Gå til innhold

Hvordan ta Livvakt utdanning


Anbefalte innlegg

Jeg går nå 1vgs Elektro. Men har i det siste fått det for meg at Livvakt kunne ha vært et meget interressant yrke for meg. Er klar over at det kreves Vekterkurs, og Sannsynligvis også et dyrt livvaktkurs..i tillegg til Politiskolen/Politihøyskolen.

 

Så det jeg lurte på var egentlig om noen vet om en "lettere" måte å bli livvakt på. F.eks ta noen ekstra kurs i stede for skole. Eller er de årene på Politiskolen nødvendig? .. Og vis jeg f.eks som en 25 år gammel elektriker bestemmer meg for å satse på Livvakt veien på ny.. hva må jeg gjøre da ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg går nå 1vgs Elektro. Men har i det siste fått det for meg at Livvakt kunne ha vært et meget interressant yrke for meg. Er klar over at det kreves Vekterkurs, og Sannsynligvis også et dyrt livvaktkurs..i tillegg til Politiskolen/Politihøyskolen.

 

Så det jeg lurte på var egentlig om noen vet om en "lettere" måte å bli livvakt på. F.eks ta noen ekstra kurs i stede for skole. Eller er de årene på Politiskolen nødvendig? .. Og vis jeg f.eks som en 25 år gammel elektriker bestemmer meg for å satse på Livvakt veien på ny.. hva må jeg gjøre da ??

 

 

Det første du burde gjøre er å lære deg å skille mellom livvakt og ledsager. I Norge er det kun politiet som utdanner og bruker begrepet livvakter, de private bruker ledsager. Securitas og G4S har begge spesialtavdelinger med ledsagere, men innpass i disse krever godkjent ledsagerutdannelse og lang erfaring fra vekterbransjen.

 

Har selv vært på noen livvaktoppdrag i utlandet, og selvom lønna er veldig god, er jobben frustrerende kjedelig. Men er du motivert og har god vurderingsevne og analytiske egenskaper så er det bare å kjøre på med utdannelse, men ikke regn med at du får jobber med et diplom fra et jallafirma på et norsk tettsted. Skal du satse tungt og seriøst går du for en lengre utdannelse hos en seriøs aktør i utlandet. Å jobbe som livvakt/ledsager er ikke så glamorøst som enkelte ønsker å gi inntrykk av, og du kan fort være på jobb i land der menneskeliv er null verdt.

 

Jeg fikk min utdannelse gjennom min nåværende arbeidsgiver (som jeg velger å ikke navngi), og utdannelsen gikk over 8 mnd. i Storbritannia. Etter utdannelsen ble jeg sendt på noen jobber i mer eller mindre tvilsomme land for enda mindre tvilsomme klienter, før jeg fant ut at det ikke var noe for meg.

Lenke til kommentar
Jeg går nå 1vgs Elektro. Men har i det siste fått det for meg at Livvakt kunne ha vært et meget interressant yrke for meg. Er klar over at det kreves Vekterkurs, og Sannsynligvis også et dyrt livvaktkurs..i tillegg til Politiskolen/Politihøyskolen.

 

Så det jeg lurte på var egentlig om noen vet om en "lettere" måte å bli livvakt på. F.eks ta noen ekstra kurs i stede for skole. Eller er de årene på Politiskolen nødvendig? .. Og vis jeg f.eks som en 25 år gammel elektriker bestemmer meg for å satse på Livvakt veien på ny.. hva må jeg gjøre da ??

 

 

Det første du burde gjøre er å lære deg å skille mellom livvakt og ledsager. I Norge er det kun politiet som utdanner og bruker begrepet livvakter, de private bruker ledsager. Securitas og G4S har begge spesialtavdelinger med ledsagere, men innpass i disse krever godkjent ledsagerutdannelse og lang erfaring fra vekterbransjen.

 

Har selv vært på noen livvaktoppdrag i utlandet, og selvom lønna er veldig god, er jobben frustrerende kjedelig. Men er du motivert og har god vurderingsevne og analytiske egenskaper så er det bare å kjøre på med utdannelse, men ikke regn med at du får jobber med et diplom fra et jallafirma på et norsk tettsted. Skal du satse tungt og seriøst går du for en lengre utdannelse hos en seriøs aktør i utlandet. Å jobbe som livvakt/ledsager er ikke så glamorøst som enkelte ønsker å gi inntrykk av, og du kan fort være på jobb i land der menneskeliv er null verdt.

 

Jeg fikk min utdannelse gjennom min nåværende arbeidsgiver (som jeg velger å ikke navngi), og utdannelsen gikk over 8 mnd. i Storbritannia. Etter utdannelsen ble jeg sendt på noen jobber i mer eller mindre tvilsomme land for enda mindre tvilsomme klienter, før jeg fant ut at det ikke var noe for meg.

 

 

Takk for Informasjonen. Men hvordan var veien videre fra Ungdomsskolen?.. Vgs og valg etter det ?

Lenke til kommentar
har du eksempler på sånne utdannelser Xtend ?

 

 

Jeg er ikke oppdatert på hvilke skoler som kan anbefales, jeg fikk som sagt min utdannelse gjennom min arbeidsgiver. Men jeg har jobbet med dyktige folk som har skoler og kurs gjennom CTG i London. Jeg har hørt mye bra om det firmaet.

 

Men vær selektiv og kritisk. Mange skoler tilbyr weekendkurs til blodpris.

Lenke til kommentar
Takk for Informasjonen. Men hvordan var veien videre fra Ungdomsskolen?.. Vgs og valg etter det ?

 

 

Jeg droppet VGS etter første året, og reiste etterhvert i Forsvaret hvor jeg tjenestegjorde i 2 år på bla. kontrakt og 7 mnd. på utenlandsoppdrag i Øst-Afrika. Videre jobbet jeg 10 år i Securitas AS som bla. vaktleder, områdeleder og driftskonsulent. Jeg fikk en verdifull 2-årig utdannelse som sikkerhetssjef gjennom Securitas, som igjen førte til at jeg fikk jobb hos min nåværende arbeidsgiver. Hos de jobbet jeg en periode som sikkerhetsvakt ved en bauxittgruve i Angola og en oljeinstallasjon i Nigeria før jeg fikk tilbud om livvaktutdannelse. Jobbet med dette ett par år i bla. Israel, Syria, Libanon og India, før jeg fikk en annen spesialisert utdannelse og jobber nå som sikkerhetsanalytiker med sete i Bangkok.

Lenke til kommentar
Hva gjør en sikkerhetsanalytiker?

 

 

Mye rart!

 

I mitt tilfelle vil det si å utarbeide sikkerhetsanalyser for eksterne klienter i form av kartlegging av kjente og ukjente sikkerhetsrisikoer og opprettholde en oppdatert analyse av trusselbildet til enhver tid. Jeg fungerer også som en liaison mellom arbeidsgiver og klient.

 

Litt info på engelsk om hva arbeidsoppgavene til en sikkerhetsanalytiker og veiviser er:

 

- Threat assessments to be used as the foundation for security planning and development of mitigation strategies

- Strategic and tactical intelligence analysis concerning hostile parties and their potential to impact upon clients’ activities

- Strategic reviews of corporate security management processes including identifying policy requirements, management priorities, physical security vulnerabilities, local project security risks, training needs and resource issues

- Security planning, development of emergency procedures and business continuity planning

 

- Assessment of political, operational, security and reputational considerations

- Identification of appropriate physical locations for office and residential premises

- Identification of, and due diligence on, local professional service providers

- Threat assessments and design of an appropriate security strategy

- Advice on the nature and extent of corruption and mitigation strategies

- Provision of political, commercial, security and regulatory liaison

Lenke til kommentar
Takk for Informasjonen. Men hvordan var veien videre fra Ungdomsskolen?.. Vgs og valg etter det ?

 

 

Jeg droppet VGS etter første året, og reiste etterhvert i Forsvaret hvor jeg tjenestegjorde i 2 år på bla. kontrakt og 7 mnd. på utenlandsoppdrag i Øst-Afrika. Videre jobbet jeg 10 år i Securitas AS som bla. vaktleder, områdeleder og driftskonsulent. Jeg fikk en verdifull 2-årig utdannelse som sikkerhetssjef gjennom Securitas, som igjen førte til at jeg fikk jobb hos min nåværende arbeidsgiver. Hos de jobbet jeg en periode som sikkerhetsvakt ved en bauxittgruve i Angola og en oljeinstallasjon i Nigeria før jeg fikk tilbud om livvaktutdannelse. Jobbet med dette ett par år i bla. Israel, Syria, Libanon og India, før jeg fikk en annen spesialisert utdannelse og jobber nå som sikkerhetsanalytiker med sete i Bangkok.

 

 

 

Ok, Så for meg som går første året (Elektro) nå.. så vil det smarteste for en evnt ledsager jobb eller noe i den duren være å droppe ut av skolen nå, for så å satse på å starte karrieren i Forsvaret.. ?

 

Takk for Informasjonen. Men hvordan var veien videre fra Ungdomsskolen?.. Vgs og valg etter det ?

 

 

Jeg droppet VGS etter første året, og reiste etterhvert i Forsvaret hvor jeg tjenestegjorde i 2 år på bla. kontrakt og 7 mnd. på utenlandsoppdrag i Øst-Afrika. Videre jobbet jeg 10 år i Securitas AS som bla. vaktleder, områdeleder og driftskonsulent. Jeg fikk en verdifull 2-årig utdannelse som sikkerhetssjef gjennom Securitas, som igjen førte til at jeg fikk jobb hos min nåværende arbeidsgiver. Hos de jobbet jeg en periode som sikkerhetsvakt ved en bauxittgruve i Angola og en oljeinstallasjon i Nigeria før jeg fikk tilbud om livvaktutdannelse. Jobbet med dette ett par år i bla. Israel, Syria, Libanon og India, før jeg fikk en annen spesialisert utdannelse og jobber nå som sikkerhetsanalytiker med sete i Bangkok.

 

 

 

Ok, Så for meg som går første året (Elektro) nå.. så vil det smarteste for en evnt ledsager jobb eller noe i den duren være å droppe ut av skolen nå, for så å satse på å starte karrieren i Forsvaret.. ?

 

 

Det finnes selfølgelig flere muligheter også.. men det var sånn du gjorde det ?

Lenke til kommentar
Ok, Så for meg som går første året (Elektro) nå.. så vil det smarteste for en evnt ledsager jobb eller noe i den duren være å droppe ut av skolen nå, for så å satse på å starte karrieren i Forsvaret.. ?

 

På ingen måte, fullfør utdannelsen din du. Jobbene stikker ikke av. Det kan tenkes at livvakt/ledsager ikke er noe for deg og da er det viktig at du har en utdannelse å falle tilbake på.

 

Min måte å gjøre det på betyr ikke at det er den riktige måten å gjøre det på. Jeg elsker yrket mitt, og hadde jeg fått velge hadde jeg gjort det samme på nytt, men jeg fant fort ut at det er dette jeg kan og det er dette jeg vil jobbe med. Mitt yrke er ingen 9-5 jobb, jeg er tilgjengelig 24/7 og er på reisefot 150 dager i året. Kontakt med venner og familie er minimal, bortsett fra kone og barn som er med meg på mange reiser. Lønna er skyhøy, men arbeidspresset er enormt. Jeg vil absolutt råde deg til å fullføre utdannelsen din.

Lenke til kommentar

Nei, det trenger du ikke.

 

Mitt inntrykk er at bransjen generelt ikke bryr seg filla om norskutdannede politifolk. Som en tidligere sjef av meg sa: norsk politi er mestere i verbal konflikttakling, men når skumle menn forsøker å drepe deg på en slette i Irak så nytter det ikke å prøve å snakke de til fornuft. Da må det hardere skyts til.

Lenke til kommentar
Hos de jobbet jeg en periode som sikkerhetsvakt ved en bauxittgruve i Angola og en oljeinstallasjon i Nigeria før jeg fikk tilbud om livvaktutdannelse.

Et litt mere passende ord er vel leiesoldat.

 

 

Nei, en sikkerhetsvakt på jobb i Angola har samme funksjon som en vekter i Norge. Å beskytte oppdragsgivers eiendom og ansatte mot alle mulige trusler og farer. Om nødvendig med dødelig makt. En leiesoldat er betalt av en fremmed stat for å kjempe i en væpnet konflikt. En stor forskjell med andre ord.

Lenke til kommentar
Du vet ikke hvilken utdannelser de ser etter når de ansetter "sikkerhetsvakter" i disse bananrepublikkene? Driver å utdanner meg i akuttmedisin med fordyping i anestesi og feltkirurgi - er det ikke bruk for mye av denne type kompetanse blant "sikkerhetsvaktene" i tilfelle du setter deg på en landmine.

 

Kva har innlegga dine med tråden å gjere ? kanskje finne deg en anna plass å skrive, mister

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...