Gå til innhold

Årsutfording 2010 - ett sted, ett år -trygve - Sandalselva


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uke 27

 

Sommer og varmt vær, men ikke bare solskinn. Dagen bød på både sol, regn og torden i det fjerne.

 

post-183958-1278875145,0575_thumb.jpg

 

Blender: f/5.6

Lukkertid: 1/350 s

ISO: 800

Gradert gråfilter

 

Den høye ISO-verdien skyldtes uoppmerksomhet - jeg hadde glemt å stille tilbake til 200 etter at jeg hadde tatt noen innendørsbilder. Redusert dynamisk omfang ved denne store forsterkningen kan nok forklare hvorfor himmelen ble utbrent til tross for det graderte gråfilteret.

Lenke til kommentar

Uke 28

 

Temperaturen har vært relativt sommerlig hele uken, mens været har variert fra fint til styrtregn. I dag var det egentlig verken eller - overskyet oppholdsvær og 17-18 grader.

 

Jeg var usikker på om jeg skulle fjerne stråene i forgrunnen eller ikke. Jeg valgte å la de stå for å være med å dokumentere hvor godt gresset vokser nå.(Dessverre vokser brenneneslene også godt omkring der jeg tar bildet fra).

 

post-183958-1279462413,9194_thumb.jpg

 

Blender: f/16

Lukkertid: 1/125 s

ISO: 800

 

 

 

Dagens bilde er tatt med et annet objektiv enn tidligere, men brennvidden er den samme så utsnittet ble likt. Dette er et gammelt OM-objektiv som jeg fikk kjøpt for 200 kr. Det kom utstyrt med et fastkilt UV-filter (virkningen var mer som et soft-fokus filter). Dette filteret var jeg så "uheldig" å knuse, og nå ser den optiske kvaliteten ut til å være bra.

 

Billigadapteren jeg kjøpte ser derimot ikke ut til å være helt bra. Jeg mistenker den for å være en halv millimeter for tykk, for jeg kan ikke fokusere til uendelig. Faktisk er treet midt i bildet for langt unna til å kunne være i fokus, så derfor trengte jeg å blende så langt ned som mulig for å få akseptabel skarphet i bildet.

post-183958-1279462490,1516_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Uke 30

 

En heller våt dag, og ikke spesielt varm heller. Men det lettet litt mot kvelden, så bildet ble faktisk uten regn.

 

post-183958-1280692686,614_thumb.jpg

 

Blender: f/4

Lukkertid: 1/60 s

ISO: 200

 

Ja nå er det bare å se frem til høsten med denne utfordringa :) Da blir det litt forandring igjen

 

Ja, det har vært litt kjedelig nå i det siste. Gresset har blitt litt høyere, men ellers har det ikke skjedd så mye. Men høsten bør bli bra :)

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Uke 32

 

Det ser ut til at sommeren kom sent, men godt i år. Nå er det jo ikke de store endringene fra uke til uke for tiden, men plantene i forgrunnen blir i det minste stadig høyere.

 

post-183958-1281967494,4558_thumb.jpg

 

Blender: f/6.7

Lukkertid: 1/20 s

ISO: 200

Pola + gradert gråfilter.

 

Jeg kunne nok med fordel hatt overgangen på det graderte filtere litt høyere oppe i bildet.

Lenke til kommentar

Uke 35

 

Jeg har ventet hele sommeren på slike forhold, så da værmeldingen så lovende ut var det bare å komme seg ut før solen sto opp. Disen over myren like ved var mer slik jeg hadde tenkt meg, men det var i hvertfall en liten dis å fange i mitt motiv også.

 

post-183958-1283663425,0898_thumb.jpg

 

Blender: f/8

Lukkertid: 2 s

ISO: 200

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Uke 37

 

Dette var det vanskeligste bildet hittil i prosjektet. For det første har det regnet mye den siste uken, så elven var blitt så stor at jeg måtte stå delvis ute i vannet for å ta bildet. I tillegg var det så mørkt at jeg knapt nok så noe gjennom søkeren; men jeg klarte til slutt å treffe bra på det vanlige utsnittet mitt. Eneste håpet for å få fokus noenlunde riktig var avstandsskalaen på objektivet. Siden det er et makroobjektiv er det ikke store vandringen mellom noen få meter og uendelig. Til slutt kom problemet med hvitbalansen. En kjekk blanding av gatebelysning og månelys ga en artig utfordring. Jeg fant ut at det fungerte bra å stille kamera på glødelampebelysning.

 

Resultatet? Kanskje det beste bildet hittil i serien.

 

post-183958-1284927070,9543_thumb.jpg

 

Blender: f/5.6

Lukketid: 30 s

ISO: 400

Lenke til kommentar

Uke 39

 

Nå er det i hvertfall ingen tvil om at høsten har kommet. Regnet høljer ned, det blåser friskt og gulfargen begynner å overta der det før var grønt.

 

Det var i grunnen synd at været fra tidligere i uken ikke varte til helgen. Da var det klarvær som gjorde at sivet i forgrunnen var dekket av rim om morgenen.

 

post-183958-1286121557,2878_thumb.jpg

 

Blender: f/5.6

Lukkertid: 1/90 s

ISO: 400

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...