Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan skal pupper egentlig føles? (Klumper og alt det der)

Gjest Puppejente

Anbefalte innlegg

Gjest Puppejente
Skrevet

Når jeg kjenner på puppene mine, kjenner jeg flere klumper inne i dem. Jeg håper for min del at dette er relativt normalt, de skal vel ikke bare være helt glatte helt igjennom (som når du klyper på flesk f.eks.)?

Det jeg som var hovedspørsmålet mitt var egentlig om hvordan man føler forskjell på vanlige klumper og kreftklumper? Siden jeg bare er 16 år er jeg ikke akkurat i noen risikogruppe, men jeg bare lurer for fremtiden.

De klumpene jeg har nå er i forsjellig størrelse, og er "knudrete" om det gir noen mening. Er det dette som er kjertlene? Mitt fremtidige melke-device?

(Når jeg kjenner mer etter nå, er de mer som en halvstor klump i hver pupp.)

Takk for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_gjest_*
Skrevet

Hei

De knudrete klumpene du kjenner er nok melkekjertler som alle jenter/kvinner har får å kunne produsere melk.

Nå har jeg aldri kjent på enn kreftsvulst men etter min oppfatning skal de være mere hardere og formet mere som en kul?

håper dette ga deg noen svar:)

Skrevet (endret)

Iom. at du er så ung, er det nok riktig det han over sier, normalt med jenter i puberteten med "klumper" i brystene. Dette er kjertler, og disse klumpene vil etterhvert bli "mindre", og ikke så uttalte.

Endret av w3p
Skrevet

Når man vurderer kreft, må man ta stilling til følgende:

-Svulstens størrelse og form (kreftsvulster er ofte knudrete, ikke helt runde)

-Svulstens konsistens (kreftsvulster er gjerne harde)

-Om svulsten er bevegelig i forhold til omgivende vev (godartede svulster er ofte det)

-Om det er noe hudaffeksjon av tumor

I tillegg er det lurt å kjenne i armhulene om lymfeknutene er forstørret (disse drenerer brystområdet), noe de ofte er ved infeksjoner.

Hvis du er 16 år, er det etter all sannynlighet ikke noe kreft.

Håper dette var til hjelp.

Skrevet

Ikke bekymre deg :-) Du er 16 år, og østrogen og hormoner er i total ubalanse :-) Kom tilbake om 3 år, så kan vi snakkes da, om det fortsatt er FLERE klumper. Du har selvsagt melkekjertler etc.

Gutter får ofte også "klumper" rundt og bak brystvortene. Det er helt normalt :-)

• 10 måneder senere...
Gjest enda en jente med spørsmål
Skrevet

Når jeg kjenner på puppene mine, kjenner jeg flere klumper inne i dem. Jeg håper for min del at dette er relativt normalt, de skal vel ikke bare være helt glatte helt igjennom (som når du klyper på flesk f.eks.)?

Det jeg som var hovedspørsmålet mitt var egentlig om hvordan man føler forskjell på vanlige klumper og kreftklumper? Siden jeg bare er 16 år er jeg ikke akkurat i noen risikogruppe, men jeg bare lurer for fremtiden.

De klumpene jeg har nå er i forsjellig størrelse, og er "knudrete" om det gir noen mening. Er det dette som er kjertlene? Mitt fremtidige melke-device?

(Når jeg kjenner mer etter nå, er de mer som en halvstor klump i hver pupp.)

Takk for hjelp!

Gjest enda en jente med spørsmål
Skrevet

når jeg kjenner på puppene mine kjenner jeg en litt stor, hard rund klump.

den er bevegelig jeg er ung, men er allikevel redd det er brystkreft. jeg har det i begge brystene.jeg kan sånn halveis ta under de. hilsen veldig redd jente.

ønker hvert minste svar ! takk for hjelpen!

• 3 uker senere...
Gjest Hu derre
Skrevet

når jeg kjenner på puppene mine kjenner jeg en litt stor, hard rund klump.

den er bevegelig jeg er ung, men er allikevel redd det er brystkreft. jeg har det i begge brystene.jeg kan sånn halveis ta under de. hilsen veldig redd jente.

ønker hvert minste svar ! takk for hjelpen!

Det er helt normalt, alle jenter har en litt stor hard klump i hvert bryst, som du også kan kjenne litt under. De er litt bevegelige pga fettet som ligger rundt. Ikke bekymre deg! ;)

Gjest Gjeste_Nummer_123
Skrevet

Er lurt og oppsøke lege ja!

Jeg er gutt på 20år som opplevde en hard klump\hevelse i beinet.

Etter en måneds tid med smerte oppsøkte jeg lege. Og joda, selvsagt var det en ondarta svulst som hadde holdt på ei stund :ph34r:

Skrevet

Er lurt og oppsøke lege ja!

Jeg er gutt på 20år som opplevde en hard klump\hevelse i beinet.

Etter en måneds tid med smerte oppsøkte jeg lege. Og joda, selvsagt var det en ondarta svulst som hadde holdt på ei stund :ph34r:

Gikk det bra da?

Skrevet

Et tips kan være og sjekke om klumpen finnes på samme sted i det andre brystet. Gjør den det, har du antagelig vis ikke noe og bekymre deg for. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...