Gå til innhold

Lefdals tilbud på bærbare


Anbefalte innlegg

Er det noen fler som har reagert på at de ikke har varene de reklamerer for?

 

Har tenkt til å kjøpe en billig bærbar PC, og hver gang de reklamerer for noen har de ikke maskinene på lager.

 

Dette har skjedd flere ganger, men fikk reklame i posten i går, og begge de to rimelige bærbare de reklamerer med er ikke på lager, helt utrolig??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke overrasket. Det er en skitten taktikk elkjedene bruker for å trekke folk til butikkene ved å få det til å virke som om de har masse varer til en billig penge. Men når man går derifra har man med seg en langt dyrere maskin enn man skulle ha i utgangspunktet.

 

Jeg handler ikke dyre ting på noen av de store elkjedene lenger, men bestiller det jeg skal ha av maskiner, mobiler, tver osv på nettbutikker som komplett, netshop, amentio og dustinhome.

 

Det er i min erfaring bedre å følge med på nettbutikkenes superweekender, demovarer, tilbud og diverse og slå til da.

 

What you see is what you get.

Lenke til kommentar

Dersom dette er noe som skjer gjentatte ganger ville jeg tatt kontakt med forbrukerombudet, da det sannsynligvis er snakk om ulovlig markedsføring. Det er ikke lov å reklamere for varer som ikke er på lager. Selvsagt bør en jo kunne ta litt høyde for at det er snakk om varer som faktisk er bestilt, men forsinket i leveringen.

Lenke til kommentar

Jeg kontakta forbrukerombudet angående Lefdals ulovlige markedsføring (de hadde Logitech Z-5500 til 1999 kr i tilbudsavisa, men INGEN butikker i HELE landet hadde den på lager, og de fikk den ikke inn heller). Enden på visa? Jeg trua Lefdal om å kontakte forbrukerombudet, jeg fikk Logitech-annlegget mitt (etter en god stund), og forbrukerombudet sendte meg brev senere, der hvor de la ved utfallet i saken. Et par andre hadde også klagd på Lefdal. Brevet de la ved var en kopi av et brev de hadde sendt Lefdal, der hvor det ble gitt streng beskjed om at slikt IKKE skulle forekomme igjen, hvis ikke vanka det bøter. De stod også at "gjentatte ganger har dette skjedd.." osv.

 

Kontakt forbrukerombudet, stå på ditt, for du har faktisk krav på å få PC'en til den prisen som det står i tilbudsavisen. Rasle litt med sablene. ;)

Lenke til kommentar

Skal vi se. Du sa dette 03. januar. Altså dagen etter den største salgsdagen i hele året. Da ER butikkene tomme da. De gode tilbudene går først, og annonsen du fikk i posten gjalt KUN for lørdagen. Alternativt så gjalt den fra mandag og utover, og da kan det hende de fikk vareleveranser i bøtter og spann mandag. Hva vet vi?

 

Butikken var kanskje tom, men du kunne fint fått reservert om du hadde spurt. Med mindre tilbudene var merket med begrenset antall, nettopp fordi de visste de kom til å selge utrolig mye.

 

Eller - mener du at du nå har sjekket på lefdal.com om varen er på lager lokalt, dagen etter nevnte enorme salgsdag? Det er ikke så rart varen ikke var på lager da nei, de solgte jo ut det de hadde for nevnte kampanje, som sagt.

 

EDIT: Det kan være tilfeller før der det er slik at de har hatt for få varer osv, men i dette tilfelle vil jeg bare påstå at du var for seint ute.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Burde være greit å finne ut av dette her. Annonsen som var ute sluttet for to dager siden. Tipper de kommer med en ny annonse på tirsdag. Alastor

kan kanskje fortelle når neste er ute på gata. Da er det bare for noen å åpne annonsen på nettsiden til Lefdal sammen morgen som den går ut i

postkassene, og så sjekke opp mot lagerstatus i nærmeste butikk. Før opp et excel-ark på hver eneste annonserte modell og lagerstatus på disse. Da

får man opp om artikkelen som er annonsert er tilgjengelig. Kjekt å lage en prosentsats som angir hvor mange av artikkelen som er tilgjengelig ved

annonsestart.

 

Utfordringen med dette er at man ikke vet hvor mange varer som er tilgjengelig for salg. Man får ikke opp status på antallet av en bestemt artikkel

som finnes på lager. Det kan da like gjerne være et par produkter som sto i hylla fra før kampanjen startet, og at kampanjevarene ikke har ankommet

eller i hvilket antall de ankommer i. De aller fleste annonserte varer bør være tilgjengelig i butikk ved annonsestart, og jeg vil påstå at mer enn

10 % avvik ikke burde forekomme. Dersom avviket er større vil jeg mene at muligheten til å reservere en vare ikke er godt nok. Mer om hvorfor jeg

mener det ikke er godt nok kan dere lese om lengre ned.

 

Antallet varer er som er tilgjengelig får man kun ved å spørre personalet, men her er det ikke sikkert man får et svar. Dessuten skal man ta slike

opplysninger med en stor klype salt. Dessuten blir det for krevende å utføre i praksis. Mer enkelt, men ikke helt i henhold til "norsk standard",

kan man følge en bestemt artikkel som ikke er på lager ut over i uken for så å se om denne kommer på lager. Igjen kan man lage en prosentsats på

antallet artikkler som kommer inn i løpet av uken. Her har man da igjen ingen kontroll over det faktiske antallet av hver enkelt vare, men det kan

allikevel gi en indikasjon på hvor mye av en annonsert artikkel som er tilgjengelig. Antallet artikler som kommer inn på lager utover i uken bør

heller ikke være mange prosentene av totalt annonserte artikler.

 

Det å ha heftige annonser ute er noe som trekker mange kunder, men man vil som regel selge minst mulig av de annonserte produktene da de har en

svært lav bruttofortjeneste. Klassikeren er da å selge opp til en annen modell som man har bedre fortjeneste på. Har man ikke den annonserte varen

på lager, er det enda lettere å selge seg opp. Kunden kommer til butikken fordi han har et kjøpsbehov, og det vil for de fleste kunder virke

fornuftig å kjøpe seg opp til en bedre modell de kan ta med seg hjem, enn å gå tomhendt hjem. "Modellen var tross alt bedre, og jeg fikk den med

meg hjem. Ikke var det så altfor mye dyrere heller.".

 

Da faller også argumentet med at kunde kan reservere en vare bort som en dårlig unnskyldning. I noen tilfeller står det at det er et "begrenset

antall" tilgjengelig, men hva betyr det i praksis? Det er gitte rettningslinjer for hvordan man angir "begrenset". Er det et svært begrenset antall

skal antall tilgjengelig varer stå på trykk. Står det ikke antall skal det tolkes slik at de fleste som snarlig møter opp får varen. Med snarlig

menes ut samme dag annonsen gjelder fra. Uten denne annonsen til å trekke kunden inn ville kanskje ikke kunden ha valgt nettopp denne butikken, og

heller kjøpt produktet et annet sted. Gjerne til samme pris, eller lavere pris, da svært mye forbrukereletronikk er svært konkurranseutsatt. Selger

har da fått kunde inn i butikk med "billige triks". Dette er skadelig både for kunden og bransjen.

 

En annen villedende teknikk er å markedsføre seg som "billigst" i bransjen. Dette kombineres med annonsene der mange av de beste tilbudene er i et

lite antall eller ikke tilgjengelig. Kundene får da inntrykket av at selger er svært billig på det meste han har i sortimentet. Ser man derimot på

sortimentet i sin helhet, så ser man at prisene harmoniserer svært godt med konkurrentene. På enkelte varegrupper kan de faktisk være langt dyrere

enn andre sammenlikningsbare konkurrenter.

 

Et raskt googlesøk gir mange treff på at enkelte kjeder har hatt dette "problemet" i svært mange år, og at det derfor kan mistenkes at det er mer

en bevisst strategi enn dårlig planlegging. Spesielt når man ser det opp mot det jeg nettopp har nevnt. Utfordringen ligger i at det er vanskelig å

bevise.

 

For de fleste av oss på forumet her, og mange av våre bekjente, er ikke dette et stor problem annet enn at vi en gang i blant ikke får produktet vi

ønsker oss på dagen. Vi er både prisbevisste og produktbevisste, og kan gjerne reservere og vente noen dager om prisen er god nok. Saken er at Ola

og Kari ikke er like bevisste. Den store massen er ikke det, og det vet enkelte av de store kjedene seg å utnytte svært godt. De har kalkulert det

inn i det store og det hele. Det er bunnlinja som avgjør, og det kan virke som om de derfor bruker skitne triks. Ekstra ille for konkurransen, og

dermed kundene, er at det kan virke som om de største aktørene er de som benytter seg av dette i størst grad. De sitter på nærmest et monopol, og

med dette kveles de mindre aktørene.

 

Når dette er sagt så er det vanskelig å ha alle annonserte varer inne til annonsestart, det er vanskelig å ha nok varer til alle som ønsker det og

det forekommer feil innad i alle bedrifter. De store elektrokjedene er ikke alene om dette. Det gjelder like mye flyselskaper, håndverkere og mange

flere. Nå er det riktig nok de store elektrokjedene vi diskuterer, og det som virker som en mer bevisst strategi enn systemsvikt.

Lenke til kommentar

Lefdals aviser kommer ut torsdager. Altså kom det en ny avis i går.

 

Tok en rask sjekk :). 37" annonsert i går, 32" annonsert i går, 42" annonsert i går, 46" annonsert i og 50" annonsert i går er på lager i over 2/3 av lefdals butikker. Ser jo relativt bra ut det her.

 

Jobber du fortsatt i Siba forresten? Synes det burde gå fram av innlegget ditt om du gjør, men det er nå bare min egen mening - med tanke på at du skriver innlegget som en potensiell kunde hos ulike elektrokjeder i norge. Spesiellt med tanke på din konklusjon - at det "nok er en bevisst strategi, siden vi snakker om de store elektrokjedene".

 

Du har ingenting som backer det opp, som du sier i hele ditt innlegg kan det være mange årsaker, og meget vanskelig å måle. Spennende egentlig å lese undertonen i hele innlegget ditt, det er jo klart hva som forsøkes å sies :).

 

Fornøyde kunder avgjør. Ikke bunnlinje.

 

EDIT: Tok meg frihet til å sjekke SIBA's siste DM, 42PFL8404 til 7994,- - bra pris. Men tomt på weblager, og tomt i samtlige butikker. Tviler sterkt på at dette er fordi det spekuleres i å ikke ha på lager - men at akkurat på dette tilfellet så skjedde det noe kjipt med logistikken. Sånn kan det faktisk gå med alle.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jobber fortsatt for Computer City, som er en del av Siba, ja. Nevnte det ikke i innlegget da det fremkommer i mange andre innlegg jeg har her på forumet på samme måte som det gjelder for deg. Ikke legger jeg heller spesielt skjul på undertonen i mitt innlegg. Det skal presiseres at mine ytringer her er private. Videre har jeg heller ikke nevnt noen kjeder ved navn. Dette er noe jeg mener angår flere enn én spesifikk kjede.

 

Bare for å gjøre det klart kommer Sibas annonser normalt ut på mandager, og det er i dag fredag kveld. Vet selvfølgelig ikke hvor mange de hadde på lager, eller når de solgte siste modell, men det er klart argumentasjonen din ville ha hatt større tyngde om det var mandag eller tirsdag i dag.

 

Når det er sagt tviler jeg ikke på at din personlige motivasjon som selger for å få flere fornøyde kunder. Det er skal også nevnes at jeg handler hos både Elkøp, Lefdal og Expert m.fl. når anledningen byr seg. Skulle det vise seg at disse store kjedene har tatt til seg frustrasjonen fra forbrukere og myndigheter de siste årene, så er det vel og bra. Selv sitter jeg ikke helt med det inntrykket ennå.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Tar tid før et rykte endrer seg. Helt klart. Men jeg, som nå har jobbet i Elkjøp i 6 år, ser ting fra innsiden, akkurat som du gjør det i din kjede.

 

Det finnes svært få ting som har så stort fokus akkurat nå for tiden som å yte god kundeservice. Det er rett og slett ekstremt viktig for oss :).

 

Men som jeg sier - rykter tar tid før endrer seg.

Lenke til kommentar
Tok en rask sjekk :). 37" annonsert i går, 32" annonsert i går, 42" annonsert i går, 46" annonsert i og 50" annonsert i går er på lager i over 2/3 av lefdals butikker. Ser jo relativt bra ut det her.

 

Dette høres bra ut, dersom du kun sjekket 2/3 butikker og så ikke gadd mer, dersom 1/3 av butikkene faktisk ikke hadde disse få varene på lager så var det heller dårlig, det er forøvrig ikke alt som er billig i disse averteringene.

 

Spesiellt med tanke på din konklusjon - at det "nok er en bevisst strategi, siden vi snakker om de store elektrokjedene".

 

Må være rimelig "grønn" om man ikke har lagt sammen to og to hittil. :)

 

Fornøyde kunder avgjør. Ikke bunnlinje.

 

Kundene er da kjempefornøyde de, de får et "bedre" produkt til en "bra" pris. Det er jo grunnen til at dette opplegget fungerer.

 

EDIT: Tok meg frihet til å sjekke SIBA's siste DM, 42PFL8404 til 7994,- - bra pris. Men tomt på weblager, og tomt i

 

Elkjøp har vært så suksessfulle med sin strategi at jeg har null vanskeligheter med å se at et søsterselskap som Lefdal gjør det samme.

 

At Siba, Expert, Euronics, Elprice etc også har sett hvordan dette har fungert og kopierer det til en varierende grad, selvfølgelig. Alle ønsker å være suksessfulle og alle ønsker å tjene penger. Så vi får bare mer og mer lokkemat i annonsene.

 

Å klage på at andre gjør det, derfor kan jeg gjøre det, er dog ingen god unnskyldning, hjelper isåfall lite om man blir tatt for å kjøre for fort.

 

Det som virkelig irriterer meg, er at butikkene ikke ALLTID kan sette på det nøyaktige antallet, når det er få produkter på lager som averteres. Alle kjedene averterer med begrenset antall, i hver eneste annonse, men omtrent ingen setter på antallet (og kjekt om antallet var etterfulgt med stor skrift "antallet er fordelt på alle kjedens xxx butikker.") Dermed kan man lett regne seg fram til at hver butikk kun får inn, kanskje ett eller fem produkter.

 

Men da hadde de fleste kanskje blåst i å komme?

 

Og det er jo dumt når man selge dem noe annet :)

 

(Har forøvrig stor respekt for deg Alastor, syns du gjør en kjempegod jobb på forumet, og jeg hadde hatt null vanskeligheter med å handle av deg.)

Lenke til kommentar

Forbrukerombudet har fastslått at dersom det er under 1000 stk tilgjengelig til en kampanje, så skal det spesifiseres antall som er tilgjengelig til hver butikk. Om det er begrenset hva som er tilgjengelig altså - at man ikke kan rebestille dersom man går tom osv.

 

Antall tilgjengelig på åpningstilbud gjøres iallefall fast av elkjøp og lefdal, samme har blitt gjort på supertorsdager og dagstilbud osv i hele 2009. Når det er snakk om begrenset tilgang på varer.

 

Ang at 1/3 er tom for varen etter 2 salgsdager - de to største er de to dagene etter kampanjeavisen kommer ut, er faktisk noe som kan skje.

 

Men kanskje de får mer til uken? Kanskje folk kan få reservert om de har solgt mer enn forventet? Hvem vet :). Produktene er iallefall 100% tilgjengelige for kjøp på lefdal.com ser det ut til.

 

Et meget viktig poeng: Flesteparten av norsk befolkning vet IKKE hva som er den nøyaktig rette tven å kjøpe. De er faktisk avhengig av kvalifisert hjelp - og det er en butikks viktigste oppgave å avdekke hva kunden trenger. Det er, tro det eller ei, ikke sikkert det er de billigste 40" til 5000,-. Eller 42" plasma til 3995,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...