Gå til innhold

[Løst]Installere SATA driver til Acer m/Vista - hvordan?


Anbefalte innlegg

Har en Acer Aspire 5920G som gikk i blått for litt siden. Etter en del feilsøking kan det se ut som om maskinen ikke lenger finner harddisken. Har prøvd å sette opp maskinen på nytt, men under installasjonen får jeg beskjed om at harddisken ikke finnes ...

 

Harddisk WDC WD2500BEVS-22UST0-(S1)

 

Tror jeg har funnet en driver til SATA her, men hvordan får jeg lagt denne inn i maskinen?

 

Maskinen klarer ikke starte i sikkermodus (blå-skjerm her også), og når jeg trykker F6 under installasjon av Windows må jo driveren hentes et sted fra (har ikke floppy-drive) ...

 

Hva gjør jeg???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regner med du har byttet til en ny disk som fungerer?

Nei - har ikke gjort noe med hardware enda, men om det er driverne som mangler/er feil på, så burde det fungere med nye drivere?

 

Drivere kan legges inn med såkalt Slipstreaming. Det medfører å lage en ny Vista DVD.

Ok - vet ikke hva det er, men regner med at det er info om dette en eller annen plass, kanskje også her inne på Diskusjon.no?

 

Kunne forresten tenke meg å sette opp maskinen på nytt med XP, er lei av Vista ...

 

Edit: Etter et kjapt søk på nettet ser jeg at slipstreaming er å sette opp en CD/DVD basert på eksisterende oppsett på maskinen. Problemet mitt er at jeg kommer ikke inn på maskinen - den finner ikke harddisk og maskinen går i blått rimelig raskt ...

 

Kan jeg splipstreame til en plate fra en annen maskin (stasjonær) som jeg så kan bruke for å sette opp min laptop???

Endret av garb
Lenke til kommentar

Slipstream er å lage en ny DVD basert på en orginal Microsoft DVD. Har ingen betydning hvilken maskin man bruker.

 

Men jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Du mistenker at det er feil på disken, men roter heller med drivere?

Hvis det er feil på disken kan det være grunnen til at den ikke vises.

Vista DVD bør inneholde nødvendige drivere, XP derimot er det ofte verre med. Derfor er slipstreaming mye benyttet med XP CD.

Lenke til kommentar
Tror jeg har funnet en driver til SATA her, men hvordan får jeg lagt denne inn i maskinen?

Hvorfor skal du ha SATA driver? :hmm:

 

Det trengs vel kun når man skal kjøre harddisker i RAID eller ACHI mode? Bortsett fra det, kjører Sata-disker i IDE-modus som pleier å være default-innstillingen i BIOS

Lenke til kommentar
Men jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Du mistenker at det er feil på disken, men roter heller med drivere?

 

Må si meg enig med Hårek, hvorfor?

 

S-ata driverne forsvinner ikke bare i det blå, så du kan nok med 99% sikkerhet si at hardisken din har tatt kveld.

Lenke til kommentar
S-ata driverne forsvinner ikke bare i det blå, så du kan nok med 99% sikkerhet si at hardisken din har tatt kveld.

Akk ja ... fikk noen til å se på det, og løsningen var en ny plate. Heldigvis tar jeg back-up regelmessig, så ingen betydelige tap ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...