Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Network cable unplugged" - usant!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I morges hadde jeg nettverkskabelen i maskinen og brukte internett. Senere slo jeg over til trådløst (dette er mye tregere, men jeg skulle sitte et annet sted). Når jeg igjen skulle koble til nettverkskabelen igjen, skjedde ikke noe spesielt. Det står rett og slett "Network cable unplugged" når jeg går inn på "Network connections" i kontrollpanelet. Og nettverkkabelen er i.

 

Jeg har ikke innstallert noe nytt i løpet av dagen. Kun brukt internett til sjekking av epost, etc.

 

Jeg har Windows 7, alle nyeste oppdateringer, nettverksdriveren er oppdatert, og maskinen min er en Packard Bell, Easynote. Noe over ett år gammel.

 

Håper noen har noen ideer om hva som kan være feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hva som er i andre enden av kontakten i veggen?

 

Så godt som alle nettverkskontakter i maskiner har lamper som viser status(ofte kontakt og trafikk). Dette er som regel ikke åpenbare lamper, og oftest er de integrert i selve kontakten. Så om de ikke lyser er det ikke enkelt å se at det faktisk skal være lys der(normalt sett).

 

Så, det at disse ikke lyser og at Windows selv sier at kabelen er frakoblet, så er dette mest sannsynlig også sant. Det vil si, kabel frakoblet betyr ikke at kabelen er koblet fra, men at maskinen/windows ikke har kontakt med annet utstyr i den andre enden.

 

Så dette skyldes som regel følgende:

- dårlig kontakt i selve maskinen eller i veggen(støv, ødelagt kontaktflate elns)

- dårlig kontakt i en av pluggene(smuss, ødelagt plugg, ødelagt kontaktflate elns)

- brudd i kabelen din

- brudd eller dårlig kontakt et eller annet sted i fra veggkontakten hos deg og frem til utstyret i andre enden

 

Så, avhengig av hva som er i andre enden er det vanskelig å si noe spesifikt mer. Men det som kan ha skjedd er om du for eks får internett av en husvert(eller lignende) og så har vedkommende tilfeldigvis hatt en oppryddingsdag i dag, hvor han tilfeldigvis merket at den ene kabelen ikke var tilkoblet noe i andre enden(siden du brukte trådløst), og dermed koblet kabelen i fra. En ikke uvanlig og ærlig feil. Løses ved at du kontakter de som gir deg internett :)

Lenke til kommentar

Til begge: Bor på studentby (SiO), så pussig om internettet plutselig skulle forsvinne.

 

Bruker batteri nå og da, ingen forskjell - så burde ikke ha noe å si.

 

Kan hende veggkontakten er dårlig. Men rart, siden internettet fungerte fint i morges, og ikke nå. Om kontakten faktisk var dårlig, burde jeg merke at internettet var litt "fra og til", noe det ikke er.

 

(ganske plagsomt å måtte være avhengig av det fryktelig trege trådløse nettet)

Lenke til kommentar

Det var helt fint når du gikk og når du kom tilbake var alt der du la det fra deg?

Men det funker ikke. Dette skjer av og til. Plutselig virker det igjen. Det er ingen grunn til at det skulle forsvinne og det er heller ingen grunn til at det plutselig skulle komme tilbake.

 

Er en Lov som er grei å ha i disse stunder: Loven om tingenes iboende faenskap.

Lærern min gav meg denne en gang. Det er ikke mye trøst..

Lenke til kommentar
Jepp, prøvde det. Hjalp ikke. (anser meg selv egentlig som ganske dreven på datating, så å skrive her var en slags "last resort" ;)

 

Men har hatt lignende problemer tidligere. Ofte løses de over natten.

Kjenner til denne. Det som er irriterende er at uansett hvormange ganger jeg har løst slike "små-porblemer" husker ikke hvordan jeg gjorde det :p

 

skal gi en lyd om jeg kommer på noe lurt noe.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Du kunne jo ha lånt deg en annen pc og sett om du fikk nett på den med kabel.

 

Høres svært tvilsomt ut, med tanke på at det maskina hannes som ikke reagerer.

Last ned oppdateringer til LAN-drivern din. Evt. prøv med en annen kabel. Kanskje et annet nettverkskort?

Endret av SamCpp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...