoft Windows XP Home SP3 NO OEM
MSI K9N NEO-F, nForce 550, Socket-AM2, SATAII, DDR2, GbLAN, ATX, PCI-Ex16
Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM
Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB
APLUS Case XClio 2, Sidepanel med 250mm Vifte, (Uten Strømforsyning)
AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket AM2, 512KB, BOXED m/vifte
Videoseven 17" LCD E17PS TCO-99 Silver 8ms
NorthQ 4775-400BULK, ATX 400W, 120mm Vifte, 12-17dBA, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin
Sapphire Radeon HD 2900 PRO 512MB GDDR3

Skjermkortet mitt er fra 2008. Er det nødvendig eller viktig å oppgradere denne for å dra nyere spill, eller er det andre steder flaskehalsen ligger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklagelig for deg, så kan du ikke føre over Windows XP til det nye Hovedkortet.

Windows OEM følger Hovedkortet, nytt Hovedkort = ny Widnows lisens. Dog er det noen av MS folkene som ser gjenom fingrene på dette og vil gi deg aktiveringskode om du ringer inn.

Neste problem for deg er at komponentene er for gammle. Strømforsyningen er litt tvilsomt passer til nyere skjermkort og CPU + Ram er litt for svake til oppgradering.

Neste er at du er litt vell kravstor når det gjelder ytelseskrav og penger du vil bruke på oppgraderingen. Du vil ikke kunne kjøre Crysis flytende med Hovedkort, CPU, Ram og skjermkort til bare 3000 kroner.

Skrevet

for det første: gå for et amd oppsett, hovedkortet du vurderer er med en døende sokkel og anbefalest ikke. kjøp et billig et med am3 sokkel

Her er den beste oppgraderinga du kan gjøre for 3k, som fyller dine krav, men skal du ha strømforsyning blir det vanskelig

den overstiger budsjettet ditt med 200 kroner, men bestiller du fra en anna nettbutikk enn komplett (dustinhome.no) vil det kansje komme under 3k

Skrevet

Er ikke alle sokler døende da..... ;)

Neida, er enig i at den LGA775 ikke er mest fremtidsrettet, men det vil nok finnes kort/CPU til den en stund ennå.

Og det med Windows lisensen kan bli et problem, men om du ringer og sier at maskinen ble reparert og hovedkortet ikke kunne byttes i en identisk type kan det gå greit..

Du kan jo vurdere å oppgradere hovedkort, CPU og RAM først, og så ta skjermkortet etterhvert.

Strømforsyningen burde holde om du ikke har mye annet i maskinen, men kan være i grenseland.

Har satt opp et forslag med et rimelig greit skjermkort her.

Ikke noe topp kort, men skal alikevel være en del raskere enn det du har i dag.

Totalt med nytt skjermkort havner du da på rundt 3300 kroner, da basert på LGA775 sokkel som du selv vurderte.

Venter du med å oppgradere skjermkortet til senere, kan du evt. legge i litt mere og gå for et noe kraftigere kort.

Nettulf

Skrevet (endret)

Ville ha gått for en AM3 sokkel jeg også ja, du får mer for pengene med AMD i dette prissjiktet.

Endret av SVD
Skrevet

Ok. Vurderer nå og kjøpe en ny data istedet. Ser at strømforsyninga ikke holder, pluss at jeg har hatt noe problemer med kabinettet, så det er nok like greit.

Budsjettet mitt for ny data blir ca. 5000-6000.

Jeg har skjerm, høytalere, mus, tastatur, musematte osv^^.

Noen som kan komme med gode forslag?

Skrevet (endret)

Haha, kan se det ja : D

Uansett, noen flere forslag til data til ca. 6000?

Vil nok helst kjøpe på komplett, siden jeg har hatt god erfaring med de tidligere ^^

Endret av Teletubbien
Skrevet

Oppsettet som srbz nevner er godt det, men ville heller ha kjøpt annen RAM, et hovedkort med 790X brikkesett kanskje og en PhII 955 i stedet for 945.

Skrevet

Oppsettet er ganske bra, men det kan gjøres bedre for samme pris. Men da må vi dele handelen mellom dustin og komplett. Du er på ca 7100 inkludert frakt. Det er altis 2 pci-e spor på det hk, men det vil kun gi x4 ved cf og derved ganske stort ytelsetap, ved å ofre crossfire mulighet, kan vi også spare litt på psu. Dette gir rom for radeon 5850.

Fra komplett.

Radeon 5850

msi 770 - c45 hk

Kingston 4 gb ddr3

Totalt fra komplett eks frakt: kr 3454,-

Fra dustinhome

Corsiar 550w psu

Coolermaster 310 kabinett

Windows 7 64 bit norsk oem

Seagate 500gb hdd

Amd Phenom 945

Totalt fra dustin inkludert frakt: kr 3534.-

Totalt for riggen. kr 6988,-, frakt fra Komplett kommer i tillegg, men med mindre pakke derfra blir det noen kroner rimeligere enn ditt ellers brukbare oppsett. Dette vil være ca 15-20% kjappere i spill, det er ca ytelsesforskjellen mellonm radeon 5850 og radeon 4890.

Skrevet

Er det noe annet jeg trenger når jeg bestiller komponentene? Kjølepasta, diverse kabler eller noe lignende? Eller følger det nødvendige med komponentene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...