Gå til innhold

Fiber i Oslo til sameie -erfaringer? bestilling?


Anbefalte innlegg

 

En "liten" digresjon først bare :yes:

 

Forestill deg følgende (skrekk?)scenario:

 

Du bor midt i sentrum av hovedstaden i en av verdens mest velutviklede land.

Du bor i blokk i et av de mest tettbebygde områdene.

 

Du bruker PC-utstyr som er bygget for å behandle så mye informasjon som mulig, så raskt som mulig. Informasjonen skal flyte med optimal hastighet, uten såkalte "flaskehalser".

 

Den store flaskehalsen på denne informasjonsstien har, siden den spede begynnelse, vært internettlinjene. Det som skurrer er at teknologien som på langt nær løser dette har eksistert i mange år. Store bedrifter og aktører har hatt fiber i flere tiår!

 

Teknologien i denne bransjen generelt har en ekstremt rask utvikling og det hører sjeldenheten til at levealderen på nye produkter overstiger 5 år.

 

Og her sitter du. Med din superraske datamaskin. Din harddisk spinner rundt noen tusen ganger hver gang du blunker. CPU'en noen millioner ganger. Du surfer, laster ned, laster opp, ser video. Hakkete video! Du må vente til den er ferdig å bufre!

 

Du kan gjøre stadig mer på nettet. Snart er alt nettbasert. Til dette må du fint finne deg i å bruke ~50 år gamle kobberkabler, utbygget for en avdanka teknologi (mange du kjenner som bruker fast-telefon lenger?), med en laber hastighet som er helt usannsynlig overpriset.

 

Tre ord: Fiber til folket!

Hei!

 

Er det noen som bor sentralt i Oslo her med fiber? Noen erfaring å dele? Tenker på f.eks:

    • Hastighet (som lovet?)
    • Pris
    • Navn på ISP
    • Oppetid
    • Fornøyd med prosessen?
    • Kundeservice?

Jeg bor i blokk. Er det noen som har erfaring med å bestille til et sameie?

Hva slags fremgangsmåte bør jeg bruke?

 

Har "meldt min interesse" til noen ISP'er (første gang for 5 år siden eller no :no: )

 

Tenkte kanskje å sende mail til styreleder og spørre om de kan ta dette opp på agendaen. Kanskje lurt å ha noen alternativer først...

 

Selv prøve å motivere de andre beboerne? Spamme dem med brev i postkassa :!:

 

Alle synspunkter tas i mot med takk!

 

luckytommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Takk for svar. Viken var litt dyrt.

 

Jeg har funnet ut at Lynet Internett er det klart billigste hvertfall. Skal holde en presentasjon på neste generalforsamling!

 

 

Bra oversikt på telepriser:

http://www.telepriser.no/portal/page/porta...ring=maanedPris

 

Lynet er nok veldig små.

Vil også anbefale nextgentel, de leverer nå fiber til borretslag i Oslo.

Finner ingen priser, men de pleier å være meget billige.

Ellers lverer også Telenor fiber, men de har ikke TV eller noe særlige hastigheter/pris å snakke om.

Borrettslag får vanligvis bedre priser enn ordinærprisene.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Viken var litt dyrt.

 

Jeg har funnet ut at Lynet Internett er det klart billigste hvertfall. Skal holde en presentasjon på neste generalforsamling!

 

 

Bra oversikt på telepriser:

http://www.telepriser.no/portal/page/porta...ring=maanedPris

 

 

På den negative siden leverer Lynet asynkrone linjer: http://www.lynet.no/tjenester

 

Dataguard er etter min mening et av de enda bedre valgene:

 

http://dataguard.no/fiber-privat/

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan jeg spørre hvor mange leiligheter dette gjelder?

 

Bor selv i et mindre borettslag og tenker på en "allianse" med naboer for å øke interessen fra diverse ISP - tror 50 boenheter+ er et minimumskrav for å vurdere utbygging, i hvert fall hvis de skal inn med mørk fiber e.l. som tilknytning til stamnett.

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

Der jeg bor har vi Bredbåndservice, bbse.no

 

Alle ca 350 boenheter har fått lagt inn fiber. Ikkje alle som bruker det, siden det er opp til hver beboer.

 

Jeg har valgt 100/100 linja, og er SVÆRT fornøyd med den. Få ca 97 Mbit opp og ned.

 

Pingen til NIX er på 0.8ms! Servicen fra bbse er også meget bra.

 

Prisen på 100Mbit er vel på 800kr. Dette kunne ha vært litt billigere, men å få sjansen til å få denne sinnsyke linja, så betaler jeg gladelig den prisen :D Spiser heller litt mere havregryn enn å ha 10/10 :p

Lenke til kommentar
Der jeg bor har vi Bredbåndservice, bbse.no

 

Alle ca 350 boenheter har fått lagt inn fiber. Ikkje alle som bruker det, siden det er opp til hver beboer.

 

Jeg har valgt 100/100 linja, og er SVÆRT fornøyd med den. Få ca 97 Mbit opp og ned.

 

Pingen til NIX er på 0.8ms! Servicen fra bbse er også meget bra.

 

Prisen på 100Mbit er vel på 800kr. Dette kunne ha vært litt billigere, men å få sjansen til å få denne sinnsyke linja, så betaler jeg gladelig den prisen :D Spiser heller litt mere havregryn enn å ha 10/10 :p

 

BBSE er vel eid av Hafslund?

Så nå er det vel NGT som driver fiberutbyggingen i samarbeid med Hafslund videre i Oslo: http://www.nextgentel.no/fiber/hafslund/

 

Noen som vet noe mer om Lynet og de andre, hvilket kjernenett de benytter osv?

Lenke til kommentar

Kundemassen er solgt til Pronea, som er bredbåndsselskapet til Troms Kraft. Men Hafslund har beholdt fiberkablene selv.

 

Ser ikke ut som det er særlig fart i selskapet, har i hvert fall ikke hørt at de bygger ut noe særlig nytt, de bare holder de gamle kundene i drift, og det faktum at de ikke en gang gidder å vedlikeholde sitt eget nettsted med informasjon om eierstruktur sier kanskje litt.

 

Siden Hafslund fremdeles eier fiberen bør den jo være tilgjengelig for andre aktører som vil prøve seg.

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar
Der jeg bor har vi Bredbåndservice, bbse.no

 

Alle ca 350 boenheter har fått lagt inn fiber. Ikkje alle som bruker det, siden det er opp til hver beboer.

 

Hmmmmm...har dere nettopp fått dette installert?

Kan jeg spørre når?

 

Er det fiber rett i hver leilighet eller Ethernet slik de har brukt før?

Lenke til kommentar
Der jeg bor har vi Bredbåndservice, bbse.no

 

Alle ca 350 boenheter har fått lagt inn fiber. Ikkje alle som bruker det, siden det er opp til hver beboer.

 

Hmmmmm...har dere nettopp fått dette installert?

Kan jeg spørre når?

 

Er det fiber rett i hver leilighet eller Ethernet slik de har brukt før?

 

Det er ethernet og det er noen år siden det ble installert. Vet ikkje helt når, men det var før jeg flyttet dit. Altså mere enn 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...