Gå til innhold

Utdanning i forsvaret. Siv. studier og gjennomgående KS?


Sonsol

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg, litt tydeligere enn mil.no kan, hva som er forskjellen mellom Sivile studier og Gjennomgående 4-års krigsskoleutdanning?

 

Jeg har sett litt på mulighetene for å studere til ingeniør i forsvaret, men er litt usikker på hvordan de forskjellige veiene er lagt opp og hva forskjellene er.

 

Edit: Og hva er KS ingeniør i forhold til Gjennomgående?

 

(Jeg har kun Vgs bak meg, men oppfyller realfagskravene, hvis det skulle være av interesse.)

Endret av Sonsol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker på om jeg forstod spørsmålene dine rett, men jeg kan prøve å svare:

 

Sivile studier: Spesifikke "linjer" på krigsskolen som er mer rettet det sivile. For å søke dette må du ha grunnleggende befalsutdanning (GBU) først. Legg merke til at du får 2 pliktår i forsvaret per sivile studieår. De betaler ikke utdanningen din uten å kunne utnytte kompetansen din senere :)

 

Gjennomgående KS: En "pakke" hvor man først går befalsskolen, så direkte til krigsskolen. Litt usikker på pliktår, enten 3 eller 4.

 

Spør du meg er det smart å ta befalskolen før du vurderer KS. Tviler på at noen egentlig vet nøyaktig hva de går til uten noe som helst erfaring fra forsvaret tidligere. Er rimelig sikker på at det finnes BS-linjer rettet mot ingeniør fremdeles.

Lenke til kommentar

Erikb: Feil angående sivile studier. Hvis du søker opptak til sivile studier via KS, så får du kadett-status, men studerer på en sivil høgskole. Det er altså ikke "linjer" på KS, som du gir inntrykk av. KS ingeniør/KS logistikk er noe annet.

4 pliktår etter gjennomgående KS. Evt 7 pliktår hvis du går sivil skole etter førsteåret.

Ingeniør-BS er ikke særlig gunstig. 3,5 år som BS-elev, og så sersjant i plikttiden, kontra 1 år som BS-elev og 3 år som kadett, og så løytnant/høyere i plikttiden. Og så har du jo HBS, ingeniør-linjen, men det er noe helt annet (og har ingenting med ingeniørstudier å gjøre).

Lenke til kommentar

Så hvis jeg ønsker å bli ingeniør, og å ta utdanningen i forsvaret, så bør jeg altså søke meg inn på Gjennomgående KS, for da har jeg muligheten til å hoppe over på sivile studier etter første året (som er et slags GBU?), eller eventuelt bare gå pliktåret for befalsutdanningen hvis jeg bestemmer meg for å droppe hele greia?

Lenke til kommentar
Erikb: Feil angående sivile studier. Hvis du søker opptak til sivile studier via KS, så får du kadett-status, men studerer på en sivil høgskole. Det er altså ikke "linjer" på KS, som du gir inntrykk av. KS ingeniør/KS logistikk er noe annet.

4 pliktår etter gjennomgående KS. Evt 7 pliktår hvis du går sivil skole etter førsteåret.

Ingeniør-BS er ikke særlig gunstig. 3,5 år som BS-elev, og så sersjant i plikttiden, kontra 1 år som BS-elev og 3 år som kadett, og så løytnant/høyere i plikttiden. Og så har du jo HBS, ingeniør-linjen, men det er noe helt annet (og har ingenting med ingeniørstudier å gjøre).

 

Du har helt rett, misforsto litt.

 

Jeg ville gått BS først.

 

x2

Endret av erikb
Lenke til kommentar

Javel? Det finnes i grunn ingen fordeler med UB kontra BS, hvis du har tenkt til å gjøre karriere i forsvaret. Eneste fordelen er lederutdanning på ett år, og så kan du dimme. Så klart, det kan være kjekt å ha muligheten til å gjøre seg ferdig etter ett år i stedet for to, men det er også den eneste fordelen med UB. Så hvem anbefaler UB, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Javel? Det finnes i grunn ingen fordeler med UB kontra BS, hvis du har tenkt til å gjøre karriere i forsvaret. Eneste fordelen er lederutdanning på ett år, og så kan du dimme. Så klart, det kan være kjekt å ha muligheten til å gjøre seg ferdig etter ett år i stedet for to, men det er også den eneste fordelen med UB. Så hvem anbefaler UB, og hvorfor?

 

Jeg vil anbefale UB fremfor BS fordi:

- I mitt tilfelle, UB på Værnes (denne er flyttet til GP nå), lærte vi akkurat det samme på et halvt år som BS-elevne gikk igjennom på et år, bare i et raskere tempo. De lærte selvfølgelig enkelte ting som vi ikke rakk, men de ser jeg på som urelevant (f. eks grundigere gjennomgang av MG3, skyte med skarp m79 osv.)

- Du får ledererfaring i PRAKSIS allerede etter et halvt år. Dette er etter min meningmye mer verdt enn all lederteori samlet.

- Man dimmer tidligere og man binder seg bare for ett år. Derifra kan man vurdere om man ønsker å fortsette.

- Ønsker man å fortsette har man mye større muligheter enn en BS-elev som ofte blir sendt dit det er behov. Det er ikke sikkert at personen får noe som helst ledererfaring i praksis i det hele tatt på to år (lagfører for andre elever teller ikke, det er dødfødt.)

- Mye bedre lønn som sersjant om man ønsker å fortsette etter et år.

 

Det er hvertfall min mening, regner med har gått BS selv herr brun og er uening :)

Lenke til kommentar

Hvorfor hæren ? Jeg får anbefalt luftforsvaret av de folka jeg har snakket med i rekrutteringsavd, siden dette stiller mer vidt og ikke nødvendigvis kun "kamprettet"

 

Har skrevet søknad angående KS med sivil sykepleie selv sånn btw. Sitter og vurderer dette.

Løpet er da 1 år BS, 1 år KS og 3 år på sivil skole (valgfri , slik jeg forstod?) Alle årene med rimelig OK lønn, og alle studieutgifter dekket i tillegg. :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke gått BS, nei.

1: Du lærer ikke det samme på et halvt år som BS-elevene gjør på et halvt år. Punktum. BS-året er like intensivt som UB-halvåret, så det sier seg selv.

2: Du får ett års ledererfaring i praksis etter ett år. På to år har jeg (og forsvaret) mer tro på ett år teori og ett år praksis enn et halvt år teori og 18 mnd praksis. Hvis praksis var alt, ville man ikke hatt krigsskole, stabsskole etc.

3: Der er vi enige.

4: Det kommer an på hvilken BS du har gått. I hæren er du stort sett mer ettertraktet etter ett år på HBS enn ett år på UB. Blant annet fordi du har fagkunnskap i tillegg til vanlig infanteri-greier og ledelse (som du har lært i løpet av året på BS, kontra halvåret på UB).

5: Man får akkurat samme lønnen etter ett år på BS og ett år på UB :)

Lenke til kommentar
Hvorfor hæren ? Jeg får anbefalt luftforsvaret av de folka jeg har snakket med i rekrutteringsavd, siden dette stiller mer vidt og ikke nødvendigvis kun "kamprettet"

 

Har skrevet søknad angående KS med sivil sykepleie selv sånn btw. Sitter og vurderer dette.

Løpet er da 1 år BS, 1 år KS og 3 år på sivil skole (valgfri , slik jeg forstod?) Alle årene med rimelig OK lønn, og alle studieutgifter dekket i tillegg. :)

Førsteåret er det nok ikke OK lønn, nei :p

Fordi du får betraktelig mer felt i hæren. Ene og alene derfor, faktisk.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke gått BS, nei.

1: Du lærer ikke det samme på et halvt år som BS-elevene gjør på et halvt år. Punktum. BS-året er like intensivt som UB-halvåret, så det sier seg selv.

2: Du får ett års ledererfaring i praksis etter ett år. På to år har jeg (og forsvaret) mer tro på ett år teori og ett år praksis enn et halvt år teori og 18 mnd praksis. Hvis praksis var alt, ville man ikke hatt krigsskole, stabsskole etc.

3: Der er vi enige.

4: Det kommer an på hvilken BS du har gått. I hæren er du stort sett mer ettertraktet etter ett år på HBS enn ett år på UB. Blant annet fordi du har fagkunnskap i tillegg til vanlig infanteri-greier og ledelse (som du har lært i løpet av året på BS, kontra halvåret på UB).

5: Man får akkurat samme lønnen etter ett år på BS og ett år på UB :)

 

Hva har du gjort siden du har så peiling?

 

1: NEI, ikke i mitt tilfelle. Dobbel-punktum :)

2: Ikke alle får praksis i sitt andre år. Man kan ende opp med en stusselig adm-ass-stilling. Men ser poenget ditt.

3: :)

4: Delvis enig.

5: Nei. Det gjør man ikke alltid. Fikk personlig 7 lønnstrinn høyere enn en med samme jobb som gikk andreåret på BS.

Lenke til kommentar

Hvorfor fikk du det? Hadde du gått fgtj først, eller noe sånn? Eller hadde annen ansiennitet av noe slag? For hvis alt annet er likt, så skal du være på samme lønnstrinn etter ett år på BS som etter ett år på UB. Det har jeg på mail fra en S-off i en hærbataljon.

 

 

Og har du gått HBS har du krav på relevant tjenestestilling, med ledelsesansvar. Det får da også de aller fleste (aldri hørt om noen som ikke har fått det, og da ville nok en eller annen befalsorganisasjon sagt fra, og jeg leser stort sett innleggene deres i F). Andre befalsskoler vet jeg heller lite om.

 

Og hvordan mener du at du skal klare å lære like mye på 6 mnd som på 12 mnd, når den 12årige linja er svært intensiv? Ingen har så mye kveldstjænest som HBS-elevene i de forskjellige bataljonene. Du skal også lære deg et fagfelt ut over "infanterisme", noe du i stor grad slipper på HVUB.

Lenke til kommentar

Det var vel fordi jeg fikk en stilling som har høyere lønn enn en annen, selv om det går ut på nøyaktig det samme. De utnytter vel de som har pliktår fordi de ikke har så mye de skulle ha sagt. Jævlig kynisk og urettferdig, ja, men det er mye i forsvaret som er det.

Skal ikke starte på det temaet, da hadde jeg sittet her hele natta (det gjør jeg vel uansett, er på nattevakt ;) )

 

Og det med UB vs BS, hvor mye man lærer, kan jeg bare snakke utifra erfaring. Jeg kan ikke uttale meg om andre steder en HV, så du har nok rett du også.

 

Men du har ikke gått BS? Hva har du gjor da?

Lenke til kommentar

Førstegangstjeneste ved fire forskjellige avdeliner, samt ekstremt mye lesing, diskusjon osv. med stadig tjenestegjørende. Jeg har altså ingen praktisk erfaring med noen av utdanningene, men vet at det er lettere å få seg arbeidserfaring etter HBS enn etter HVUB.

 

Jeg klarer rett og slett ikke se noen annen grunn til å velge HVUB/UB VS foran HBS annet enn at du har muligheten til å slutte etter ett år. Ledererfaring får du etter HBS også. Og forsvaret har mer tro på 1+1 enn 0,5+1,5.

 

Og forskjellige stillinger har forskjellig lønn. Men om dere hadde bytta stillinger (og var det en sjantestilling, kan en da få den både etter UB og førsteåret på BS), så hadde han med BS hatt bedre lønn enn du med UB.

 

Hvis du er stadig tjenestegjørende har vel tilgang til litt av hvert på FISbasis. Går fint an å lete opp utdanningsdirektiver (eller noe i den duren, usikker på hva det heter) hvor det står hva som skal læres på 6mnd UB, og hva som skal læres på 1 år på HBS. Det gjorde jeg på vakt, av mangel på bedre ting å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...