Gå til innhold

[Løst]PC --> HDMI --> LCD TV problem


Anbefalte innlegg

Hei! :-)

 

Først vil jeg bare si at jeg har lest mange av de andre trådene om noe lignende mitt problem her i forumet, men jeg har ikke funnet noen løsning.

 

 

Jeg har kjøpt meg en Panasonic TX-L37U10E 37" LCD TV med Full HD. Denne ønsker jeg å koble til laptopen min, som har et nVIDIA GeForce GTX 280M skjermkort, som støtter 1080p. Tven er 16:9, det er PC-skjermen også. PCen: http://www.multicom.no/SystemConfigurator....t:10577404;fl:0

 

Jeg har koblet dette sammen via HDMI, og jeg får bilde, som egentlig er ganske bra i forhold til hva jeg er vandt til fra før på TV, men ikke i forhold til hvordan bildet er på PC-skjermen. Det ser rett og slett kornete ut, og når jeg kjører Blu-Ray på PCen til TVen er alt "prikkete" og kornete. Jeg spurte på Expert (hvor jeg kjøpte den), og der sa de at TVen hadde 1:1 pixelmapping. Men jeg vet ikke dette sikkert. Men TVet er jo Full HD, og har HDMI-inngang, og skjermkortet klarer å sende ut 1080p, så det burde vel ikke være noe problem?

 

 

Først var bildet på Tven litt større enn skjermen, noe av bildet gikk utfor kanten, så jeg fant frem til en knapp i menyen "Picture Overscan" som gjorde at skjermbildet passet i TVen. Gjorde dette at jeg fucket til noe med bildet?

 

Manualen til TVen ligger her: http://www.panasonic.no/html/no_NO/Support...ml#anker_408867 Kanskje det går an å få noe ut av den som jeg ikke klarer å finne? Bare lim inn produktnavn på TV: TX-L37U10E

 

Vet noen hvordan jeg kan få et helt klart bilde på TVen? Den burde jo kunne få til det? Er det noe jeg gjør feil, eller kan stille på for å fikse dette? Har ikke fått kalibrert den enda, dersom det kan hjelpe. Hvordan bør jeg forresten gjøre for å kalibrere den ordentlig?

 

 

 

Når jeg har koblet på Nintendo Wii og PS3, er bildet veldig bra, så problemet oppstår bare når jeg kobler til PCen.

 

Et annet problem er at jeg ikke får lyd fra HDMI-kabelen til TVen. Dette må jeg koble fra miniJack/USB til anlegget mitt. Er dette også noe jeg kan stille på?

 

 

Håper noen kan hjelpe meg, og ikke blir skremt av det lange innlegget :)

Endret av Oktober1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig ikke så god greie på dette, men prøver meg likevel.

Den "Picture Overscan" innstillingen på TV er vel den som setter TV til 1:1 pixelmapping.

Men det er muligens også en tilsvarende innstiling på PC sin skjermkort driver for HDMI porten.

 

Det er noen PCer som kan overføre lyd på HDMI, men langt fra alle. Da er det i så fall innebygget 'lydkort' på grafikkort, eller en intern kobling for å overføre lyd fra lydkortet til skjermkort.

Lenke til kommentar

Prøvd å rote rundt med forskjellige oppløysinger? Har du ein PC-monitor du kan kople til og teste med? Med ein HDMI-DVI-overgang kan du få bilete dersom den ikkje har HDMI. Vanskeleg å analysere når ein ikkje ser problemet, men feil pixelforhold kan føre til uklar tekst og bilete. Har du mogelegheit for å ta bilete av TV-en med eit kamera og laste opp?

 

Om du kan få lyd ut HDMI må du studere manualen til PC-en din for å finne ut av. Eventuelt rote rundt i innstillingene på PC-en for å sjå om du finn noko.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hårek: Ja, jeg tror det er det. Virker slik. Takk for svar om lyden til begge, skal undersøke det nærmere! Er uansett ikke et stort problem.

 

Zeph: Jepp, jeg har prøvd alle tilgjengelige oppløsninger, men bildet er fortsatt like kornete/blurry. Det ser ut som om det blir kjørt en Photoshop-effekt som jeg ikke husker navnet på, på bildet. En som gjør bildet om til større "klatter".. er vel noe 6-kant-forklatting eller noe.. :-P Jeg legger med bilder, slik at dere kan se selv hva jeg mener.

 

Jeg har lett rundt i alt jeg vet om av både nVIDIA og W7-innstillinger uten å finne ut hva som er galt, eller klare å rette på det. Signalet står på 1920*1080 og at native resolution på TVet er 1920*1080. Jeg har rett og slett ikke peiling på hva mer jeg kan prøve.

 

Jeg leste i en annen tråd at noen anbefalte programmet PowerStrip til problemer med oppløsning og slikt, men jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle bruke det. Hehe.

post-204188-1262542236_thumb.jpg

post-204188-1262542249_thumb.jpg

post-204188-1262542263_thumb.jpg

post-204188-1262542281_thumb.jpg

post-204188-1262542294_thumb.jpg

post-204188-1262542314_thumb.jpg

post-204188-1262542326_thumb.jpg

post-204188-1262542340_thumb.jpg

post-204188-1262542359_thumb.jpg

post-204188-1262542372_thumb.jpg

post-204188-1262542383_thumb.jpg

post-204188-1262542401_thumb.jpg

post-204188-1262542470_thumb.jpg

post-204188-1262542482_thumb.jpg

post-204188-1262542496_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Auch, nå ser jeg at filnavnene ikke kom med. Noen bilder er PC-skjerm, mens andre er TV, for å sammenlikne. :thumbdown:

 

PC: 2,3,6,7,8,12,13

 

TV: 1,4,5,9,10,11,14,15

 

Kommentarer til bildene:

- Forum: Ser f.eks. på bildet til Zeph, som er blitt "klusset" til på Tv-skjermen. Ser også at teksten er noe uklar.

 

- Harry Potter: Første bildet er PC-skjerm - prima bilde. De to neste ser vi samme effekten som nevnt over. Bildet klusses til. Fargeforskjellen er bare forskjellig belysning i rommet.

 

- Braveheart: 3 første bilder er PC-skjerm - Veldig bra. Men så klusses det til på TVet.

 

- iTunes: Viser at teksten er vanskeligere å lese på de to nederste (TV), mer uklar og ikke fullt så skarpe kanter.

 

 

 

 

Det å stille på Picture Overscan gjør ingen merkbar forskjell, utenom at bildet zoomes litt inn, og at kantene kommer utfor bildet. Eksempelet med bildet til Zeph (som vist i bildene) er fortsatt likt. Bildet klusses til.

 

Det hjalp litt å stille på Sharpness, ble ikke så galt rundt 0-1. Skal den være så lav? :hmm: Bildet til Zeph ble noe bedre her også. Ser nesten normalt ut nå :)

 

Fant ikke noe som het motion compensation.

Endret av Oktober1
Lenke til kommentar

Kan det være HDMI-kabelen som klusser det litt til for meg?

 

Har ikke noen dyr Monster-kabel, men en 5m fra Clas Ohlson til 249,- :p Men mener jeg har lest i en test at det ikke er forskjell på de dyre, billige og gullbelagte kablene, selv om profesjonelle sverger til gullbelagt.

 

Jeg har nå kalibrert TVen og funnet ut at Sharpness (som du foreslo over, takk!) var stilt inn altfor høyt. Dette gjorde at bildet ble så stygt som det gjorde. Har nå stilt det ned/av, og bildet er helt rent :)

 

Likevel føler jeg at konturene er litt blasse i forhold til på PCen. Nå er det sikkert et luksuproblem jeg maser om, men jeg ser på knapper og skrift i vanlig PC-bruk, at det er litt blast. Kan dette ha noe med at bildet vises på 37" i stedet for 15,6"? Eller er det noe som går an å stille på for å få den samme klarheten som på en PC-skjerm?

 

Takk for hjelp så langt!! :D

Endret av Oktober1
Lenke til kommentar

Etter å ha sammenliknet bildene, ser jeg ikke noen feil. Teksten er skarp og fin også på bildene der du bruker TV-en som PC-skjerm, og Harry-Potter-bildene viser bare at de enkelte bildepunkter eller piksler er lettere å se jo nærmere du går innpå skjermen. (Men du kan med fordel justere litt på lys, kontrast og kanskje også skarphet.)

 

TV-en som er stor, har rimeligvis større piksler enn en mindre PC-skjerm og dårligere oppløsning i dpi (punkter per tomme) enn PC-skjermen dersom de har noenlunde samme antall piksler i bredde og høyde. I tillegg er det kanskje litt bredere svarte striper mellom pikslene på TV-en enn på PC-skjermen. Dette er normalt ikke noe problem, det jevner seg ut når du ser på TV-en på normal se-avstand, 2-3 meter+, mens PC-skjermen som man vanligvis har toppen en halvmeter fra nesa er laget for å se OK ut på nært hold.

Lenke til kommentar

Tja. Det er sjølvsagt avhengig av TV-apparatet, men eg synest biletet blir veldig bra, sjølv på ein rimelig 32" JVC. Har og ein dyr Samsung-modell på 46" der biletet er upåklageleg. Like bra som ein PC-monitor blir det sjølvsagt ikkje, men med Full HD skal det bli ganske bra.

 

Du kan prøve å installere den nyaste (om du ikkje har) drivar til skjermkortet, eventuelt laste ned ein tidlegare versjon.

 

Ut frå bileta ser eg ikkje nokre store feil. Det eine Harry Potter-biletet såg litt snodig ut, men det er vel fordi du er så nærme.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

@Svinks: Ja, jeg har fått stilt alt inn nå, brukte en kalibreringsdvd, så nå er det mye bedre. :) Og det er den konklusjonen jeg har kommet med selv også nå, at bildet blir strukket over en større flate med lavere dpi, og dermed antakeligvis blir litt mer uklart. Og da er det jo i grunn ikke noe problem lengre :) Har sittet litt for nærme og studert feilene, blir bedre på avstand.

 

@Zeph: Driver til skjermkort er helt oppdatert, så det lå ikke der. Bildet var helt fint, bare "for skarpt", og det fikset jeg med å stille på skarpheten. På bildene synes jeg tydelig jeg ser forskjell på dette i f.eks. ansiktene i Braveheart, og ansiktet til Hermine. Men her ser jeg og tydelig det som Svinks forklarte, at det er større mellomrom mellom pikslene på TV enn PC-skjerm. Noe som forklarte en del :)

 

Anser nå problemet som løst, takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...