Gå til innhold

OL2010:Tråden for Curling


DJ_Dark

Anbefalte innlegg

Her har vi tråden for Curling under OL. Tråden vil gjelde både for kvinner og menn.

 

curling300x400.jpg

 

Det norske herrelaget består av:

 

Skip: Thomas Ulsrud

Third: Torger Nergård

Second: Christoffer Svae

Lead: Håvard Vad Petersson

Alternate: Thomas Løvold

Team Coach: Ole Ingvaldsen

National Coach: Pål Trulsen

Kamper:

 

16/2 18.00 Curling, menn: Norge - Canada

18/2 18.00 Curling, menn: Tyskland - Norge

20/2 18.00 Curling, menn: Danmark - Norge

22/2 18.00 Curling, menn: Norge - Frankrike

23/2 23.00 Curling, menn: Storbritannia - Norge

 

Semifinaler vil bli postet etterhver som det blir klart.

 

Det er Canada, Norge og Skottland som er de store medaljefavorittene før OL. Pål Trulsen selv har uttalt at lag Ulsrud er mye bedre enn hva lag Trulsen var da de vant OL i 2002 - som jo også var en stor overraskelse.

 

Det er samme Martin som er skip for Canada, som tapte mot Trulsen i 2002. Han deltok også i 1992, men tok også da sølv og er nok nå meget sulten på gullmedaljen.

 

Norge har vært det beste laget i Europa denne sesongen, med hele fem finaler på europatouren hvorav tre seire. På pengelistene i curling pleier de 6-7 første lagene å være Canadiske, men i år er Ulsrud nr. 3. I EM var vi som ifjor og i forfjor det beste laget i grunnspillet. Desverre stokkket det seg til i sluttspillet denne gangen også, så lag Ulsrud står med sølv-sølv-bronse i EM. I VM tok de bronse både i 2009 og 2008. Medalje i OL blir dermed et helt opplagt mål. Men hvis de først kommer til semifinale er alle plasseringer mulige. Fra fjerdeplass til gullmedalje.

 

Favoritt: Canada

Gullutfordrere: Norge, Skottland

Medaljekandidater: Sveits, Kina, Sverige

Outsidere: Frankrike, Tyskland, USA, Danmark

 

 

Det norske damelaget består av:

 

Ingen, ikke kvalifisert.

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke norsk curling, i alle fall hos mennene, dalt etter storhetstiden til Pål Trulsen og gjengen? Husker i alle fall at det var ekstremt moro å se på curling i den tiden. Salt Lake, for eksempel. Fantastisk. Nå er de borte, og jeg har ikke hørt noe stort etterpå, sett bort i fra enkelte middelmådige resultater i ny og ne. Er det noe å se fram til?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skummelt med Canada i første kamp. Hvis man starter med tap kan det fort forplante seg.

 

Ser forøvrig at den endte på en sterk 3. plass i Canadian Open nettopp (det er en 18. lags turnering med 16. Kanadiske lag og 2. utenlandske, hvor Norge var et av dem). Mest sannsynligvis er vel alle de 16. kanadiske lagene bedre enn mange av lagene som kommer til å delta i OL, så det virker bra. De tapte forøvrig Semifinalen mot Kevin Martin, som senere vant finalen. Norge vant bronse i VM sist det var arrangert.

 

Jeg ser ikke noe om damene, men jeg synes å huske noe om at de gjorde det så katastrofalt dårlig i en turnering tidligere at de ikke ville bli OL-kvalifisert. Men jeg ikke sikker

Lenke til kommentar

Det er Canada, Norge og Skottland som er de store medaljefavorittene før OL. Pål Trulsen selv har uttalt at lag Ulsrud er mye bedre enn hva lag Trulsen var da de vant OL i 2002 - som jo også var en stor overraskelse.

 

Det er samme Martin som er skip for Canada, som tapte mot Trulsen i 2002. Han deltok også i 1992, men tok også da sølv og er nok nå meget sulten på gullmedaljen.

 

Norge har vært det beste laget i Europa denne sesongen, med hele fem finaler på europatouren hvorav tre seire. På pengelistene i curling pleier de 6-7 første lagene å være Canadiske, men i år er Ulsrud nr. 3. I EM var vi som ifjor og i forfjor det beste laget i grunnspillet. Desverre stokkket det seg til i sluttspillet denne gangen også, så lag Ulsrud står med sølv-sølv-bronse i EM. I VM tok de bronse både i 2009 og 2008. Medalje i OL blir dermed et helt opplagt mål. Men hvis de først kommer til semifinale er alle plasseringer mulige. Fra fjerdeplass til gullmedalje.

 

Favoritt: Canada

Gullutfordrere: Norge, Skottland

Medaljekandidater: Sveits, Kina, Sverige

Outsidere: Frankrike, Tyskland, USA, Danmark

Lenke til kommentar
Et veldig godt og informerende innlegg. Takk!

Bare hyggelig!

 

 

Angående det å møte Canada i første kamp, så tror jeg det kan slå begge veier. Sannsynligvis blir det jo tap (et sted mellom 60 og 70%), men sånn gutta har gjort det i turneringer før kan det være greit å havne i utfordrerposisjon. Litt for mange ganger har de startet med et par seire mot anntatt dårligere motstand, og fulgt opp med et heller unødvendig tap. Med 'bare' 9 kamper (11 i VM) i grunnspillet, blir det ekstremt viktig å være topp konsentrert i de kampene som bør vinnes. Spår allerede nå at om det blir tap mot Frankrike, USA, Danmark eller Tyskland blir veien til semifinale lang.

 

På den annen side kan vi jo slå Canada på en god dag (og helst en noe ruskete dag for dem), hvilket vil gi et herlig psykologisk overtak på dem og kickstarte turneringa. Kan også være gunstig å møte dem i starten, da også de vil kunne slite med nerver foran kravstort hjemmepublikum. Det tar gjerne også litt tid å bli vant til isforholdene.

 

Uansett blir det veldig spennende å se hvordan våre gutter takler presset. OL er i særklasse den største turneringa man kan spille i curling, og man skal ha nerver av stål for å gjøre det bra. Det var jo på mange måter det som gjorde at Trulsen vant i 2002. Både i semi og finale så det stygt ut, men Trulsen holdt hodet kaldt, mens Sveits og Canadas Martin begge misset steiner de normalt gjør 9 av 10 av.

Lenke til kommentar
Nerver av stål var vel de han kanadiern ikke hadde i OL for 8 år siden. :p

Helt riktig :) , han skulle vel dra full firefot (den rød sirkelen rundt knappen, fire fot bred) og var evig lang og i tillegg trang. Hører du nøye etter på opptaket fra sistesteinen hører man kosterne si 'it's heavy, needs a piece', altså at steinen må stusse innom en annen for ikke å være for lang. Imens sitter de norske kommentarene og nærmest slår fast at steinen ser bra ut og Canada har vunnet :w00t: . Skulle gjerne likt å se Martin måtte dra firefoten for gull igjen! Og så skulle jeg gjerne likt kompetente kommentatorer. Etter hva jeg hører blir det Christain Nilsen som vel kommenterte for NRK for fire år siden som skal i ilden igjen. Jeg er mer bekymret for ekspertkommentaren som ryktes å kunne Trine Trulsen :ohmy: . Hun er søstera til Pål og en veldig trivelig dame, men kommentering kan hun ikke. Kan bli noen lange netter.

Lenke til kommentar

Det var omlag ti cm, akkurat nok til at man kunne se det med det blotte øyet. Men ser du det nøye så er faktisk steinen borti en sten på toppen av firefot, før den så akkurat sklir for langt med god hjelp fra Vaagbergs 'gullkost'. Uten denne 'rubben' hadde stenen fort vært en meter for lang. Og som sagt, hadde kommentarene hørt etter hva laget sa underveis, så var det tydelig at det på ingen måte var sikkert at det ville gå. Når kosterne sier den er tung, samtidig som viseskip mener de må koste på retning så tror jeg Pål og gutta øynet håpet om at det skulle bli gull.

 

Finner du opptaket av det, så hør nøye etter på kommunikasjonen hos Canada :)

Lenke til kommentar

Tenkte det kunne være interessant å melde om oddsen for OL-gull hentet fra oddschecker.com, med medaljeodds til høyre:

1.91 Canada 1.08

5.5 Storbritannia 1.95

9 Norge 2.00

16 Sverige 2.30

17 USA 3.25

21 Tyskland 5.00

21 Sveits 4.00

41 Kina 7.5

51 Danmark 8.5

67 Frankrike 10

 

Jeg kan godt komme med en analyse om dette, om ønskelig :)

Endret av vad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...