Gå til innhold

Råd vedrørende kjøp av loddestasjon (Update nr.2)


Anbefalte innlegg

Som indikert av tittelen på tråden så er jeg på utkikk etter en loddestasjon. Til vanlig har jeg tilgang til en Weller WES51 som jeg får låne så mye jeg vil - men nå føler jeg at det er på tide at jeg skaffer meg selv en loddestasjon.

 

Den skal ikke brukes profesjonelt men heller til "avansert" hobby bruk. Samtidig vil jeg også ønske å ha muligheten til å bruke den til arbeid på PCB-er (reparasjoner og den slags - kanskje å ha muligheten til å arbeide med overflatemonterte komponenter?). Jeg antar at jeg kommer til å bruke den i 6 til 8 år før jeg avanserer til noe mer avansert utstyr.

 

Jeg har prøvd å finne noen som selger brukt loddestasjon her i Norge (føler meg ikke trygg på å kjøpe brukt fra utlandet) uten å lykkes. Dermed har jeg begynt å vurdere å kjøpe en ny loddestasjon.

Anyway, jeg har blitt rådet til å kjøpe en Solomon 976 loddstasjon på ELFA (artikkelnr. 82-422-08). Den ser ut til å være en grei sak men det ser ikke ut som om reserve komponenter er lett tilgjengelige for den loddestasjonen og produsenten er mildt sagt ukjent.

 

Så da lurer jeg på om det finnes folk her på forumet som har erfaring med ovennevnte loddestasjon eller enda bedre folk som har råd å komme med angående kjøp og bruk av den slags utstyr.

 

Jeg vil også sette pris på om folk kan komme med noen flere forhandlere i Norge eller Sverige som selger loddestasjoner.

 

 

OPPDATERING

 

Jeg fant på Ebay en loddestasjon fra produsenten Hakko (ebay selger: "arctic trader") som nærmest er legendarisk blant "elektronikk DIY miljøer" i USA (Oppdatering: Etter å ha fått den så viser det seg at den er sannsynligvis fake).

 

Men jeg mistenker at denne loddestasjonen kan være en fake. Jeg kontaktet selgeren og spurte hvorvidt denne loddestasjonen er beregnet for å brukes på en strømnett som operer på 230@50Hz (Norge). Det eneste han sa er at den var beregnet på nett opererende på 220V. Forsåvidt så er dette her ikke mistenksomt - hvor mange av oss har ikke gått inn i en butikk og prøvd å få hjelp fra en kvisete ungdom som aner ikke noe som helst om det han selger.

Da fant jeg frem til en kar som hadde kjøpt en loddestasjon fra selgeren jeg linket til og han sa at loddestasjonen funket bra i det landet han var fra (samme strømnett som i norge) og at merket bak loddestasjonen bare sier 220V og ikke noe om hva slags frekvens enheten skal operere på... Er ikke dette her litt merkelig? Jeg trodde den slags info var påbudt å sette opp på alt som går på strøm.

Oppdatering: Nå viser det seg at jeg skulle fulgt magefølelsen... Loddestasjonen er sannsynligvis en vellagd fake

 

 

 

Videre sjekket jeg produsenten bak loddestasjonen som selges på Elfa (Solomon 976). Produsenten Sorny Roong Industrialer OEM for mange forskjellige merker av loddestasjoner, blant annet den som selges på Biltema.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

http://www.supremefactory.com/cgi-bin/supr...AIR%20REWORKING

 

Alt jeg sier er Havstar 868D og Kina :) Ligger på 49,40 USD (man må logge inn for å se prisene på supreme)

 

Jeg har hatt omkring 6-7 forskjellige loddestasjoner/loddebolter gjennom de siste 8 årene som service tekniker.. GÅtt igjennom alt fra superdyre multifunksjonelle til enkle og simple loddebolter..

 

Betalt alt fra 1500kr (for en shit ræva Clas Olshon loddestasjon) til 2800kr for en gigantisk loddestasjon fra frankrike..

 

Og av min erfaring er Havstar 868D mye bedre og billigere enn alle de andre loddestasjoner/loddebolt varianter jeg har vært borte i.. Den slår dem glatt ut ! :) Både i pris og kvalitet.

 

Den jeg linker til over har både varmluftspistol og loddebolt, med digital styring av luft temperatur og analog styring av loddebolt temperatur.. Meget liten og veldig slick..

 

Høy kvalitet på varmlufts-motoren, meget stillegående..

 

Pastortom sjekket de andre som ble postet, og må desverre si jeg ler litt av Elfa i sammenligning med kineserne sine :) Men har dog ikke testet ut Elfa sine loddestasjoner, så for all del, er sikkert riktig kvaliet for pengene.. men anbefaler Havstar 868D, du får høykvalitet for lite penger, noe kompakt og slick som gjør jobben mere enn bra nok.. Sleng på en tip-cleaner, og tuppen varer i år :)

 

Vet ikke om Ebay selger dem, men jeg kjøpte min fra supremefactory..

Endret av pastortom
Lenke til kommentar
Skal kjøpe meg en jeg og, så slenger meg på denne.

 

PS. Det er helt vanlig at noen sier 220V. På bærbarstrømforsyningen min står det 240V.

 

Det er ikke spenningen som jeg er nervøs for men frekvensen og hvordan den vil påvirke transformatoren inni loddestasjonen jeg bestilte (en loddestasjon som jeg forøvrig ennå venter på).

 

Tja, lite brukt og finne her i landet. Hva er problemet med og kjøpe i utlandet?

Har selv kjøpt en Weller WDD161V fra Tyskland, skal man finne noe utvalg kan man glemme Norge.

 

Jeg har ikke problemer med å kjøpe fra utlandet (jeg bestilte jo Hakko'en fra EBAY) men på tidspunktet jeg skrev innlegget mitt var jeg usikker på det å kjøpe brukte varer via ebay f.eks. I og med at jeg visste lite om verktøyet jeg skal handle inn og den slags.

 

 

@Pastortom

 

Jeg er nesten 100% sikker på at jeg så en rework stasjon lik den du linker til under en annen brand :hmm:

50 dollar er jo ekstremt billig for en sånn kombi stasjon men klarer ikke å finne noen som selger reservedeler til den. Heller ikke noen reviews eller forum innlegg angående den på diverse DIY forumer :shrug:.

Lenke til kommentar

Jess, den er nokså ny afaik..

 

jeg kan sikkert lage ett lite review her på diskusjon.no om folk er nok interessert :)

 

Jeg elsker den, overmåte!

 

Og jeg vil tørre å påstå at med min 8 års erfaring med lodding og generell reworking, vil mitt utsagn om denne loddestasjonen holde mål for de fleste :)

 

Men, jeg er ikke amatør innen emnet, vell og merke.. Så for nybegynner holder kanskje en loddebolt til 95,- på clas..

Lenke til kommentar
Jess, den er nokså ny afaik..

 

jeg kan sikkert lage ett lite review her på diskusjon.no om folk er nok interessert :)

 

 

Jeg fant frem til noen andre produkter fra hanstar og det ser ut som om de driver med kloning av eksisterende hardware fra andre produsenter. Etter litt research fant jeg ut at det å kjøpe klonende produkter kan være litt av en lotteri - man får enten en ok produkt til rimelig sum eller søppel.

Så jeg er fortsatt skeptisk... Men hvis valget mitt stod mellom biltemas loddestasjon og den du linker til ville jeg tatt risken og gått for hanstar'en du linker til.

Lenke til kommentar
Jess, den er nokså ny afaik..

 

jeg kan sikkert lage ett lite review her på diskusjon.no om folk er nok interessert :)

 

 

Jeg fant frem til noen andre produkter fra hanstar og det ser ut som om de driver med kloning av eksisterende hardware fra andre produsenter. Etter litt research fant jeg ut at det å kjøpe klonende produkter kan være litt av en lotteri - man får enten en ok produkt til rimelig sum eller søppel.

Så jeg er fortsatt skeptisk... Men hvis valget mitt stod mellom biltemas loddestasjon og den du linker til ville jeg tatt risken og gått for hanstar'en du linker til.

 

Jess, det er godt mulig det er en klone.. Men dette er ihvertfall den beste loddestasjonen jeg har vært borte i.. Mtp hva denne er istand til, og samtidig er så liten og nett, og varmluftspistolen samtidig er så og si lydstille.. kontra da en 3000 kroners rework station (kjøpt fra frankrike), som er 6 ganger større, bredde, høyde og dybde lagt sammen, med samme funksjoner bortsett fra at den hadde luftinnsug også og varmluftspistolen dens bråkte noe inni granskauen, selv som ny.. (den gikk forøvrig i stykker etter 2-3 mnder, mye mulig det også var en klone.. hvem vet.. til den prisen skulle man ikke tro det)..

 

Har brukt denne Havstar/Hanstar'en i 6 mnders tid nå, og har ikke møtt på noen problemer.. Reparert rundt 100 RROD-lidende XBox 360 maskiner og loddet på omkring 80-100 pcb'er.. En ren drøm!

Lenke til kommentar
Skal kjøpe meg en jeg og, så slenger meg på denne.

 

PS. Det er helt vanlig at noen sier 220V. På bærbarstrømforsyningen min står det 240V.

 

Hvertfall ikke kjøp den loddestasjonen på ebay som jeg linket til. Fikk den igår og åpnet den for å se innmaten. Varme elementet er fake (ikke ekte vare) og innsiden er annerledes enn hos en ekte Hakko loddestasjon. Når jeg kjøpte den så kostet den 470 kroner (med frakt). Nå skal den karen ha 87 dollar (495 NOK) for den + en fraktpris på 50 dollar (ca 285 kroner). Dette er før moms... Det sier seg selv at dette er for drøyt for en fake vare.

 

Hvis man først skal kjøpe en loddestasjon som er klone av en anerkjent produsent kan man like gjerne kjøpe Hanstar'en Pastortom anbefaler (hvertfall en realistisk pris de skal ha for den) eller en Aoyue loddestasjon (en godt anbefalt klone av Hakko).

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Om dere skal ha en loddestasjon til 1000-lappen så ville jeg satset på Weller sin rimelige "rød-serie" WHS 40 f.eks. Eller Ersa RDS 80. Lette å få tak i spisser til, noe som jo bør være et poeng. Ligg for all del unna alt som heter Solomon, da spissene blir spist opp fortere enn juling (dessuten finnes det ikke reservedelere å oppdrive til dem og loddepennene har en ergonomi fra helvete. Om det er rework-stasjon du er ute etter så ville jeg satset på noe fra Weller -suveren kvalitet og utstyrs-bredde. Ellers så er jo Metcal med HF-systemet sitt i en liga for seg når det gjelder stabilitet på varmen på spissen, mener nå jeg (men de har ikke så stort utvalg i rework-stasjoner så vidt jeg vet).

Lenke til kommentar

Nå er jo alle dine forslag over 1000-lappen (bortsett fra WHS 40) og kanskje blir overkill for den jevne hobbybrukeren (spesielt Metcal - til og med jeg har hørt om hvor gode (og dyre) de er)... Jeg tenker spesielt på prisen på spissene. På annen side er kanskje en loddestasjon i seg selv overkill for hobbybruk :hmm:

 

Anyway, jeg har hørt at Wellers industri serier ("blå seriene") er utmerket (men ikke hva de var for en gang i tiden) mens amatør serier (de "røde/oransje seriene") er egentlig ikke kvalitetsvarer.

 

Foreløpig har jeg funnet ut at hvis man skal holde seg under 1000 lappen så er Aoyue det beste valget så lenge man ikke forventer at den varer 30 år. Videre så skal man holde seg unna ebays selgere som selger nye loddestasjoner fra Hong Kong.

Lenke til kommentar

Den røde serien til Weller kan ikke sammenlignes med den blå serien, det har du helt rett i. De er beregnet på hobby/lettere service, og til det duger de helt fint. Litt begrenset med hensyn til utvalg av spisser er det dog. Men har ikke inntrykk av at Weller har inngått noe kompromiss når det gjelder kvalitet på den blå serien sin de siste årene. Om man prøver seg på blyfri lodding vil nok noen oppleve at "kvaliteten" går ned pga at spissene blir fortere spist opp, muligens dette som har ført til at noen har fått den oppfattelsen. Men skal ikke mase mer om det. Hva enn du velger så vil jeg uansett gjenta at du bør ligge unna Solomon eller andre leketøy-produsenter. Det er det samme som å kaste pengene ut av vinduet.

Lenke til kommentar
(...)

Hva enn du velger så vil jeg uansett gjenta at du bør ligge unna Solomon eller andre leketøy-produsenter. Det er det samme som å kaste pengene ut av vinduet.

 

Nå har jeg i bunn og grunn allerede gjort et valg (og allerede kastet penger ut av vinduet :) )

 

Jeg kjøpte noe jeg trodde var Hakko (kjent produsent i USA) men så viste det seg at det var en etterlikning. Rent økonomisk sett ville jeg antakelig spart penger på å kjøpe en Weller med en gang.

Lenke til kommentar
Er etterlikningen helt ubrukelig eller?

 

Nei, den funker forsåvidt men jeg tviler på at kvaliteten er noe særlig. Lukta litt brent de første minuttene jeg startet den for å si det sånn. Jeg kan godt tenke meg at jeg vil være nødt til å reparere den i nærmeste fremtid (noen få dager altså).

 

Akkurat nå vurderer jeg hvorvidt det er verdt å starte en dispute via paypal. For å se detaljene på hvorfor det kanskje er ikke verdt bryet så kan du sjekke min tråd her.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk litt loddet med den. Den gjør jobben riktignok men man ser at det er "cheap from china product" - LED lyset (varme indikatoren) fungerer ikke som den skal med temperaturer under 250 grader. Når jeg byttet UK støpselet til varianten vi bruker her i Norge så kunne jeg fjerne isolasjonen med neglene. Byttet like greit hele kabelen da.

Lenke til kommentar
Ok. Måtte du ut med mye i frakt? Ser de fleste som selger loddestasjoner på ebay tar minst $48 til over $50. Riktig nok er det da internasjonal express da (2-3 dager elns)...

 

Det husker jeg faktisk ikke. 470 kroner kostet alt totalt. Men hvertfall ikke kjøp den jeg kjøpte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...