Gå til innhold

[Løst]1038 bad sectors - hvordan fikse dette?


Anbefalte innlegg

Først; les denne tråden jeg startet for litt siden. OK, så nå startet jeg opp i ubuntu fra minnepenn, og det første som kommer opp er at jeg har "many bad sectors".

 

Så her er noe fra en slik test den kjører (S.M.A.R.T et eller annet, tror jeg):

"ID: 5 - Reallocated sector count - Normalized: 54; Worst: 53; Threshold: 36; Value: 955 sectors"

"ID: 197 - Current pending sector count - Normalized: 100; Worst: 100; Threshold: 0; Value: 83 sectors"

 

"Overall assessment: Disk has many bad sectors. Backup all data and replace the disk."

 

Tilbake i avansert system recovery options i windows:

Kjørte så CHKDSK. Prøvde : CHKDSK C: /F (Og deretter /R) men den kunne ikke fordi den visstnok er skrivebeskytet. Så kjørte jeg den i standard "CHKDSK C:". Kom til 62% i stage 1. Var en del errorer i indexene. Men så kom "CHKDSK cannot continue in read- only mode. Failed to transfer logged messages to the event log with status 50.".

 

Hvordan fikse dette? Helst utenom å ta backup og reinstalere alt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke "fikse" dette. Sektor-reallokeringer blir gjort av harddisken sin fastvare. S.M.A.R.T.-status bare reflekterer dette antallet.

 

chkdsk er et verktøy som virker på datastrukturer som tilhører filsystemet. Dette filsystem-avhengige verktøyet kan derfor ikke gjøre noe for å gjenopprette eller på en filsystem-agnostisk måte markere (fysiske) sektorer som er ubrukelige.

 

Jeg antar at chkdsk må ha monopol på adgang til MFT og tilhørende strukturer. Det vil si at chkdsk må kjøre før innlogging er mulig og tjenester kjører.

 

edit: Det er på tide å se seg om etter en ny harddisk, eventuelt undersøke mulighetene for reklamasjon eller bruk av garanti. Husk at terskelverdiene som har blitt oversteget, er satt av produsenten. Med andre ord kan du trygt anta at denne grensen er temmelig "liberal".

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Dette er en pc som bare er et par måneder gammel. Mente at jeg så at oppetid på HDD var 29 dager, i ubuntu, men det kan jeg sjekke opp siden. Menn denne harddisken er altså ødelagt!? :blink: Vil det ikke funke å reinstalere alt en gang? BTW, foresten rett etter jeg skrev innlegget så funket det å kjøre chkdsk med "/r". Den holder på nå, så får vi se...

 

Noen idé om hva som har skjedd?

Lenke til kommentar

s.m.a.r.t kan feilaktig rapportere diskfeil på noen type disker, da de fant ut at det var en god ide å lagre andre typer data i et av feltene smart sjekker.

 

det har vært rapportert flere ganger i nyeste ubuntu, så trolig en ny versjon som leser flere felter enn de tidligere.

 

om det er faktiske bad sectors derimot, må du bytte disken, for å sjekke dette bruker du disk-verktøyet til de som har levert disken.

Lenke til kommentar
Hadde firetusenognoe bad sectors på denne laptopen her i sommer i følge Ubuntu, som jeg hadde installert for en liten prøveperiode. Lukket vinduet og gjorde ikke noe med det. PCen fungerer flott enda. :)

 

Edited: I følge Ubuntu.

Jeg har også en harddisk som har mange sektorreallokeringer. Siden harddisken bare har 320GB lagringskapasitet, den ble kjøpt fra pcutstyr (som nå er konkurs) og harddisker er såpass billige, så ser det ut til at det er mer hensiktsmessig å vente til den slutter å virke.

--

Så lenge harddisken er i stand til å finne sektorfeil, så vil uavbrutt drift fortsatt være mulig.

 

I GNU/Linux kan programmet smartctl brukes til å utstede en ATA-kommando for å starte en S.M.A.R.T.-selvtest. Det kan være en idé å gjøre dette for å se om "raw"-verdien til atributter forandrer seg.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Jeg gir opp... Det er nå over 2000 bad sectors - altså en økning. Jeg har ingen sjans til å få dette til å funke. Henter ut alt jeg greier via ubuntu (og med 16gb minnepenn så går det greit bortsett fra et par store torrentfiler. Deretter åker vel pcen til service på MPX, også blir jeg da uten studie- pc et par uker. :shrug:

 

HDD har forøvrig en oppetid på 29,9 dager.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
For å pirke litt: SeaTools kan ikke bootes, det er et OS man må boote.

 

Det er mange muligheter. Det enkleste kan være å boote DOS: http://www.bootdisk.com/pendrive.htm

 

 

 

Hei.

 

Jeg driver og fikser PCen til ei venninne og har akkurat samme problem med akkurat samme harddisk. Jeg gjorde det samme som deg og bootet opp i Linux. N[ er det slik at PC/en jeg holder p[ med kraesjet da den ble infisert av et virus. Det er ingenting som tilsier at det er harddisken det plutselig er noe feil med, saa jeg lurer nok paa om det kan vaere analyseverktoeyet til ubuntu som holder oss for narr... Hva tror dere...

Lenke til kommentar

Det finnes et program som heter HDDRegenerator som faktisk fikser slike problemer. På en eller annen måte klarer den å reparere en god del feil så lenge de ikke er fysiske. En god stund siden jeg var borti programmet nå, men husker at den brukte sinnsykt lang tid på å jobbe, men resultatet var veldig ofte knallbra.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...