Gå til innhold

Er denne HTPC'en god nok?


Anbefalte innlegg

Halla!

 

Har sittet mye å surfet på nettet, i håp om å skrape sammen en datamaskin som fyller mine krav:

 

-STØYSVAK!!!

-Spille av BlueRay uten problemer

-Se bra ut :)

-Kanskje spille noen spill, f.eks FIFA 10 og noen bilspill.

 

Her er det jeg kom frem til:

  • Nexus 120mm Real Silent Vifte
  • ASUS P5P41D, G41, Socket-775
  • Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2
  • Intel Core™ 2 Duo E7400 2,8GHz
  • XFX GeForce GT220 625M 1GB PhysX CUDA
  • Akasa Nero CPU Kjøler
  • CHILL-INNOVATION 400W Silent ATX, 12cm
  • THERMALTAKE DH101 VF7000BNS (Schwarz)
  • LITEON Blu-ray Spiller SATA RTL Sort
  • Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5

Adresser:

CPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=393886

HK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=49025...led#ProductTabs

PSU: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...:36217;r:kelkoo

Case: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2378840;c:36139

 

Bør jeg legge noen hundrelapper til i CPU, eller vil dette skape mer varme (jeg har gått ut i fra at desto høyere klokkefrekvens og/eller ytelse, desto høyere varmeutvikling=viftestøy)?

 

Håper på tilbakemeldinger. Om jeg skulle realisere dette prosjektet, har jeg lyst til å lage en prosjekt-tråd. Kanskje ikke en god begynnelse å spør om hjelp, men desto mer jordnært for de som ikke kan like mye som alle andre her :)

 

Håper på svar!

 

Mvh Freddy

post-190626-1260584081_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"The whole reasoning behind the HD 5750 is to give budget-minded gamers access to technology which will play next generation games while offering additional features that are sure to appeal to HTPC aficionados. ATI has always been at the forefront of HTPC innovation and with the additional efficiency of the 40nm manufacturing process as well as the support for bitstreaming of Dolby TrueHD over HDMI"

 

personlig har jeg mest peil på AMD systemer. i dag ville jeg selv gått for en athlon 240e sammen med et 785g basert kort, kjølig, raskt nok, og litt billigere en intel'n du har sett deg ut. jeg sitter per i dag på en 7750 (2.7ghz, phenom 1 arkitektur dobbelkjerne) som lett drar 1080p og alle spilla jeg kaster på den. tilsvarer 240e'n rimelig godt med unntak av varme. 240e'n er vel en 45w brikke.

 

etter hva jeg hører er ddr3 og ddr2 omtrent like dyrt om dagen. 785 brikkesettet støtter ddr3, så for noen ekstra kroner får du også litt "future proofing"?

 

når du snakker om gpu akselerasjon av HD materiale vet jeg helt ærlig ikke hva som har skjedd på den fronten i det siste, men hvis du ikke planlegger å kjøpe alle filmene dine (hint hint) så vil du finne at det er mye rart av rips der ute som ikke nødvendigvis lar seg dekodes av gpu.

 

 

jeg kjøper uansett 785+240e i kveld :)

Lenke til kommentar

Ikke verst. Sparte 500 på en slik løsning :) Viktigst av alt; den er mye kjøligere, i allefall ifølge tilbakemeldingene prosessoren har fått. Supre greier! Hvordan er støynivået på HD 4670 egentlig? Går det ann å bytte vifte på den?

Edit, "bytta" skjermkort, men er fremdeles billigere. Dette virker faktisk som et veldig godt alternativ til det jeg først la frem...

 

"Forbedring" av diverse filmer (som jeg ikke har kjøpt) tror jeg har grei kontroll på, via software :)

 

Takk for hjelp, fyr løs med flere tips!

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

om du har planer om en ganske støyløs pc er det skjermkortet du har funnet nå ganske ok. (sitter selv med akuratt det i min htpc) støy dempingsmateriale er noe du bør vudere.. på 20% viftehastighet er skjermkortet så så stille at det er vansklig å høre det på ca 1-1.5m avstand med åpen kabbinett dør. standardhastigheten på 32% høres til en avstand på ca 3-5m

 

edit:

har 5770. i min htpc, vet ikke om kjølingen er no anderledes..

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Ja kikka litt på støydempingsmatter og festeordninger til viftene, men er mulig det kommer i andre omgang. I tillegg kan en jo smekke opp noe alla denne hvis sjansen skulle by seg.

 

Jeg spiller veldig lite! Men hadde vært greit å mekke opp fifa med to håndkontrollere, eller NfS Shift. Er denne god nok?

Vanskelig å tolke system-kravene, ettersom standardene ikke er like enkle som i gamle dager (500mhz var så kjapt som 500mhz tilsa...)

 

Hvilket kabinett har du til din, kjell ?

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

NFS shift skal funke meget bra med et hd5750. og man kan sammenligne athlon/phennom II med core2 i spill systemkrav.

 

om du tenkte å køre skjermkortet passivt med den mega kjølern bør du ha veldig god luftgjennomstrømning over de kjølerillene. et hd 5750 kort har vell TDP på omtrent 100w

 

jeg har røkla mi i et vanlig midi kabbinett.

aerocool-s-55-czarna_9613.jpg

Lenke til kommentar

Kjell; oki, kjempegreit å vite sånne ting. Har aldri bygd en PC før, og jeg har ikke fulgt noe særlig med på utviklingen de siste 7 årene, siden jeg aldri spiller spill.

 

Marcelo: Noen av delene, for eksempel viftene, er muligens litt overkill. Hvis du kjøper de samme delene, hadde det vært supert å vite hvordan det går :) Har gjort en solid jobb når det gjelder research, så er ikke tilfeldige deler som er satt sammen.

 

post-190626-1260732518_thumb.png

 

EDIT: Dette er uten det jeg trenger av kabler. Hva er det egentlig som mangler? Følger det med kabler til f.eks harddisk?

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

det finnes altid 2 sata kabler i eska til hovedkortet. og er de eneste kablene som ikke henger fast i PSU (eneste du trenger ekstra til en vanlig pc) så du får med alt du trenger å kable sammen ting med i hovedkort eska. (vanligvis hardisk og optisk-enhet. )

cpu'en vill også klare å spille av alt du har av filmer uten hjelp fra skjermkortet også. jeg trudde egentlig du kjøpte kult skjermkort for å muligens spille. alle skjermkort i HD3xxx -> og nyere + geforce 8xxx -> og nyere, klarer å avlaste cpu ved avspilling av h264 (blu-ray og lignene) ,ved bruk av et avspillingsprogram som kan decode filmene ved hjelp av DXVA. MPC-HC (min favoritt) kan stilles inn til å decode h264 filmer ved hjelp fra DXVA. foreløpig er det bare amd/ati som støtter VC1 via MPC-HC.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

LETT AMD-basert. Kjøp en 240e + 785G så har du en htpc som drar 1080p uten GPU, og klarer å dra XBMC :)

 

Vi snakker ~1200 for CPU+hovedkort, så slenger du på noen rimelige minnebrikker og du har en HTPC. Jeg har en 250-basert selv... montert en hovedkortplate i bunnen av en ikea tv-benk med plate foran, så den er helt skjult og helt stille.

Lenke til kommentar

Shit, bra poeng! Takk.

 

Koster hundre kroner for en bokstav, men er nok verdt det!

 

Nye pris er 6700. Mye data for pengene spør du meg :)

 

Noen tips på praktiske ting, som kabler, feil/mangler ved oppsett, andre valgalternativer osv ?

Hva med displayet, kobles det rett på hovedkortet?

 

Foresten: Jeg kjøper ikke et bra skjermkort fordi jeg skal spille. Jeg kjøper det fordi jeg har MULIGHETEN til det;) I tillegg går det vel fortere å bla seg gjennom menyer på Win7 MC, og det er faktisk litt viktig for helhetsopplevelsen... Men er skjermkortet så bra ? Omtrent det billigste som var å få kjøpt...

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Angående skjermkortet ville jeg nesten uansett byttet ut vifta på kjøleren med en større vifte og sette den til et konstant turtall. Det mest plagsomme med viftene på skjermkortene er at turtallet varierer med temperaturen noe som gjør at støyen utmerker seg. Ironisk nok nettopp denne funksjonen laget for å redusere støyen ved å alltid ha lavest mulig turtall..

 

Når det gjelder ytelsen på skjermkortet aner jeg ikke. Jeg vil uansett oppfordre deg til å være forsiktig med å prøve å bygge en stillegående spill- og media-pc. Spill krever mer av maskinen enn filmvisning, ergo høyere støynivå. Du er nødt til å inngå noen kompromiss om du ønsker en stillegående pc, evt finne et akseptabelt midtpunkt som jeg vil gå nærmere inn på til slutt.

 

Det du ikke skal gjøre er å kjøpe et vifteløst skjermkort (med mindre du gjør det for så å sette på en egen vifte etterpå, som er alle tiders) siden de krever veldig god gjennomstrømning av luft i pc'n som igjen krever et høyere turtall på kabinettviftene.

 

Om du vil ha min mening angående støynivå på HTPCer så er det egentilig ikke så nøye. Selv jobbet jeg iherdig med å få min HTPC så stillegående som mulig og lyktes etterhvert med det. Det jeg da oppdaget var at min projektor (og dessuten lyden fra stereoen) lett overdøvde støyen uansett og mine anstrengelser for å oppnå lydløshet var dermed noe bortkastet.

 

Tipset mitt er iallfall å satse på en gjevn summing i stedet for så stillegående som mulig, og du vil spare en del penger, tid og anstrengelser.

Lenke til kommentar

Ser den, har hatt det i bakhodet hele tiden. Støy er prioritet nr. 1! jeg kommer ikke til å ha projektor, bare tv (som ikke lager lyd). Greia er at jeg ikke kommer til å slå av datamaskinen i det hele tatt. Da er det dumt om den surrer og går uten at den brukes (laster ned torrents). Jeg føler kompromisset spill/media har blitt bra. Har jo selvfølgelig ikke hørt støynivået, men tenker at delene som er valgt ut er kjent for å være støysvake.

 

Kabinettviftene byttes rimelig fort ut hvis de lager støy. I tillegg har jeg alltids noen McGavyer- løsninger på lager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...