Gå til innhold

Den store project euler tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ruby funker også flott til Project Euler. Forskjellene mellom forskjellige språk blir fort ganske liten når det er rene talloperasjoner som begrenser ytelsen.

 

Det er en stund siden jeg holdt på med Euler: "Last Solved: 26 May 2007 11:35 pm" - har løst 19 totalt, og det har vel kommet til godt over hundre oppgaver siden sist jeg holdt på.

 

Burde egentlig begynt igjen. Selv om det er matteoppgaver så er logikk og strategi ved valg av løsning viktigere enn mattekunnskaper.

Lenke til kommentar

Ikke slik jeg gjør det med matlabben ihvertfall, den stopper på et par hundre siffer, deretter blir alt tresifret.. ???

 

Syns jeg så en tendens ved at det tok 6 ledd før det gikk til 2 siffer, deretter 5 for hvert nye siffer derifra? Men er det selve tallet eller leddnummeret de er ute etter?

Lenke til kommentar

Huff, skulle gjøre problem nr. 5:

2520 is the smallest number that can be divided by each of the numbers from 1 to 10 without any remainder.

What is the smallest number that is evenly divisible by all of the numbers from 1 to 20?

 

Min kode (MATLAB)

clear
j = 1;
D = 1;

while D != 0

for i = 1:20
	A(i) = mod(j, i);
end

D = sum(A);
j = j + 1;

end

disp(j-1)

 

.... men, octave bruker en evighet på å regne det ut :hmm:

Noe tips til forbedring av koden?

Endret av runesole
Lenke til kommentar
Noe tips til forbedring av koden?

 

Ja -- dette er en av de virkelig få oppgavene hvor man ikke trenger en datamaskin. Kan (og bør) gjøres med papir og blyant. Tenk litt på hvilket tall man etterspør og hvilke egenskaper (delelighet, opplagt) det tallet skal ha.

 

Tips til programmet -- hvis du vet at resten etter divisjon med 2 er forskjellig fra 0, er det noe poeng i å teste f.eks. 6, 8, 12, 16 ?

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
Lurer litt på Problem 25, dette må da kunne løses veldig lett uten bruk av brute force?

Ja, men brute force går veldig fort med kun 1000 sifferer.

Kjøre en vanlig(ikke opptimalisert fibonacci sekvens) i en infinity loop og bryte ut ved 1000 siffere.

 

#Python
#Euler 25 
import time
start = time.clock()
def fib():
terms = 0
a, b = 0, 1	
while True:
	a, b = b, a + b	   
	terms += 1
	if len(str(a)) == 1000:
		break
end = time.clock()
print 'First fibonacci sequence that has 1000 digits is %sth terms time used %.3f seconds  ' % (terms,end - start)	
fib()
'''
My output-->
First fibonacci sequence that has 1000 digits is 4782th terms time used 0.695 seconds  
'''

Lenke til kommentar
Tråden her gir meg inntrykk av at matlab ikkje er skikkeleg eigna til slike oppgåver, dvs. begrensingar og slikt? Kvifor ikkje prøve eit lettfatteleg programmeringsspråk som f.eks. Python istadenfor?

Tja, har vel strengt tatt ikke tålmodighet til å lære meg et prog.språk på egenhånd.

Octave surrer og går forresten ennå, er det på tide å stoppe den?

 

Edit: Bruteforcer alle i intervallet: 1:20:tallet

Endret av runesole
Lenke til kommentar
Tråden her gir meg inntrykk av at matlab ikkje er skikkeleg eigna til slike oppgåver, dvs. begrensingar og slikt?

 

Problemet ligger ikke i matlab :)

 

Kan ikke du værsåsnill gi svaret på hvordan jeg displayer store tall i matlab da, siden du vet det? :)

 

Runesole - jeg også løste denne oppgaven ved å faktorisere, uten bruk av matlab altså.

Lenke til kommentar

Problemet ligger ikke i matlab :)

 

Kan ikke du værsåsnill gi svaret på hvordan jeg displayer store tall i matlab da, siden du vet det? :)

 

Tja, nei, jeg vet ikke, kanskje bare søke?

 

Poenget mitt var at den soleklart vanskeligste biten er å finne ut hva man skal utnytte, ikke hvordan bignum-aritmetikk er implementert (eller ikke implementert). Jeg blir så å si alltid temmelig misunnelig, når jeg ser hvor mye skarpere andres løsninger er; men jeg kan ikke huske å ha blitt imponert av at en løsning er på 19 tegn i J, heller enn på 5 linjer i Python, eller å ha savnet en eller annen språkfeature i C/C++/Python (det er de jeg har brukt i mine løsninger). Mathematica har et par finurligheter, men de er *aldri* avgjørende.

 

Hverken 25 eller 48 krever bignum-aritmetikk, forresten.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Matlab greier ikke omtrent de siste 500 talla i den rekka - så hvordan skal man løse den ellers?

 

I tillegg greier den ikke fibonacci opp til 1000 tall, bare opp til et par hundre, her er det ikke snakk om å vise store tall, men å regne med de.

 

I tillegg er det meget vanskelig å finne tverrsummen av tall, ja har søkt.

Endret av slux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...