Gå til innhold

Egen kategori for filosofi


Anbefalte innlegg

Det er vel ingen hemmelighet at kategorien Religion, filosofi og livssyn er det nærmeste man kommer helvete her på forumet. 99% av trådene handler om religion, og 99% av de igjen minner om slagmarker fra første verdenskrig. Det blir da lite plass for dem som er interessert i filosofi og vil ha lange og dype diskusjoner, og med en gruppe entusiaster som jeg antar er relativt liten i forhold til fundamentalister på den ene eller andre siden av religionskrigen, fører det til at filosofitråder forsvinner ut av syne før noen av dem har fått det med seg.

 

Jeg foreslår derfor å skille ut filosofi i en egen kategori. I motsetning til religionskategorien slik den fremstår i dag, tror jeg faktisk en den vil gi positive effekter langt utenfor kategorien. I en slik kategori ville det faktisk vært mulig å lære noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er helt enig. Forespurte meg om noe lignende for sikkert minst et år siden, der jeg foreslo å separere RFL i to eller flere kategorier, men virker ikke som det ble noe av det. Savner også dyptgående diskusjoner i foreskjellige filosofiske temaer, for de som ønsker å debattere saklig. Også religion kunne blitt forbedret, f.eks. ved å lage ekstra kategorier der en var åpen for alle og de andre for diskusjoner om enkelte religioner. Eller i det minste noen stickys som lettere gir denne muligheten. Er personlig lei av hele RFL pga "slagmarker fra første verdenskrig" som rikspøpel nevner. Det er jo ikke mye annet å gjøre om man ønsker å diskutere der, enn å bare kaste seg i skyttergraven med en gang. Er ikke mange høflige og saklige diskusjoner som f.eks. i helse-forumet, eller samliv-forumet, så jeg personlig ser hvertfall mye som kan gjøres bedre med RFL for å gjøre dette underforumet for et hyggelig sted å være for alle.

Lenke til kommentar
Dette vil vi absolutt vurdere, når vi etterhvert skal ta fatt i kategorien. Jeg er positivt stemt til en filosofikategori, men den må jo forsvare sin eksistens da. Det vil si å generere nok poster til at den overlever.

 

Geir :)

 

"Spillforum - For de mest detikerte" Er det 36 tusen emner, og FJORTEN underkategorier.

 

I Religion, filosofi og livssyn er det 21 tusen tråder, men INGEN underkategorier.

 

I selve Samfunn-hovedkategorien er Religion, filosofi og livssyn også blant den mest benyttede, faktisk dobbelt så stort som emner som "seksualitet" og "teknologi og vitenskap", så utvilsomt et emne mange engasjerer seg i.

 

Og jeg er ikke noe flink i matematikk, det skal jeg innrømme med en gang, men bekymringen din for at eventuelle underkategorier i Religion, filosofi og livssyn ikke vil generere nok poster til å "overleve" synes ikke å ha rot i faktisk forum-aktivitet.

 

Edit: Lagde denne posten på Religion, filosofi og livssyn "Egen underkategori for filosofi" der de faktiske brukerne av forume kan uttale seg. Tenkte at kanskje en sånn tråd kunne vært en slags "statistikk" over hvor stod grad et forum - som nevnt i førsteposten - vil kunne generere nok poster til å forsvare sin eksisten

Endret av Timeo
Lenke til kommentar

Takk for initiativet. Jeg setter pris på at brukere engasjerer seg, det er tross alt dere som skal bruke forumet.

 

At religionskategorien vil bli delt opp er klart, spørsmålet er hvordan. Her er det en forskjell mellom Samfunn og Spill, eller Sport for den saks skyld. I de to sistnevnte oppretter man kategorier for å holde fanboys (ikke så mange -girls foreløpig) adskilte, så de ikke går i strupen på hverandre. Spill er døgnfluer, og derfor vil kategoier komme og gå ettersom spillets popularitet vokser og daler.

 

I Samfunn derimot er vi ute etter diskusjon, og jeg vil ha kategorier som inviterer til dette. Ellers kunne vi laget en kategori for kristendom, en for islam, en for ateisme, en for...

 

Nå er religionsdebattene også - desverre - preget av fanboykriger. De overskygger alt annet som skjer i kategorien. Derfor har jeg stor forståelse for at de som ønsker mer filosofiske og eksistensielle diskusjoner enn "Hvordan fikk all verdens dyr plass i Arken" vil ha et sted der slike debatter kan overleve.

 

Jeg skal komme tilbake til saken over nyttår, i mellomtiden la oss holde diskusjonene gående.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

ja, dette er noe jeg har ønsket lenge. er lei av at alle ateist vs religiøse konfliktene skal overskygge potensielle debatter om noe jeg synes er langt mer interesssant: filosofi

 

når jeg først begynte å bruke diskusjon.no syntes jeg religions kategorien var svært lærerik å delta i, men slik jeg ser det nå så er det ofte de samme diskusjonenene og argumentene som går igjen gang på gang på gang.

 

JA til en egen filosofi-kategori

Lenke til kommentar

Kunne vi fått en egen sticky tråd i RFL for løst og fast om filosofi, i samme stil som Prekestolen og Såpeboksen? Kunne kalt den "Lenestolen", kanskje? Da vil hobbyfilosofene kunne forholde seg til bare en tråd og slippe resten av kategorien. Jeg utarbeider gjerne et førsteinnlegg om det ønskes.

 

Edit: Dette er kun ment som en midlertidig løsning, men tråden vil selvfølgelig kunne ha samme rolle i en evt. filosofikategori når den tid kommer.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Siden forslaget har fått mindre overveldende respons fra de høye herrer enn hva jeg hadde håpet på, har jeg tatt saken i egne hender.

Denne høye herren (1,83 på strømpelesten, skjønt kona påstår at jeg har begynt å krympe) er mer opptatt av å tenke enn å prate. Det blir nye kategorier i religion. Filosofi, hva vi nå kaller det, blir en av dem. Gi oss noen dager, vi skal ha et lite "møte" i sakens anledning.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Strålende :) Forslaget jeg refererte til sist, og som jeg syntes det var litt lite respons til, var forøvrig bare det om en egen tråd. Jeg forstår at det å endre kategoristrukturen ikke er gjort på et blunk. Kritikken var ellers ikke så alt for seriøst ment, men mer et uttrykk for min egen utålmodighet :) Hold oss gjerne oppdatert på hva som skjer.

Lenke til kommentar

Flott. Jeg gleder meg allerede :)

 

Jeg er fristet til å foreslå navnene Skyttergraven, Midtøsten og Korstoget på Oppslagstavlen. Men selv om det nok vil være beskrivende navn, skaper det vel ikke helt de forventningene som ønskes :p Vil det bli gjort på samme måte som i P&S, med Oppslagstavlen under hovedkategorien, eller vil det ses på andre måter å strukturere det?

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på å flate ut strukturen, slik at hovedkategorien og tavlen blir liggende side om side, men vet ikke helt.

 

Jeg tenkte på Kirkedøra som navn på tavlen, men det blir kanskje litt begrensende. Selv om jeg ser for meg at 90% av det som havner der er nettopp kristendomskritikk av det enklere slaget. Formålet er uansett å kunne skille propaganda og tabloidtråder fra mer seriøse diskusjoner, som i Politikk. Reglene for de seriøse diskusjonene vil forøvrig bli skjerpet i begge kategorier.

 

Siden Filosofi får sin egen kategori, trenger vi en føring for hvor skillet mellom filosofi og religion går hen. Hvor putter vi tråder om kristne filosofer eller for eksempel buddhistisk filosofi?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg tror en flat struktur vil fungere best, men man må vel nesten prøve det ut for å finne ut av om det faktisk er det.

 

Litt usikker på om jeg umiddelbart forstår navnet Kirkedøra. Kirketrappen kan kanskje være et godt navn, siden det gjerne er der den uformelle praten finner sted, samtidig som man enten er på vei inn eller ut. Men det er selvfølgelig også partisk mot kristendommen.

 

Ang. skille mellom filosofi og religion, er vel definisjonen av filosofi en god føring i seg selv. Det som først og fremst (formelt sett) skiller filosofi fra andre måter å finne svar på grunnleggende spørsmål er at filosofien er systematisk, kritisk og resonnerende. Å basere seg på antagelser om eksistensen av overnaturlige entiteter er ikke holdbart, og burde ikke tillates. Om det forutsetter tro, er det ikke filosofisk. Hvor godt det vil fungere i praksis er usikkert, men det burde vel da være rom for det meste av buddhistisk filosofi og religiøs apologetikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...