Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

hovedkort som tar livet av harddisker?


Anbefalte innlegg

som dere sikkert skjønner fra tittelen trenger jeg hjelp. og det trenger jeg i god tid før TG. mitt problem er:

har akk bygget data skjøl, satte alt sammen i følge vanlig prosedyre ved å dra ut strømmen fra datan, vente 15 min slik at kondesatorene tømmer seg for strøm og begyne byggingen.

når alt var på plass startet jeg opp pcen og fikk opp logo og alt det der.

så kom det opp en TAB POST melling som forsvant nesten like fort som den kom. rakk akk å lese den før den forsvant. det stod at "systemet ikke kunne finne hardisk", så stod det" BOOT FAILURE"

etter det startet maskinen opp igjen så jeg gikk inn i bios for å skjekke om den ikke fant den hardisken windows lå på. men nei, der var det ingen hardisker.

hørte etter om dt kom noen lyd fra hardiskene, men nei. alle var døde.

må si at alle hardiskene var fungerende før jeg satte dem inn i den "nye" datan.

dette er oppsettet:

Phenom II X3 720 BE

MA790FXT-UD5P

DDR3 2GB 1600Mhz

saphire HD5750 1GB

samsung spinpoint 250GB

samsung spinpoint 400GB

samsung f1 1 TB

 

det virker som at hovedkortet har "brent opp" alle hardiskene

 

på forhånd tusen takk for hjelpen:D

Endret av inda93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke noen ekspert, men det virker lite sannsynlig at hovedkortet har skylden. Det sender ikke strøm til harddisken. Tviler på at en datakabel har potensiale til å drepe en harddisk. Jeg hadde heller mistenkt strømforsyningen.

tenkte på det samma, men det som er at det er den samme strømforsyninga som ga strøm til de samme hardiskene før.

har lix bare bytta ut hovedkort, ram, prossesor og skjermkort. hardiskene har hatt den samme strømforsyninga i over ett år. er litt dårlig beskrivelse så beklager det lix, men er "litt" stressa akk nå :cry:

Lenke til kommentar

Vil nok ikke tro at harddiskene er døde, selv om "hovedkortet" ikke finner de.

 

Nå er det heller ikke så lurt å boote opp en gammel Windows når du har skiftet det meste av innmaten.

 

Prøv med en harddisk samt DVD-stasjon, er DVD-en SATA, sett den i SATA2_0 og HD i SATA2_1, er DVD PATA (gammel kontakt), så setter du HD i SATA2_0. Bruk de blå kontaktene på hovedkortet. Virker det ikke kan du skifte litt rundt, f.eks teste med de hvite (som trolig trenger egen driver). Test med ulike SATA kabler.

 

Prøv også å boote fra DVD/CD - en Ubuntu Live-CD er grei.

 

Ta også å les raskt gjennom manualen, det står noe i den om BIOS og SATA-disker, samt konfigurering av SATA.

Lenke til kommentar
Vil nok ikke tro at harddiskene er døde, selv om "hovedkortet" ikke finner de.

 

Nå er det heller ikke så lurt å boote opp en gammel Windows når du har skiftet det meste av innmaten.

 

Prøv med en harddisk samt DVD-stasjon, er DVD-en SATA, sett den i SATA2_0 og HD i SATA2_1, er DVD PATA (gammel kontakt), så setter du HD i SATA2_0. Bruk de blå kontaktene på hovedkortet. Virker det ikke kan du skifte litt rundt, f.eks teste med de hvite (som trolig trenger egen driver). Test med ulike SATA kabler.

 

Prøv også å boote fra DVD/CD - en Ubuntu Live-CD er grei.

 

Ta også å les raskt gjennom manualen, det står noe i den om BIOS og SATA-disker, samt konfigurering av SATA.

tro meg hardiskene er døde, prøver å plugge dem i og de durer ikkke, blir ikke varme. har prøvd alt det andre du sa men til ingen nytte. dvd er ikke sata men ide, problemet der er at hovedkortet tydeligvis ikke klarer å skjønne hva som står på cden:(

Lenke til kommentar

Nå blir ikke en harddisk varm eller durer bare fordi du plugger den inn. Harddisken starter faktisk ikke opp før hovedkortet har sagt hei på deg.

 

Ut fra det du skriver så starter altså DVD stasjonen opp, og gir en feilmelding med CD/DVD inni. Er dette en bootbar DVD/CD. Dersom ikke, vil den aldri kunne leses.

 

Om det er noen feil, så tror jeg feilen er relatert til selve hovedkortet, og at harddiskene er helt i orden de.

Lenke til kommentar

Ser du har samsung disker, prøv å se om det hjelper å sette sata modusen til 150 , vet at en del hovedkort har problemer med akkurat disse diskene.

 

Samsung har faktisk noe firmware / hardware issues som kan ta kvelden av diskene i svært spesielle tilfeller, du får krysse fingrene og håpe det ikke har skjedd.

Lenke til kommentar
Ser du har samsung disker, prøv å se om det hjelper å sette sata modusen til 150 , vet at en del hovedkort har problemer med akkurat disse diskene.

 

Samsung har faktisk noe firmware / hardware issues som kan ta kvelden av diskene i svært spesielle tilfeller, du får krysse fingrene og håpe det ikke har skjedd.

trur heller på det kanskje ja, men vil en harddisk (SATA) starte uten en SATA kontakt koblet fra selve hovedkortet??

Lenke til kommentar
Nå blir ikke en harddisk varm eller durer bare fordi du plugger den inn. Harddisken starter faktisk ikke opp før hovedkortet har sagt hei på deg.

 

Ut fra det du skriver så starter altså DVD stasjonen opp, og gir en feilmelding med CD/DVD inni. Er dette en bootbar DVD/CD. Dersom ikke, vil den aldri kunne leses.

 

Om det er noen feil, så tror jeg feilen er relatert til selve hovedkortet, og at harddiskene er helt i orden de.

har latt harddisken stå i med strøm og koblet til hovedkortet i nesten 15 min, da burde jeg vell ha fått en slags respons(during ell lignene)?

Lenke til kommentar
name='inda93' date='02/01-2010 : 03:32' post='14941186']btw åssen setter manopp sata til 150??

skal dra til en kompis på lørdag og prøve:P

 

Poengløst å prøve å sette dem til SATA 150. Dette er kun en problemstilling for gamle hovedkort med SATA 150 / SATA1 kontrollere.

 

Jeg har samme hovedkort og alle 10 SATA portene er SATA 300 / SATA2. Jeg har brukt mange forskjellige Samsung disker i denne PCen og BIOS hadde ingen problemer med å finne dem. Blant annet F1 1TB disker som du sier du har.

 

Det er mulig å deaktivere alle SATA portene i BIOS, men default skal alle SATA porter være aktive om du ikke har endret noe. Og da skulle diskene dine bli funnet uten problemer. Det burde være en smal sak å finne ut om diskene virkelig er døde, ved å prøve dem i andre maskiner eller f.eks. eksternt USB kabinett/dockingstasjon. Skulle de være ok, kan det jo hende at du har fått et defekt hovedkort.

Lenke til kommentar
name='inda93' date='02/01-2010 : 03:32' post='14941186']btw åssen setter manopp sata til 150??

skal dra til en kompis på lørdag og prøve:P

 

Poengløst å prøve å sette dem til SATA 150. Dette er kun en problemstilling for gamle hovedkort med SATA 150 / SATA1 kontrollere.

 

Jeg har samme hovedkort og alle 10 SATA portene er SATA 300 / SATA2. Jeg har brukt mange forskjellige Samsung disker i denne PCen og BIOS hadde ingen problemer med å finne dem. Blant annet F1 1TB disker som du sier du har.

 

Det er mulig å deaktivere alle SATA portene i BIOS, men default skal alle SATA porter være aktive om du ikke har endret noe. Og da skulle diskene dine bli funnet uten problemer. Det burde være en smal sak å finne ut om diskene virkelig er døde, ved å prøve dem i andre maskiner eller f.eks. eksternt USB kabinett/dockingstasjon. Skulle de være ok, kan det jo hende at du har fått et defekt hovedkort.

så det er en veldig liten sjangse for at hovedkortet har ødelagt hardiskene??

det eneste jeg kunne komme på som kunne ha fått dem til å stoppe er jo at de ble overoppheta, men de står jo i ett kabinett med 1 120 mm vifte som blåser på 1200 rpm(eller hva det heter:P)

men spørsmålet er jo fortsatt: starter en hardisk uten at den er koblet til ett hovedkort(og nå snakker jeg om den F1 hardisken) prøvde en gammel en med ide og starta uten å være koblet til:S

edit: har satt alt på: fail safe greia. også prøvde jeg optimized defoults(har skrivd det feil:D) funka ikke da heller. og får fortsatt ikke liv i harddiskene.

vil lix ikke kjøpe en ny harddisk og sette inn den før jeg veit hvor problemet ligger.

skal sende inn att hovedkortet, men får vell som vanlig beskjed om at dem ikke finner noen feil på det. veit ikke om det hjelper dere no serlig, men når jeg plugger inn en ide harddisk, så finner bios den. men klarer ikke å boote fra den heller.

Endret av inda93
Lenke til kommentar
så det er en veldig liten sjangse for at hovedkortet har ødelagt hardiskene??

 

Ja, jeg tror det er lite sannsynlig at et hovedkort kan ta livet av en harddisk.

 

men spørsmålet er jo fortsatt: starter en hardisk uten at den er koblet til ett hovedkort(og nå snakker jeg om den F1 hardisken) prøvde en gammel en med ide og starta uten å være koblet til:S

 

IDE og SATA (ihvertfall SATA2) harddisker er litt forskjellig. SATA2 harddisker støtter blant annet hot-swap. Noen disker vil ikke starte å spinne motoren før det er aktivitet på datakontakten, slik som Bolson sier. Men dette gjelder ikke F1 1TB disken fra Samsung. Jeg testet en F1 1TB disk nå, og motoren begynner og spinne med en gang den får strøm, uten at noe er tilkoblet datakontakten. Du kan høre at motoren spinner opp og at den suser om du legger øret til. Kommer det ikke en lyd fra den med strøm tilkoblet, er den nok sannsynligvis død.

Lenke til kommentar
så det er en veldig liten sjangse for at hovedkortet har ødelagt hardiskene??

 

Ja, jeg tror det er lite sannsynlig at et hovedkort kan ta livet av en harddisk.

 

men spørsmålet er jo fortsatt: starter en hardisk uten at den er koblet til ett hovedkort(og nå snakker jeg om den F1 hardisken) prøvde en gammel en med ide og starta uten å være koblet til:S

 

IDE og SATA (ihvertfall SATA2) harddisker er litt forskjellig. SATA2 harddisker støtter blant annet hot-swap. Noen disker vil ikke starte å spinne motoren før det er aktivitet på datakontakten, slik som Bolson sier. Men dette gjelder ikke F1 1TB disken fra Samsung. Jeg testet en F1 1TB disk nå, og motoren begynner og spinne med en gang den får strøm, uten at noe er tilkoblet datakontakten. Du kan høre at motoren spinner opp og at den suser om du legger øret til. Kommer det ikke en lyd fra den med strøm tilkoblet, er den nok sannsynligvis død.

men siden dette har skjedd med 3 harddisker så er vell sansyneligheten stor for at hovedkortet har en finger med i bildet. forresten så kom jeg på en liten opplysning til når jeg fikk tenkt meg om. de to første harddiskene som døde var F1 og den på 400 gig.

etter dette så byttet jeg til en annen strømforsyning på 250giggen og det samme skjedde. den eneste konklusjonen jeg kan trekke fra det er jo at det må være hovedkortet som fu**er opp hardiskene?

Lenke til kommentar

Eller strømnettet i huset ditt.

Når det gjelder feilingen av diskene så var det ikke kun med eldre hovedkort men pga en "bug" i firmwaren til samsung sannsynligvis, når en Sata 2 kontroller kom inn i bildet kunne hd'en ved noen spesielle tilfeller få problemer og det gikk ut over boot og disken ble ugjenkjennelig.

 

Akkurat nå i farta husker jeg ikke bloggen hvor det ble veldig detaljert beskrevet problemet og mulig fiks, men dukker hd'ene ikke opp i det hele tatt under oppstart eller inne i bios er det godt mulig dette er problemet.

 

Problemet kommer ved oppstart (boot) av diskene fra en avslått state. Skal se om jeg finner den noe senere i dag når jeg er mer våken.

Lenke til kommentar
Eller strømnettet i huset ditt.

Når det gjelder feilingen av diskene så var det ikke kun med eldre hovedkort men pga en "bug" i firmwaren til samsung sannsynligvis, når en Sata 2 kontroller kom inn i bildet kunne hd'en ved noen spesielle tilfeller få problemer og det gikk ut over boot og disken ble ugjenkjennelig.

 

Akkurat nå i farta husker jeg ikke bloggen hvor det ble veldig detaljert beskrevet problemet og mulig fiks, men dukker hd'ene ikke opp i det hele tatt under oppstart eller inne i bios er det godt mulig dette er problemet.

 

Problemet kommer ved oppstart (boot) av diskene fra en avslått state. Skal se om jeg finner den noe senere i dag når jeg er mer våken.

takker masse om du kan finne den;P

har bygd noen pcer i min tid men aldri kommet over dette problemet:(

Lenke til kommentar
Hvor mange volt er det på 12v og 5v?

hakke peiling:P

hvor ser jeg det??

wisle:

får opp i POST greia:

verifyinjg DMI Pool Data

AMD Data Chamge....Update New Data To DMI

boot from cd/dvd :

boot from cd/dvd :

DISK BOOT FAILURE, INSTERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

har satt in xp cd vist det er det den mener. og trykker enter. og da får jeg opp samme mellinga: DISK BOOT FAILURE, INSTERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...