Gå til innhold

Muhammed-karikaturene; God eller dårlig presseskikk å trykke de?


Dotten

Anbefalte innlegg

Hvis jeg føler jeg blir krenket av folk som er uenig med meg - bør jeg da kunne opprette et parti og gå til valg på at jeg vil forby og straffe de som er uenig med meg?

 

Så lenge vi har kulturer som er flettet inn i hverandre, slik vi har i det multikulturelle Norge, så vil det alltid være noe som krenker andre. Den beste løsningen på dette er total ytringsfrihet, og så får folk heller prøve å være litt forsiktig med måten de ytrer seg.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du snakker til mennesker, ikke til maskiner. Tegner en ? Du skjønner vis jeg tegner en jøde, så mener jeg vel alle ?

 

Jeg støtter også ytringsfrihet. Men ikke på den måten.

 

Men for de som sier at det er greit å såre og krenke andre mennesker, så må dere forstå "

Kaster du en stein på en person, så ikke bli overrasket om du ikke får det tilbake, og bli heller ikke overrasket om den personen kaster ENDA hardere.

 

Enten så støtter du ytringsfriheten, eller så gjør du det ikke.

Lenke til kommentar

En av mine gamle lærere sa en gang at ytringsfrihet var som graviditet, man kan ikke være litt gravid. Enten er man gravid, eller så er man ikke gravid.

 

Det er et kompleks spørsmål, spør du meg bør man kunne si hva faen som helst. Jeg foretrekker at mennesker som vil si noe idiotisk sier det, da vet jeg at de mener noe idiotisk, det er å foretrekke foran å ikke vite at noen mener noe idiotisk. Rent realpolitisk er altså ytringsfrihet en fordel.

 

At det er prinsippielt riktig er dessuten fint.

Lenke til kommentar

De har nå vært tillat å legge ut her i lange tider. Var en periode det ble forbud, men det ble det en slutt på for et par år siden. Som jeg må si jeg er glad for.

 

Men normalt skal de i spoiler-tags. Vi har en føring som tilsier at bilder som kan virke særdeles støtende skal i slikt, med beskrivelse av innhold. På den måten kan leseren selv velge om man vil se det eller ikke.

 

For vår del er det tidvis litt vanskelig å følge VVP, fordi den ikke er særlig tilpasset sider som baserer seg på brukerinnhold. Men jeg vil, av en faglig vurdering, ikke anse det som god presseskikk å nekte brukere å poste karikaturene. Vel å merke så lenge det er relevant for den aktuelle tråden og ihht til føring om at den skal i spoiler-tag, slik at leseren selv får valget om man vil se det eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Folk som mener støtter de som legger ut bilder er enten ikke troende eller liker å hisse opp folk. Ja, det er helt greit for. Men, da må de som gjør det, forvente at de de får noe hardt tilbake. Da snakker jeg ikke om vold eller trusler, men andre ting.

 

Det siste bilde av profeten Muhammed, var forferdelig og krenkende. Herregud, har egentlig ikke ord.

Lenke til kommentar

Hva man anser som krenkende er helt opp til hvem du er, hvilket miljø du har blitt utsatt for, dine verdier og annet. Det er subjektivt. Se stand-up for poengtering der.

 

Det er vel ikke pressens jobb å sensurere vekk informasjon fordi noen kan bli krenket? Om du vurderer dette opp mot trådens tema, spør deg selv hvorfor media med ett skal drive selvsensur for nyheter og informasjon som kan krenke noen. Skulle de gjort det burde de sensurert vekk alle kommentarer på at man ønsker slik sensur, fordi jeg finner det provoserende og krenkende.

 

Som jo blir tull, jeg håper ikke media tar hensyn til min egen toleransegrense for hvilken nyhet og informasjon som blir publisert, like lite som de tar hensyn til din toleransegrense. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Jeg legger ikke alt skylden på Dagbladet. De er ikke de som har tegne det, de bare viser det til folket. Men som har tegnet det, hva er motivet til den personen ?

 

Er målet til den personen å spre lidenskap? spre positivt innflytelse?

 

Nei, ingen av delene. Den personen vil bare spre fordomsfulle ting. Vil spre hat og distanser fra flere mennesker. Vil erte seg flere muslimer, og bevise, ja bare gud vet.

 

Hvis alle personer var som han, hvordan ville verden sett ut ? Hvis jeg begynner rope høyt at homofile mennesker fortjener å bli steinet ? Eller hylle Hitler ?

Lenke til kommentar

Kjør på du, om det er dine genuine meninger. Skulle jeg ønske å fortie deg ville jeg samtidig ønske å stikke hodet mitt i sanden og forbli uvitende om meninger som eksisterer rundt omkring.

 

Dette forumet eksempelvis, er til for å samle folks meninger. Det være seg de er hatefulle, elskverdige, morsomme eller bare kjipe. Det gir deg kunnskap om hva andre mener og noe du kan bruke til å kontrollere din egen overbevisning.

 

Som også, for meg, er medias oppgave. Å formidle kunnskap og informasjon, samt nyheter. Jeg liker ikke paternalisme og jeg liker ikke å bli nektet informasjon om hva eksempelvis du mener, bare fordi det er ansett som moralsk uforsvarlig.

 

Og jeg elsker synspunkt og perspektiv som til de grader provoserer og er forskjellig fra mitt eget. Hvorfor? Fordi det gir meg innsikt, det gjør meg smartere og det kan brukes til å kontrollere hva jeg selv mener.

 

Om jeg hadde vært opptatt av å overtale andre ville det også hatt sin verdi, men jeg er mer opptatt av å overtale meg selv og kontrollere hva jeg mener. Det gjøres ikke med hverken sauementalitet eller strutsementalitet, i hvert fall ikke blant de som formidler nyheter :)

Lenke til kommentar

Er målet til den personen å spre lidenskap? spre positivt innflytelse?

 

Nei, ingen av delene. Den personen vil bare spre fordomsfulle ting. Vil spre hat og distanser fra flere mennesker. Vil erte seg flere muslimer, og bevise, ja bare gud vet.

Feil, jeg kan garantere at tegnerne ikke laget karikaturene med mål om å spre fordomsfulle ting og erte muslimer. Jeg finner det langt mer sannsynlig at årsaken kan ha vært en protest mot sensur fra muslimers side og i islamistiske stater. Det kan også være andre årsaker, som for eksempel humor. Hva det er vet jeg ikke helt sikkert, men det blir veldig trangsynt å tro at alle som er kritiske til din religion eller som av andre årsaker tegner karikaturer, gjør dette for å spre hat, for å erte muslimer og lignende.

 

Hvis alle personer var som han, hvordan ville verden sett ut ? Hvis jeg begynner rope høyt at homofile mennesker fortjener å bli steinet ? Eller hylle Hitler ?

Her antyder du at sensur er en god ting og at ytringsfrihet skal begrenses, samtidig som dette gjør deg godt. Hva om det ikke var tilfelle? Hvordan hadde verden sett ut for deg om det å være muslim ble sett på som blasfemisk og var ulovlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...