Gå til innhold

Råd angående problem med en vare kjøpt på ebay


PzMan

Anbefalte innlegg

Jeg tror at dette er riktig sted å poste dette - hvis ikke så håper jeg at moderatorene flytter denne tråden til riktig kategori.

 

Rett før jul kjøpte jeg en vare på ebay for første gang (en loddestasjon hvis noen lurer på hva det var) og fikk den levert for noen dager siden. Tilsynelatende så så varen ekte ut inntil jeg begynte å legge merke til små "merkelige" feil på varen. Etterhvert fant jeg frem til instruksjons manualen fra produsenten og da fikk jeg verifisert at varen er fake (på det tidspunktet begynte også fargen å flasse av).

 

Å starte en dispute med paypal vil sannsynligvis ende i min favør men problemet mitt er det å sende varen tilbake til selgeren vil koste like mye som jeg betalte varen i første omgang (faktisk vil det koste 30-40 kroner mer) - i og med at fraktkostnadene må jeg dekke selv så skjønner man jeg at jeg har havnet i et catch 22 situasjon.

 

Etter å ha rådført meg med noen venner så fikk jeg rådet om å kontakte visa og forklare hva som har skjedd og da vil de utføre en såkalt chargeback.

Jeg må innrømme at ovennevnte hørtes ikke akkurat sannsynlig (jeg har hørt om at dette men jeg trodde det bare gjaldt ved kredittkort svindel o.l). En annen ting er at jeg ikke vet hvordan paypal vil reagere på dette (i og med at man skal gå gjennom dem i utgangspunktet)

 

Har noen folk her på forumet noen gode råd å gi meg hva jeg bør gjøre videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[

Legg det frm for Paypal i første omgang og se hva som skjer, det koster ikke noe og min erfaring med Paypal er at de er seriøse og tar saken på alvor.

 

Jo men da ender jeg opp i en situasjon hvor jeg må betale frakt tilbake til selgeren (det er en forutsetning at jeg får tilbake pengene mine etter å ha levert tilbake varen. Paypal eller selgeren dekker ikke fraktkostnadene dine) og ifølge postens satser så blir fraktkostnaden 492 kroner (eller mer) for en vare som kostet 450 kroner.

Jeg taper penger i dette tilfellet på å kjøre en dispute via paypal slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
[

Legg det frm for Paypal i første omgang og se hva som skjer, det koster ikke noe og min erfaring med Paypal er at de er seriøse og tar saken på alvor.

 

Jo men da ender jeg opp i en situasjon hvor jeg må betale frakt tilbake til selgeren (det er en forutsetning at jeg får tilbake pengene mine etter å ha levert tilbake varen. Paypal eller selgeren dekker ikke fraktkostnadene dine) og ifølge postens satser så blir fraktkostnaden 492 kroner (eller mer) for en vare som kostet 450 kroner.

Jeg taper penger i dette tilfellet på å kjøre en dispute via paypal slik jeg har forstått det.

Jeg synes allikevel du bør legge saken frem for Paypal, du kan få fjernet useriøse selgere og det går kanskje an å komme til en minnelig løsning hvor du ikke taper penger.

Lenke til kommentar
Legg for all del igjen en negativ erfaring på ebay Med "FAKE!" i kommentaren, så andre blir advart. Uansett hvilken løsning dere kommer frem til.

 

Akkurat det der kommer til å skje uansett.

Anyway, jeg føler at jeg truffet på en erfaren svindler - jeg la merke til at 45 stykker hadde kjøpt den loddestasjonen jeg kjøpte og allikevel så etterlot ingen negative anmerkninger på produktet (ifølge toolhaus.org)...

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Jeg bare undres hvordan du fant ut at varen var fake?

Det skal en del til for at 45 stykker kjøpe en fake vare uten at det merkes - de gangene jeg har sett det er det typisk for godt til å være sant, og alle kjøper samtidig - men slik jeg forstår deg er jo dette en vare som da må være solgt over tid?

 

Hvis så - betyr det enten at du er uheldig, (les; fått dårlig vare som kan skje, vet ikke hvor mye en loddestasjon koster ink frakt osv?) - ingen bryr seg pga prisen.

Lenke til kommentar
Jeg bare undres hvordan du fant ut at varen var fake?

Det skal en del til for at 45 stykker kjøpe en fake vare uten at det merkes - de gangene jeg har sett det er det typisk for godt til å være sant, og alle kjøper samtidig - men slik jeg forstår deg er jo dette en vare som da må være solgt over tid?

 

Hvis så - betyr det enten at du er uheldig, (les; fått dårlig vare som kan skje, vet ikke hvor mye en loddestasjon koster ink frakt osv?) - ingen bryr seg pga prisen.

 

Jeg ble mistenksom pga diverse feil fabrikkfeil som er uvanlige for et firma som har vært i bransjen siden 50-tallet.

Så jeg tok og sjekket komponentene (varme elementet, trafo typen, kretskortet på insiden o.l) og sammenlignet med produktspesifikasjonene og engineer dokumentene fra selskapet. Og da fant jeg ut at samtlige elementene i enheten er fake. Hvis man ikke vet hva man driver med så er det lett å tro at man har bare en vare som er dårlig.

Ellers så er det ikke prisen som lokket meg men faktumet at loddestasjonen opererte på 230V@50Hz strøm. Prisen var ikke spesielt billig (65 dollar vs 50 dollar pris jeg fant på Fry's i Usa).

 

Jeg tror at ingen har klagd på selgeren pga at de fleste har bare antatt at de hadde fått dårlig vare/ vært uheldige eller har innsett at det å klage til paypal på en fake vare er ekstremt vanskelig prosess (du trenger en skriftlig dokument fra produsenten som du må betale for selv). Det jeg også fant ut er at ebay vil be meg sende varen tilbake (for så å videreselge varen selv) - transporten må jeg dekke selv (eller ebay bestemmer hvem som dekker den utgiften og jeg antar at ebay vil ikke ta på seg den utgiften).

Lenke til kommentar
Du vil måtte dekke utgiften med å sende den til USA ja,- tilsvarende vil du med chargeback. Men sist jeg sendte en mobil tilbake til USA i liknende sakstilfelle kostet det meg 100 kr e.l. - hvorfor koster det deg 450 kr?

 

Prisen (på 492 kr ) gjelder innkjøp av embalasje+porto. Egenembalert koster 253 kroner. Kilotillegg er ikke tatt med i noen av de ovennevnte prisene.

 

Prisen for å sende en loddestasjon er høyere enn den du betalte for å sende mobilen til usa fordi denne loddestasjon veier 3 kg og dimensjonene er 11,5x9x17 (i cm). Mulig det finnes en billigere alternativ enn posten for private personer når det gjelder utenlandspakker men så langt har ikke jeg hørt om noen.

 

Uansett, gjaldt din sak en fake mobil? Ordnet du det via paypal (hvis du hadde noe med dem å gjøre) og isåfall hvor langt tid tilbake var dette?

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Jeg har vel hatt 4-5 saker med paypal - en fake mobil, hvor alle pengene ble refundert fordi selger ikke svarte så jeg vant der.

To andre saker pga mangelfull telefon - ene ble den stjålet før jeg rakk noe, så der ble det ikke noe, andre ble bare returnert for min kostnad.

En annen sak med villende markedsføring - men der måtte jeg betale kostnaden til Kina - så jeg solgte den heller med riktig markedsføring her hjemme og dekket store deler av tapet der.

 

Hva du må gjøre avhenger av hva selger krever - høyst sannsynligvis må du betale frakten til han, en kan jo ikke bare godta at kunden sier det er fake og får beholde vare og penger uansett.

Lenke til kommentar

De burde ha opprettet en egen klageinstans man sendte produktet til som vurderte dokumentasjonen og ekteheten, og der selger måtte bære alle kostnader derom den var fake.

 

Dessverre selges det svært mye fake på ebay, og de tjener penger på. Derfor er ebay/PayPal ikke villige til å sette i gang tiltak.

Lenke til kommentar
Hva du må gjøre avhenger av hva selger krever - høyst sannsynligvis må du betale frakten til han, en kan jo ikke bare godta at kunden sier det er fake og får beholde vare og penger uansett.

 

Det er jo klart, det er derfor jeg tok kontakt med produsenten hvor motivet er å få uttalelsen til en nøytral tredjepart som selgeren ikke kan bestride under en paypal dispute. De (produsenten Hakko) sa de skulle komme tilbake til meg - noe som gjør at jeg ikke akkurat forventer all verdens ting fra dem og derfor sjekker ut hvilke andre alternativer jeg har.

 

Ellers motivet mitt er ikke å beholde varen og pengene da jeg ikke er interessert i å bruke noe som det kommer svidd lukt ut av under bruk. Motivet mitt er redusere mine tap og kun det.

 

Når det gjelder chargeback så er det noe ikke har rett til siden jeg brukte paypal som betalingsmiddel hvor paypal kontoen er linket til bankkontoen min. Jeg har tenkt å kontakte banken min og spørre om hvilke rettigheter jeg har men jeg har følelsen at de vil erklære "sorry men vi kan ikke gjøre noe i denne saken. Her er noen fondsparing/forbrukslån tilbud du kan ta en titt på istedenfor".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...