Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spillejobb - ødelagt utstyr


Joystick211

Anbefalte innlegg

Jeg kunne trengt litt input på en liten sak som skjedde på en spillejobb jeg og mitt band nylig spilte. Vi oppdaget fort at mange av gjestene hadde drukket mye og hadde tatt med seg ganske ivrige danseføtter.

 

Scenen var ikke bygd opp i forhold til dansegulvet, og vi var kun skilt fra dansegulvet med et par tykke tau. Det fantes ikke vakthold rundt scenen til tross for at vi hadde bedt om dette. Dette var ikke et lukket lag, stedet vi spilte på var en pub med skjenkeløyve på øl og vin.

 

For å gjøre en lang historie kort, ble bandet og vårt utstyr sprayet champagne-stil med flaskeøl av overberusede gjester, samt at mange av gjestene falt over utstyret på grunn av ekstremt mye bevegelse på dansegulvet.

 

Resultatet ble at vi kanskje må bytte ut høyttalerelementer i to av våre monitorhøyttalere, samt at to gitarer og flere gitarpedaler ble knust eller skylt med øl.

 

Problemstilling: Jeg vil gjerne vite hvor ansvaret ligger når det gjelder å passe på vår og utstyret vårt sin sikkerhet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe skriftlig avtale inne i bildet her? Hvis det ligger en skriftlig avtale til grunn hvor det står at det skal være vakthold, regner jeg med utestedet er erstatningspliktig ovenfor dere i hvert fall, da dette er et kontraktbrudd. Hvis ikke; dere valgte å opptre, selv om dere ikke fikk vaktholdet dere ønsket. Dere så nødvendigvis ikke konsekvensene klart nok, dere ville ikke bare dra siden dere allerede hadde rigga dere opp før dere fikk vite at det ikke var vakter, mye spiller inn her egentlig. Jeg vil tro dere må kreve erstatning fra de personene som påførte skade på utstyret deres, siden dere ved å opptre "godtar" at det ikke er noen vakter der.

Lenke til kommentar

Det er faktisk ganske vanskelig å svare på dette på stående fot, men jeg vil nok anta at utestedet hadde plikt overfor dere til å holde gjestene under tilbørlig kontroll. Det er utestedet som velger hvem som kommer inn og ikke, det er utestedet som skjenker dem, og det er formentlig bare utestedet som kan sette grenser for hvordan de kan oppføre seg (gjennom trusler om utkastelse). Hvis utestedet her burde ha grepet inn og forhindret rabalderet, skulle de trolig være erstatningsansvarlige.

Lenke til kommentar

Uten en skriftlig avtale kan saken gå begge veier.

Du bør først og fremst sjekke opp dette hos forskikringen.

 

Samtidig anbefaler jeg deg å lage en mal på en kontrakt hvor det fremgår hvilket ansvar leietakere av deres utstyr og dere som artister har for deres utstyr og deres egen sikkerhet.

 

Har derevet med lyd og lysteknikk i 5 år snart, og en slik avtale kan være forskjellen på alt og ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...