Gå til innhold

Årsutfording 2010 - ett sted, ett år -trygve - Sandalselva


Anbefalte innlegg

Nivå: entusiast

 

Jeg skal prøve å ta de fleste bildene på søndager slik at det blir en uke mellom hvert bilde (Men ikke nødvendigvis samme tid av døgnet). Brennvidde og utsnitt skal jeg prøve å holde konstant, mens f.eks. blender vil variere.

 

Redigert: La til navnet på elven i emnetittelen. Nei, det mangler ikke en 'd', navnet skrives faktisk slik.

 

Redigert: Inspirert av kaian legger jeg inn en oppsummering i førsteposten. Men for at det ikke skal bli for mye bilder her nøyer jeg meg med ett bilde per måned.

 

01-januar.jpg02-februar.jpg03-mars.jpg04-april.jpg05-mai.jpg06-juni.jpg07-juli.jpg08-august.jpg09-september.jpg10-oktober.jpg11-november.jpg12-desember.jpg

Endret av -trygve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uke 0

 

Året startet uvanlig kaldt og snørikt (for å være i Bergen). -15.5 i går kveld, men i dag ble det litt mildere så det var "bare" -4 da jeg tok denne ukens bilde. Et lavt, tynt skydekke ga mykt lys med lite kontraster.

 

post-183958-1262530788_thumb.jpg

 

Blender: f/8

Lukkertid: 1/45 s

ISO: 200

Lenke til kommentar

Uke 1

 

Det har ikke vært den store endringen siden sist uke - fremdeles snø og kaldvær. Men i dag var det skyfritt, så lyset var ganske anderledes. Selv om motivet stort sett lå i skyggen var det litt mer kontraster i dag, og med solen lavt på himmelen var lyset en del varmere.

 

post-183958-1263152633_thumb.jpg

 

Blender f/8

Lukkertid 1/180 s

ISO: 200

Lenke til kommentar

Uke 2

 

Temperarturen har begynt å vippe rundt nullpunktet, men snøen ligger der fremdeles så det er ikke mye endring i motivet mitt. Derfor blir det et nattbilde denne gangen. Lyset er dominert av gatelykter fra en vei i nærheten.

 

post-183958-1263766582_thumb.jpg

 

Blender: f/8

Lukkertid: 60s

ISO: 200

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Med bergensk vær kan endringer skje fort. At byen har vært snødekket i over en måned nå er jo nesten uhørt. Egentlig skulle vi hatt snø, regn, sol, regn, regn, sludd, regn, regn, snø, regn... ;) Joda, det blir nok litt mer spennende til våren når ting begynner å bli grønt.

 

-trygve

Lenke til kommentar

Uke 4

 

Dette var en uke med ganske mye vær, så bildet kunne blitt helt anderledes om jeg hadde tatt det på en annen dag denne uken. Uken begynte med stabilt vintervær, men onsdag(?) fikk vi regn og skikkelig tøvær så da smeltet det opp i bekken og det rant rikelig med vann. Deretter ble det kaldere igjen og både natt til lørdag og natt til søndag snødde det en god del, så bekken ble snødekket igjen og plutselig var motivet nesten identisk med tidligere i måneden igjen. Heldigvis var det et par flekker som ikke ble helt dekket av snø, slik at bildet ble litt mer interessant.

 

Et tynt skydekke i dag ga mykt lys.

 

post-183958-1264953178_thumb.jpg

 

Blender: f/5.6

Lukkertid: 1/125 s

ISO: 200

Lenke til kommentar

Uke 5

 

En fin morgen med fire minusgrader og rim på trærene. Jeg var ute ved soloppgang, men måtte vente litt på at lyset jeg ønsket traff motivet mitt. Jeg tok bildet en knapp halvtime etter at solen kom opp, og selv da kom det ikke noe direkte sollys dit jeg var. Men et tynt skydekke reflekterte varmt lys ned. Det kan hende at jeg burde ventet ennå litt til, men tålmodigheten tok slutt.

 

post-183958-1265538404_thumb.jpg

 

Blender: f/8

Lukkertid: 1/20 s

ISO: 200

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Uke 6

 

Vinteren holder stand, men solen begynner å varme litt mer på dagtid nå. Dessverre var ikke været like fint i dag som det var i går - da skinte solen fra klar himmel og det ble et flott skyggespill i motivet mitt. I dag var skyene tilbake og gjorde lyset flatere.

 

post-183958-1266170939_thumb.jpg

 

Blender: f/8

Lukkertid: 1/180 s

ISO: 200

Lenke til kommentar

Uke 7

 

Denne uken ble det rekord - aldri siden de systematiske observasjonene startet sent på 1800-tallet har snøen ligget så lenge i Bergen. Den første snøen kom 18. desember, og siden det har bakken vært hvit. Hva passer vel bedre da enn å feire med et skikkelig snøværbilde? I dag har vi 4-5 minusgrader og det har snødd nesten uten avbrudd.

 

Jeg brukte en relativt lang lukkertid for at snøfallet skulle bli ekstra tydelig, men håndholdt fotografering satte begrensning på hvor lang lukkertid jeg kunne bruke.

 

post-183958-1266763528,4359_thumb.jpg

 

Blender: f/8.0

Lukkertid: 1/30 s

ISO: 100

Lenke til kommentar

Nå har jeg ingen peiling på fotografering, men henger meg på her for å se hvordan det utvikler seg.

Venter i spenning :D

 

Her trengs det ikke peiling på fotografering - dette dreier seg først og fremst om hvordan naturen og lyset endrer seg gjennom året:-) Jeg kommer nok riktignok til å eksperimentere litt med det fototekniske i uker med liten endring, men det kommer i andre rekke.

 

-trygve

Lenke til kommentar

Uke 10

 

Nå er det ingen tvil om at våren har kommet. Det snødde riktignok i natt, men den siste uken har det smeltet mye snø, og snøsmeltingen fortsatte etter at været klarnet opp utpå morgenen i dag. Kort sagt ble det etterhvert en nydelig søndag med sol og noen få plussgrader.

 

Det ble litt lens flare siden siden jeg ikke fikk plass til solblenderen sammen med polariseringsfilteret (og siden jeg ikke tenkte på å skjerme med hånden). "Solstrålen" gir forsåvidt en artig effekt, men jeg ville heller vært foruten.

 

post-183958-1268575213,0664_thumb.jpg

 

Blender: f/8

Lukkertid: 1/180 s

ISO: 200

Polariseringsfilter

Lenke til kommentar

Uke 11

 

Etter en uke med mildt være og mye regn forsvant snøen til slutt - i hvertfall på det offisielle målepunktet i Bergen. I terrenget ligger det fremdeles igjen en god del snø.

 

På fredag regnet det spesielt mye, og elven gikk så langt over breddene sine at stedet jeg tar bilder fra lå under vann. I dag hadde vannstanden sunket en del, men det er tydelig å se hvor høyt vannet har stått.

 

post-183958-1269181819,5701_thumb.jpg

 

Blender: f/4

Lukkertid: 1/125 s

ISO: 200

Polariseringsfilter

 

 

 

Bonusbilde fra i går da vannstanden fremdeles var temmelig høy.

post-183958-1269181902,1452_thumb.jpg

Brennvidde: Normal

Blender: f/5.6

Lukkertid: 1/250 s

ISO: 200

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...