Gå til innhold

Barton XP2500+ VS. Thoroughbred XP2600+


mFaFa

Anbefalte innlegg

Lurer på hvilke av disse CPU'ene man bør kjøpe! Tilsynelatende gikk AMD tilbake til gamledesignet (Thoroughbred) etter dem lanserte XP2500+ (som var Barton). Fungerte ikke Barton-cpu'en tilfredsstillende? Leste litt her.. http://www.digital-daily.com/motherboard/amd-barton/

 

* Gjør Barton flere operasjoner pr.klokkesyklus enn Thoroughbred?

 

* Hvilke av disse CPU'ene er raskest (standard hastighet)?

 

* Generelt sett er Barton gode overklokkere?

 

* Bråker boxed-kjøleren til XP2500+ mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei de gikk ikke tilbake til Tbred etter XP2500+. XP2600+ er toppmodellen av Tbred og den var lansert før Barton XP2500+ kom på markedet. XP2500+ ble lansert samtidig med XP2800+ og XP3000+ Barton prosessorene.

 

Barton har 512Kb L2 cache imotsetning til 256Kb på Tbred. Bortsett fra det er kjernene heller identiske. Barton har vesentlig høyere XP rating pga cachen sin. Dessuten kan >95% av XP2500+ prosessorene overklokkes til 2.1-2.2Ghz og da har du forlengst dratt ifra Tbred i ytelse. Da snakker vi XP3000-XP3200+ rating.

Lenke til kommentar

Generelt er det slik at prosessoren med lavest klokkefrekvens i en ny kjerne er den som kan klokkes mest i forhold til spesifisert hastighet. XP2500+ klokker like langt som XP3000+. Men doblet L2 cache hindrer Barton i å nå like høyt i frekvens som Thorougbread B.

 

2,4 -2,5 Ghz er ikke umulig for en XP2500+.

Lenke til kommentar

Godt klokket. Jeg skrev at 2,4/2,5 Ghz "ikke var umulig". Kanskje bedre å skrive "mulig"?

 

Ser man på CPU-databasen til overclocker.com ser man at Barton synes å stoppe rundt 2,5 ghz mens Thorougbread stopper på omkring 2,8 - 3,1++ ghz.

 

Får du opp noen PR-rating i bios når du f.eks. kjører på 11,5/12x200? (f.eks. XP3400+?)

Lenke til kommentar

21 stykk har greid 2,4ghz + på den databasen, altså ca 20% av de som har posta resultata sine, den er nok ganske klokkbar ja. Jeg brukte vannavkjøling, magnum blokk, eheim 1046 pumpe, isvann, shi-et-shu pasta. hehe!, 2520 var max, men greide fint 2400 mhz uten isvann. (dessverre lånte jeg bare cpu`en, venter på min egen xp2500 nå!)

 

Fikk ikke noen PR rating nei, det får jeg nesten aldri i biosen min.

 

Og en bør ta disse postene med en klype salt! Så en type som greide 4194 mhz med en T-BRED-B 1700!!!! Sannsynlig!!!

Lenke til kommentar
21 stykk har greid 2,4ghz + på den databasen, altså ca 20% av de som har posta resultata sine, den er nok ganske klokkbar ja. Jeg brukte vannavkjøling, magnum blokk, eheim 1046 pumpe, isvann, shi-et-shu pasta. hehe!, 2520 var max, men greide fint 2400 mhz uten isvann. (dessverre lånte jeg bare cpu`en, venter på min egen xp2500 nå!)

 

Fikk ikke noen PR rating nei, det får jeg nesten aldri i biosen min.

 

Og en bør ta disse postene med en klype salt! Så en type som greide 4194 mhz med en T-BRED-B 1700!!!! Sannsynlig!!!

 

4195??? Er det mulig???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...