Gå til innhold

Påbygg til spesiell studiekompetanse


eyvindeb

Anbefalte innlegg

Hei! Vurderer å studere videre på NTNU etter videregående, og kanskje ta ingeniørutdannelse... Så har det seg sånn at jeg nå går VG3 idrett, og jeg får dermed ikke matte R2 og Fysikk 1 som kreves for å få spesiell studiekompetanse. Har nå T-matte og R1...

 

Hvordan skal jeg gjøre det? Kan jeg søke om 4. år på videregående skole i f.eks Trondheim og bare ta disse to fagene som påbygg eln? eller kan jeg ta egne kurs utenom vg som gir samme resultat?

 

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du må gå opp som privatist i både R2 og Fys1. Da vil du få en eksamen enten til Våren eller Høsten som du må lese til selv. Dette koster vanligvis noe rundt 400kr per fag, men hvis rektoren din er kul kan han klare å gjøre det gratis for deg.

 

Det beste alternativet her, er og melde deg opp som privatist for som rakkern, så tar du de to eksamene nå til våren!

 

:)

Lenke til kommentar

Okei :) Men veit ikke om jeg kommer til å klare meg gjennom de fagene sammen med alle andre eksamenene jeg skal ha... Og jeg må jo ha minst 4 i R2 om jeg skal kunne komme inn på sivilingeniørutdanningen. Hmmm

 

Ang. forkurs for ingenørutdanning: Hva innebærer det?

Lenke til kommentar
Okei :) Men veit ikke om jeg kommer til å klare meg gjennom de fagene sammen med alle andre eksamenene jeg skal ha..

 

Om du skal ta matte R2 og Fysikk 1 som privatist så treng du ikkje nødvendigvis å ta eksamen T-matte og matte R1.

Snakk med studieveilederen din for fleire detailjar, men du vil mest sannsynlig kunne bytte eit mattefag mot eit anna og likevell ha nok studiepoeng til å få vitnemål. Ingen vits i å jobbe med to forskjellige typar matematikk om du berre har bruk for den eine typen.

 

Systemet er lagt om litt sidan eg gjekk på vidaregåande, men eg gjorde noke liknande når eg ikkje fekk plass på det mattefaget som eg trengde til ingenørutdanninga. Eg følgde då undervisninga i "feil" matematikk i dei timane kor det var overlapp med dei same kapittelene i begge matte typane. I dei timane det ble undervist i urelevant matematikk så jobba eg med privatist matten istadenfor.

Lenke til kommentar
Han har ikke studiepoeng. Det er noe man oppnår etter bestått eksamen på høyere utdanning. For å få vitnemål på vgs må man dekke en del fagkrav og en del krav til timeantall. Ikke studiepoeng.

 

Visste at det ikkje heiter studiepoeng på vgs, men eg trudde ikkje det var så enkelt som å rekne timer.

I alle tilfeller så kan du fritt bytte fag så lenge det nye faget har minst like mange timar eller fleire i veka som det faget du bytter ut.

Det einaste er at du må passe på å ha den rette balansen mellom faga, alle må f.eks ha eit språkfag utanom norsk. Går du øk/adm så slepp du blandt anna geografi sidan du då har andre økonomifag som gjer opp for dette.

 

Å bytte matte R mot matte S er vanligvis ikkje noke problem med mindre du skal gå høgare utdanning der du R matematikk.

Lenke til kommentar
Som sagt, for å få vitnemål må en oppfylle visse fagkrav, og visse krav til timeantall.

Dette ordner stort sett skoleadministrasjonen opp i hvis du går påbygning. Det er tross alt jobben deres. Verre om du tar alt som privatist.

 

Skjønner ikke helt hva du mener... Vitnemål får jeg jo uansett, så lenge jeg står i fagene jeg har nå (noe som ikke er noe problem). Jeg trenger jo bare å ta matte R2 og Fysikk 1 i tillegg for å få såkalt spesiell studiekompetanse. Går skole i Trysil nå, men vurderer å dra til Trondheim neste år. Kan jeg da bare melde meg opp som privatist der (i Trondheim) og møte opp til timer der? Er det det lureste?

Lenke til kommentar

Jeg snakket generelt i posten du siterte. Dessuten tror jeg verken han jeg disktuerte med eller meg leste førstepost godt nok.

Hvis du får lov til å ta disse fagene på en skole trenger du ikke melde deg opp som privatist. Melder du deg opp som privatist vet jeg ikke om du får lov til å ta timene på skolen, det kan hende du enten må lese på egen hånd eller ta de på sonans eller lignende (og det er dyrt).

Send en mail til opplæringskontoret i enten ditt hjemfylke eller sør-trøndelag. Et tips vil jo være å få unnagjort en del emner som du kan ta uten å være tatt opp til siving-studium. F. eks exphil, tekled (tror du kan søke om å få ta det), it grunnkurs (ditto) og noen dragvoll-fag du kan få godkjent som ikke-teknisk emne/perspektivemne (det innføres jo nå de berømte K-emnene, men skader ikke å ha tatt noe annet uansett) i tillegg til fysikk og matte som privatist/på vgs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...