Gå til innhold

Japan Photo - 19 øre per bilde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Minstepris per bilde er mao 43,50 øre.

 

Er ikke dette villedende markedsføring?

Burde ikke JP opplyse tydeligere om faktisk minstepris, på samme måte som ved salg av mobiltelefon sammen med abonnement?

 

Hvem er det de prøver å lure?

Kranglefant!

Du får bilder til 19 øre stykket, og du klarer likevel å finne noe å klage på?

Lenke til kommentar

Selve bildene er 19 pr stk, uansett antall opptil 200 stk. Ettersom øvrig håndtering er 49 eller 99 avhengig av hentemetode er det ikke mulig i annonsen å oppgi eksakt pris pr. bilde. Ber du om en kopi sendt deg pr post blir det 99,19, er det for henting i butikk blir det 49,19. Øker du antallet kopier blir prisen lavere. Hva er da prisen som bør oppgis i annonsen; 99,19 eller 43,50 ?

Lenke til kommentar

grunnprisen er jo alltid der, uansett pris på bildene, og det står også at den tilkommer prisen. skjønner ikke helt hvor du vil med det, er det jeg mener. og skal man først sammenligne med priser på mobiltelefoner, er det ingen som skriver alle prisene på mobil i annonsene. de skriver "kr 1,-" og med tekst under at det forutsetter det og det, eller pris med abb, osv. Dette er jo også med her, så jeg ser ikke poenget. Det står jo ingen steder at du skal få gratis frakt av bildene, men heller tvert imot at det faktisk kommer i tillegg, så det å si at det er falsk markedsføring er helt bak veggene teit ... i min mening.

Lenke til kommentar
grunnprisen er jo alltid der, uansett pris på bildene, og det står også at den tilkommer prisen. skjønner ikke helt hvor du vil med det, er det jeg mener. og skal man først sammenligne med priser på mobiltelefoner, er det ingen som skriver alle prisene på mobil i annonsene. de skriver "kr 1,-" og med tekst under at det forutsetter det og det, eller pris med abb, osv. Dette er jo også med her, så jeg ser ikke poenget. Det står jo ingen steder at du skal få gratis frakt av bildene, men heller tvert imot at det faktisk kommer i tillegg, så det å si at det er falsk markedsføring er helt bak veggene teit ... i min mening.

Jeg mener det er helt bak veggene teit å uttale seg om en annonse man tydeligvis ikke har sett.

 

Prøv å klikke på annonsen på japanphoto.no før dere skyter meg, forutsetningene kommer ikke med i annonsen- man må lete ganske grundig for å finne de.

 

Når man annonserer mobiltelefoner til "1 kr" så må minste totalkostnad komme tydelig frem i annonsen, noe elkjedene utrolig nok har blitt flinke til.

 

Hadde det kommet tydelig frem at grunnpris kommer i tillegg og hva grunnprisen faktisk er hadde markedsføringen vært helt knall, men her virker det som om grunnprisen er noe de prøver å gjemme.

 

På Japanphoto.no får man opp en stor annonse på forsiden med tilbud om bilder for 19 øre per stk, "Maks 200 stk per ordre. Tilbudet gjelder til 10. januar" er forutsetningen som står i annonsen - det står ingen verdens ting om grunnpris. Dersom jeg klikker meg videre til "Bestill bilder nå (19 øre per stk**)" kommer jeg inn i et system der bildene må lastes opp for bestilling. Det står ting om grunnpris på denne siden heller, jeg må altså laste opp bildene og legge de i handlekurven før jeg får vite at det tilkommer kr 49,- selv om jeg ønsker å hente bildene. Dessuten er knappene i løsningen på tysk for å gjøre det enda enklere for meg. Enkelte andre leverandører tilbyr gratis levering til nærmeste butikk.

 

Den enste forklaringen jeg finner på ** bruken på japanphoto.no er dette: "* Bei einer Bestellung mehrerer Produkte wird die höchste Bearbeitungsgebühr nur einmal fällig. Für jeden weiteren Artikel fällt der Bearbeitungszuschlag an. Die Bearbeitungsgebühr beinhaltet Versand & Verpackung".

 

Å bruke tid på å plukke ut bilder, laste de opp med treg linje og legge de i handlekurven før man får vite at prisen i tilbudet ikke er reell er etter min oppfatning villedende markedsføring og jeg tror de ville blitt felt dersom noen hadde klaget annonsen inn for Forbrukerombudet (uten at jeg gidder å bruke tiden min på dette).

 

Jeg vil absolutt ikke JP noe vondt, har kjøpt mye bra utstyr hos de, men mener denne typen lureri blir for dumt.

 

EDIT:

Ser forresten at den avbildede annonsen i tråden har med "Grunnpris kommer i tillegg.", dette er utrolig nok fjernet fra annonsen på www.japanphoto.no

 

EDIT 2:

Dersom det feks. hadde stått "Grunnpris fra kr 49,- kommer i tillegg" hadde jeg ikke hatt noe som helst å utsette på annonsen.

Endret av oleanl
Lenke til kommentar

Men om det helt tilslutt hadde stått "post og ekspedisjonsgebyr" så hadde du sikkert ikke tenkt noe mer over det. Til tross for at dette ikke kom opp før etter du hadde vært ferdig med å laste opp bildene dine?

 

Jeg ser poenget ditt, men synes det bare er latterlig å lage såpass case av det.. Om man ikke liker det så lar man jo enkelt vær.

 

Jeg vil inbille meg at de som synes dette er så håreisende oppdager denne lille "svindelen" lærer at de sikkert aldri mer må gå inn på jp for å bestille bilder i frykt for å bli svindlet at de legger siden inn under parentalcontroll slik at man ikke kommer frem til den siden fra deres pc mer.

 

Andre synes det er greit og er fornøyd med såpass rimelige bilder som 19 øre + grunnbeløpet.. :p

Lenke til kommentar
Hadde det kommet tydelig frem at grunnpris kommer i tillegg og hva grunnprisen faktisk er hadde markedsføringen vært helt knall, men her virker det som om grunnprisen er noe de prøver å gjemme.
Men om de skriver at et kamera koster 5999,- på hjemmesidene sine er det helt greit at de ikke tar med fraktkostnaden? Det kan godt hende kameraet koster 6499,- i butikken - så det er ikke alltid at du kunne gått i butikken i stedet.

 

Det er jo heller ingen andre som tar med fraktkostnad i annonseringen sin, så jeg forstår egentlig ikke hva du klager over.

Lenke til kommentar

Vi jobber nå med digitale bilderprodukte i litt over ti år og like lenge tar vi grunnpris for Transport/vorpakking og den negativ-CD som kundene får når de bruker våre bildebestillingskiosker i butikkene.

 

Så det er neppe noe vi har nytt og det er praktisk alle konkurrenter i Norge og hele Europa som gjør det på samme måte. Jeg tror vi kan kaller dette en bransjeløsning.

 

Det er aktører (ikke alle) som ikke tar grunnpris hvis du bestiller ekspress i butikk siden det ikke er mye kostnader som kommer i tilleg for fotoforhandleren. Og på samme måte gjør vi det også, vi tar 0,- i Grunnpris hvis du bestiller bilder/kalender/Fotobøker som vi lager ekspres i butikken.

 

MEN, du har helt rett att vi gjør det feil hvis vi ikke henviser på att det kommer grunnpris i tilleg. Att vi har gått glipp av det i den ene banner beklager jeg på det sterkeste og det skal vi fikser. Det var på ingen måte mål å "lurer" kunder med det. For ett sånn case har vi vårt "100% fornøyd garanti", dvs hvis du henvender deg til kundeservice og sier att du føler deg lurt/feil informert av noe som har å gjøre med fotoprodukter, så betaler du ikke det, uten diskusjon.

 

Håper det gjeldersom informasjon og ikke som reklame...anders er det bare å fjerne mitt innlegg!

 

God helg

 

Stephan

Lenke til kommentar

Fraktprisen på et kamera er ikke vanskelig å finne, de tar faktisk en fast pris for frakt uansett hvor mange kameraer du kjøper :) Meget bra løsning. I de fleste andre nettbutikker er det også relativt enkelt å sjekke frakten på et produkt.

 

Det var ikke prisen eller systemet med grunnpris som ble oppfattet som urimelig, men at det var for komplisert å finne ut av selve grunnprisen. Ikke gikk jeg rundt og var sint eller lei meg for det heller, men synes diskusjonen er interessant på prinsipielt grunnlag.

 

Produktet som sto annonsert kom frem med en helt annen pris i prislisten enn i annonsen og eneste alternativ for å finne ut hva bildene kostet var å laste de opp og legge de i handlekurven. I prislisten sto vilkårene på tysk Dette er for dårlig i 2010.

 

MEN etter å ha vaset rundt inne på jp sine nettsider fant jeg imidlertid ut hvorfor forvirringen ble så komplett som den ble...

 

De har en prisliste som er riktig, i tillegg så har de en som ikke er riktig, dette er nok det som må kalles en "teknisk feil". Hvorvidt man havner på den rette prislisten er nok avhengig av hvor man er i nettbutikken når man klikker på prisliste.

 

Min forvirring og grunnlag for diskusjon i forhold til villedende markedsføring faller dermed bort, feilen på nettsidene er helt sikkert ikke lagt inn med vilje.

 

Jeg sender en PM til JPstoney med link til de to prislistene, så løser sikkert webgutta hans dette på et blunk.

Lenke til kommentar
Fraktprisen på et kamera er ikke vanskelig å finne, de tar faktisk en fast pris for frakt uansett hvor mange kameraer du kjøper :) Meget bra løsning. I de fleste andre nettbutikker er det også relativt enkelt å sjekke frakten på et produkt.
Poenget er jo ikke at det er vanskelig å finne - men det er ikke oppgitt i reklamen heller. Mange har 10-12 forskjellige fraktalternativer, og da er det ganske håpløst å oppgi også. Dessuten er det enkelte fraktalternativer som krever innlegging av postnummer.

 

Ja, det er ofte enkelt å sjekke, men det er også en hel del nettbutikker som "krever" at du logger inn og starter utsjekking før fraktalternativene kommer opp...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...