Gå til innhold

[Løst]Reklamasjonsrett på PC skjerm - firmakjøp


Treasure

Anbefalte innlegg

For en stund tilbake, nærmere vårparten i 2008, så kjøpte jeg en 22 tommer Samsung gjennom et firma.

 

En dag, så ble den plutselig defekt, uten at noen hadde rørt skjermen. Den ble rett og slett defekt i løpet av natten. Skjermen kan skrus på, men det bare blinker en gang svakt, også er det så godt som null bakgrunnsbelysing.

 

Skjermen er under 2 år gammel, og jeg lurer da på om det er mulig å kreve enn ny eller reparasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge kjøpsloven så har du to års reklamasjonsfrist på mangler som som var der ved kjøpstidspunktet(for eks feil i produksjon eller defekt komponent som først viser seg senere). Men det kan avtales kortere eller lengre reklamasjonsfrist. Alternativt så kan det være verdt å sjekke garantien fra butikk/produsent.

Lenke til kommentar

Har det ingenting å si at den er kjøpt gjennom et firma? Jeg trodde at reklamasjonsretten kun gjelder et år ved firmakjøp. Reklamasjonsrett og garanti er vel 2 forskjellige ting?

 

Hvis jeg fortsatt har reklamasjonsrett, vil jeg da kunne sende inn varen uten kvittering? Det er vel serienummer skrevet på skjermen som de kan sjekke opp mot sitt system, og se at jeg har kjøpt den? Tror nemlig at jeg er kommet i skade for å slette den e-posten som skjermen er bestilt på, og derfor mistet kvittering.

 

Eller kanskje det er like greit å kontakte Samsung direkte, men da har jeg fortsatt problem med kvittering?

 

Har egentlig veldig liten peiling på dette.

Lenke til kommentar

Det er kjøpsloven som gjelder ved næringskjøp.

§ 32. Reklamasjon

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Hvis ikke annet er avtalt har du 2 års reklamasjonsrett. Garanti er noe man gir helt frivillig og om den varer i 2 dager eller 5 år er helt opptil butikken/leverandøren.

Endret av datating
Lenke til kommentar

Som datating sier så har man fortsatt reklamasjonsfrist ved firmakjøp, men det er minst to ting som er forskjell:

- reklamasjonsfristen kan frafalle ved avtale(i forbrukerkjøpsloven er den ufravikelig).

- maks to års reklamasjonsfrist(i forbrukerkjøpsloven er det to år eller fem år på ting som er ment å være vesentlig lenger enn to år).

 

Og når det gjelder kvittering så har man både som bedrift og som forbruker en viss "plikt" til å kunne sannsynliggjøre kjøpet(butikk + dato). Noen verksteder/bedrifter tar kanskje i mot uten å sjekke, men de aller fleste sjekker i dag dette. Som privatperson er det vanligste kvittering, ordrebekreftelse eller bankutskrift. Som bedrift er det som regel ordrebekreftelse, regnskapsbilag evnt så er salget registrert i butikkens dataregister. Når man handler som bedrift er som regel butikken/selger villig til å sjekke datasystemet sitt for å finne ordren. Dessuten har man som bedrift en viss bokføringsplikt ;)

Endret av nomore
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Takker for mange bra svar :)

 

Skal nok klare å fikse kvittering ettersom alt er bokført.

Du kan jo høre med selger. De burde kunne finne kvitteringen i sitt system enten på kundenavn eller produktets serienummer. Enkelte av Samsungs monitorer leveres med tre års garanti, så selv om det er et firmakjøp så er det ikke sikkert garantien er utgått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...