Gå til innhold

Gaming-PC til 17k i7 920+(5870x2/5970)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har bestilt ny Gaming PC fra Netshop, og lurer rett og slett på om det er noe som bør forandres. Denne pcn skal utelukkende brukes til Gaming. Har aldri hatt stasjonær pc før, derfor har jeg valgt en "Du velger, vi bygger" løsning.

Kabinett: Cooler Master Storm Scout, Miditower (Vil bytte til Sniper pga plass)

Hovedkort: ASUS P6T SE, X58, Socket-1366DDR3, ATX, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0

RAM: OCZ DDR3 6 GB Platinum LV Triple Channel PC3-12800 3x2048MB 1600MHz. (7.7.7.24)

PSU: Chieftec, 650W, CFT-650-14CS, modulær- ATX 2.2 (Netshop mente 650W var nok)

Grafikk:Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0,"VAPOR-X", 2xDVI-I,HDMI x2

Prosessor Intel Core i7 920 2,66Ghz 8MB, BOXED m/vifte 4,8GT/sec CPU

HDDSamsung Spinpoint T166 640GB S-ATA II,16MB, 7200RPM, NCQ, Noise Guard,HD642JJ

 

Netshop mente alt dette ville funke fint, men jeg føler meg ikke helt trygg på verken Kabinett eller PSU, da jeg har lest blandede rapporter om 5870s strømforbruk i xfire, og om 5870 i det hele tatt vil passe i Scouten.

Spørsmål;

2x 5870 Vapor-X eller 1x 5970? i7 920 eller i7 920 d0?

Er MIST 1000W PSU bra?

 

Sorry to bother, og ha en fin dag. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok hatt en større PSU. Jeg gikk selv for en fra Chieftec på 750w. Greit å ha det lille ekstra. Aner ikke hvordan 5870 er på strømforbruk, men mitt 5770 bruker svært lite i hvertfall. Uansett, skal du kjøre crossfire, så burde du jo ha en grei PSU. Den kommer du neppe til å bytte ut med det første heller, så det er jo lurt å ha et bra utgangspunkt i tilfelle du skal tilføye mer godsaker til pcen senere.

 

Hvis du forsåvidt skal bruke en såpass fin sum på PC, så ville jeg virkelig anbefalt deg en SSD disk som OS/spill disk. Det vil være en enorm forbedring.

 

Kjører selv i7 920 er svært fornøyd. Relativt enkel å overklokke til 3,5-4ghz hvis du har grei kjøling på cpu og i kabinett.

Lenke til kommentar

650 Watt er noe tynt for HD 5870 i CF, for HD 5970 går det vel.

 

Men personlig stiller jeg spørsmål med hensikten med HD 5870 i CF. Du må opp i oppløsninger over 1920 x 1200 for at du skal få virkelig effekt av dette. Så jeg ville i første omgang droppet CF og brukt pengene til SSD, som vil gi mindre framedrops i FSP spill.

 

Men er det utelukkende gaming-PC du er ute etter ville du faktisk fått samme ytelse til ca halve prisen. i7 920 gir ikke noe særlig ekstra i spill, i og med at de fleste spill begrenses av GPU.

Lenke til kommentar

Og så er det morspmt at phenom på 4 ghz faktisk slår i7 på 4 ghz i 5 av 9 spill med 5970 under pansret.

 

 

Kildelink

 

Når det gjelder psu så krever dette mye ut av psu for å kunne klokke disse grafikkbeista, har med hvor mye de kan levere av strøm til grafikkortet, selv om 5970 er 2 fullblods 5870 i utgangspunkutet, så er de klokket ned for å holde strømforbruket under ATX stadarden, mens både kjøler og kortet som sådan er bygget for 400w, så kreves det at psu leverer nok strøm der, det er meget varierende resultat med overklokking av 5970, selv opp til 5870 frekvens.

Lenke til kommentar
Er det bare meg som synes Silverstone Raven er et så sykt mye fetere kabinett? Stort og god lufting, hovedkortet er snudd 90 grader så du får enkel tilgang til alle porter på toppen av kabinettet.

Ja, ville gått for større PSU, samt singel HD 5870.

 

Nå kommer faktisk ikke Raven 01 (som bildet er av), så ekstremt bra ut. Raven 02 er faktisk hakket bedre. Men når man snakker om kabinett fra 1 200 - 1 700 kr er det langt bedre alternativer.

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

 

Vil innkjøp av en SSD gi meg bedre performance i spill, eller vil den bare korte ned loadingtider etc? Jeg er ganske tolmodig, så hvis det ikke er noe annet en det som er fordel, blir det litt drøyt å betale 4k for en SSD på >250gb'ish :p

 

PSU, vil MIST 1000W være bra nok? Har ingen peiling på noenting som helst :p

 

Jeg har lest om Black Ed 965, og vurderte lenge å gå for en AMD basert løsning, men jeg turte ikke da jeg ikke har peiling på overklokking, og han som skal hjelpe meg har Intel i7 920 selv, så tenkte det var greit å velge noe man vet funker. (For meg)

 

 

Når det kommer til 2x 5870 i Crossfire vet jeg for å være helt ærlig ikke hvorfor jeg vil ha det. Har lest mange gode reviews + sett en Eyefinity video hvor det ble brukt, og fikk lyst på det selv. Og siden jeg ikke vet hvordan/kan overklokke noe selv, virker Vapor-X versjonen veldig fiffig da den har bedre kjøling og er litt overklokket fra før.

Vil 5970 være et bedre valg?

Lenke til kommentar

I den prisklassen du er i så er eyefinty virkelig noe du bør vurdre, men her er det slik at radeon 5970 er den definitive kongen, dette fordi det foreløbig ikke er crossfirestøtte for eyefinty med 2 x 5870. Derimot så er det eyefintystøtte for 5970.

 

Du er med eyefinty opp i oppløsninger som f.eks 5760 x 1080, slik at her kommer virkelig 5970 til sin rett.

 

Les nå gjennom denne testen , så ser du at cpu har mindre å si en nerder flest ville tro.

 

Det å klokke en amd black edition er så enkelt at det kan selv bestmor gjøre. AMD har utviklet et eget klokkeprogram, som ikke bare klokker cpu, men også skjermkort og minne, og det med et klikk.

 

Personlig hadde jeg trodd at i7 skulle være det rette valg for radeon 5970, men testen der viser at faktisk så er phII 965 et bedre valg.

 

Men med 17' k som budsjett har vi absolutt inga problem med å sette opp et godt eyeintyoppsett med 3 skjermer. Jeg må imidlertid dobbelsjekke psu løsninger for 5970, dvs, vi bør se etter psu'er benyttet der klokking av 5970 har vært meget vellykket.

 

Intel oppsett og alternativ får andre ta seg av, men skal komme med det absolutt beste oppsettet AMD kan by på for eyefinety

Lenke til kommentar

@Bolson

 

Du kan dette med psu mye bedre enn meg, for det kreves mye av en psu som skal brukes til å overklokke radeon 5970.

 

This is an issue we spoke to AMD about, and they suggested that users make sure they have at least a 750 watt power supply that can deliver 20A for the rail supporting the 8-pin connector, and 15A for the 6-pin connector.

 

Noen spesielle psu du har i tankene nå.

Lenke til kommentar

Vet ikke, men netshop har ikke phII 965, så det er vel liten vits i å spørre. Men det er soleklart at dersom du først skal opp i dette prisnovået så er det et eyefinty oppsett du bør skaffe deg, og da er det 5970 du skal ha, og da holder det ikke med 650w psu. I og for seg betaler du vel ca 2000 for mye ved å gå for 1366 system, dette er faktisk nok til en av skerjmene du trenger i et eyefintyopssett.

Lenke til kommentar

Nei, det er absoultt ingenting som kan dra nytte av 2 x 5970, er nå bare mest irritert over at jeg ikke kan få deg over på en AMD plattform, men dette mest utfra "markedsspolitiske" årsaker, du trenger tydligvis ikke å spare så du får en god rigg uansett.

 

 

 

Komplett har fådd inn displayport til dvi adapter slik at du kan kjøpe 3 stk vanlige skjermer for så sette opp et eyefinety oppsett.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Hehe, neida, gidder ikke å bruke tid på en Intel rigg :!:

 

Det er en god rigg du får. Det at jeg aldrig bygger eller anbefaler Intel har helt andre årsaker, årsaker som begrunner seg i falsk markedsføring, dirty triks osv fra Intel sin side, alt dette har hadd lite å si dersom det ikke var at vi er på grensa til å få et monopolistisk markede for cpu'er. Så jeg har det liksom som mitt lille bidrag til kampen mot monopol tilstander og iallefall opplyse der en kan bygge en like god eller bedre AMD rigg enn en Intel rigg. (Jeg har en skammens rigg , den første jeg bygget i 1990/91, direkte importete deler fra hong kong, det var en Intel 386, siden da har jeg kun bygget amd rigger)

 

Jeg hadde faktisk trodd at Phenom II 965 ikke var god nok for grafikkløsninger som er så kraftige som radeon 5970, så det var med glede jeg faktisk så at den er hakke vassere en i7 selv med radeon 5970.

 

Når det gjelder psu, bare hør på Bolson. Han er "bifil" når det gjeder dette.

Lenke til kommentar
@Bolson

 

Du kan dette med psu mye bedre enn meg, for det kreves mye av en psu som skal brukes til å overklokke radeon 5970.

 

This is an issue we spoke to AMD about, and they suggested that users make sure they have at least a 750 watt power supply that can deliver 20A for the rail supporting the 8-pin connector, and 15A for the 6-pin connector.

 

Noen spesielle psu du har i tankene nå.

 

Corsair HX850 eller Seasonic MD12-850. Så vidt jeg husker er begge disse "single"-rail, men det må jeg slå opp. Men HX850 mener jeg er laget av CWT og ikke Seasonic. Men Mist 1000 Watt bør holde med margin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...