Gå til innhold

Arsenal: Hvem er vår beste keeper?


Xanman

Anbefalte innlegg

Vi gooners har vært svært heldige de siste årene når det gjelder keeperplassen. Matchvinnende og legendariske keepere som David Seaman, Jens Lehmann og Pat Jennings har holdt oss oppe i teten de siste årene, med fantastiske pretasjoner. Etter at Lehmann reiste tilbake til tyske trakter, ble Manuel Almunia vår nye nummer 1. Selv var jeg ganske positiv til Manuel i starten. Han har vist fine fysiske egenskaper, men han mangler det lille ekstra.

 

For at en keeper virkelig skal lykkes, må han være litt "gal". Bare se på Mad Jens, Oliver Kahn og David Seaman. Dette bidrar til å både skremme motspillerne, og egne forsvarere. Lederegenskaper er også en viktig faktor, og det å ha en keeper som kan organisere forsvaret er veldig positivt. En virkelig god keeper må også ha evnen til å vinne kamper "på egenhånd". Vi husker vel alle FA-cupfinalen mot United. Lehmann spilte sin beste kamp i Arsenal-trøyen, og klarte å redde oss til en straffekonk som ble avgjort i vår favør.

 

Manuel Almunia har dessverre ingen av disse egenskapene. Han er rett og slett ikke noe mer enn gjennsomsnittlig, og ville vært en ganske god reservekeeper. Bare av å se på statistikken vår, kan vi se at vi slipper inn flere mål enn det som er godkjent.

 

Lukasz Fabianski har vist svært lovende takter de gangene han har fått sjansen, og jeg mener at han per i dag er vår beste keeper. Han har galskapen og matchvinneregenskapene som skal til, og han er utrolig vågal, og nøler sjelden med å kaste seg inn i duellene.

 

Vi har også svært lovende unge keepere i Vito Mannone og Woyech Szczesny. Begge disse har vist frem talentene sinne, og Szczesny hadde en svært vellykket utlånsperiode i Brentford. Unge Sean McDermott har også vist seg frem, og vil sannsynligvis også banke på døren om noen år.

 

Det er liten tvil i at vi har en lovende keeperfremtid, men burde vi kaste ungguttene ut i førstelagsaksjon allerede nå, eller la dem utvikle seg et par år til, mens Almunia er førstelagskeeper? Jeg mener at Fabianski allerede er langt bedre enn Almunia, og burde få sjansen allerede mot Liverpool til helgen. Mannone og Szczesny er ikke klare enda, men vil bli det om et par år, og da vil vi få et luksusproblem.

 

Edit: Her har dere noen sjokkerende statistikker:

 

Redningsprosent:

Mannone: 68%

Almunia: 39%

 

Gjennomsnittspoeng pr. kamp:

Mannone: 2.4

Almunia: 1.5

 

Og i følge denne statistikken er han ikke blandt topp 10 i PL en gang.

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen tvil om at keeperplassen er vårt svake punkt når vi sammenligner med hovedutfordrerne våre. Almunia holder rett og slett et for dårlig gjennomsnittlig nivå. Jeg kan telle de virkelig gode kampene hans på en hånd (CL-semien mot United på OT var glimrende), men stort sett står han rett og slett for dårlig i mål. Jeg har lenge forsvart Al, men begynner litt etter litt å gi han opp. Kampen mot Stoke sto han virkelig rævva. Det var bare et tannløst Stoke-lag som gjorde at vi hanglet oss til en clean sheet. I flere situasjoner kom det tydelig frem at forsvaret har null tro når Almunia roper for å komme ut. På de to første kastene til Delap dreit han seg ut begge ganger. Mot et bedre lag hadde vi blitt straffet knallhardt.

 

Jeg vil se Fabianski på Anfield. Han er en keeper som kun mangler tillit og kamptrening. Han har fenomenale reflekser og det er tydelig at han har større respekt blant den bakre firern enn Almunia. Han sto en glimrende kamp ifjor, selv med 4 baklengs. Fabianski vil kanskje ikke gjøre stor forskjell med det første, men han er noe å satse på og kan bli bedre, imotsetning til Almunia som aldri har vært, eller kommer til å bli noe mer enn ok.

Lenke til kommentar

Jeg vil se mer av det jeg så av Arsenals keeper i gårsdagens kamp. Han var raskt ute flere ganger og avverget farlige situasjoner, og virket trygg på de fleste høye baller som ble lagt inn i det jeg ser på som keepers sone i sekstenmeteren. Det virker ganske klart at dette er kvaliteter Almunia ikke besitter, og jeg tror det er for sent å gjøre noe med. Almunia har vært en fantastisk lagspiller og svært sjeldent klagd, men nå mener jeg vi bør gi sjansen til Fabianski resten av sesongen. Om han ikke holder mål bør situasjonen vurderes kritisk til sommeren og avgjørelse for fremtiden tas. Jeg har troa på at Fabianski holder mål om han får spille seg inn i laget.

Lenke til kommentar
Flott at Szczesny imponerer for tiden, Almunia er dessverre på den andre enden av skalaen. På tide å la andre krefter overta, og for øyeblikket mener jeg at Fabianski er det beste valget vi har i klubben.

 

Akkurat som deg mener jeg at Fabianski burde få sjansen nå, Almunia har gjort langt flere tabber og merkelige avgjørelser hittil i sesongen enn hva Lehmann gjorde når Almunia fikk sjansen!

 

Forøvrig mener jeg at Szczesny er det klart største keepertalentet i klubben, mener også at han allerede er klart bedre enn Mannone, og at han innen et par år er backup for Fabianski (eller eventuelt en ny keeper). Dog hadde det vært utrolig artig om han fikk sjansen i en tidlig alder som Cech og Casillas, men Wenger har ikke for vane å la unggutter få sjansen på keeperplassen (ei heller midtstopper virker det som).

Lenke til kommentar
Synes også Fabianski bør få sjansen, selv om han har vist han ikke er helt stø i feltarbeid. Gjør ofte mye rart.

 

Synes rett og slett vi burde handle en ny keeper. Skal ikke mye penger til for å få en bedre keeper enn det vi har. Finnes mye bra både i fransk og tysk liga.

Enig. Synes vi bør kvitte oss med Almunia. Plager meg hver eneste gang han bare pælmer ballen langt ut til en av kantene.... Det er så sykt irriterende.

 

Fabianski har absolutt potensiale, men han er vel fortsatt skadet? Føler skader har ødelagt veldig mye for han.

Lenke til kommentar

Jo, han var også på benken mot Liverpool. Ber til gud at han får prøvd seg som førstekeeper en liten stund, Almunia er rett og slett katastrofe. Så noen hans utkast mot Pool som gikk rett til en motspiller? Hadde sykt flaks at Benayoun (?) ikke fulgte helt med, så ballen havna likevel hos en Arsenalspiller, men det var faen meg ikke første gang Almunia dreit seg ut på denne måten. Vi slapp vel inn et mål på den måten mot noen i fjor, tror jeg?

Lenke til kommentar

Er helt enig med alle at Fabianski > Almunia, men det jeg syns er litt dumt med Fabianski er at han ofte er veldig ubesluttsom, og gjør ofte dumme avgjørelser. Forsatt så syns jeg at han er en bedre keeper enn det Almunia er. Redningene hans er syke til tiders! Men syns rtoss alt vi kan spandere på oss noe bedre når vi faktisk skal være blandt verdens beste fotball lag.

Lenke til kommentar

Av det jeg har sett av Fabianski virker det som han går ut på litt skumle tidspunkter, men han går inn for fullt hver gang han går ut, og det savner jeg fra Almunia. Hvor mange ganger har vi ikke sett Almunia bare såvidt komme høyere med neven enn hodet til angriper, eventuelt tape en slik duell fordi han går inn halvveis?

Lenke til kommentar
Jo, han var også på benken mot Liverpool. Ber til gud at han får prøvd seg som førstekeeper en liten stund, Almunia er rett og slett katastrofe. Så noen hans utkast mot Pool som gikk rett til en motspiller? Hadde sykt flaks at Benayoun (?) ikke fulgte helt med, så ballen havna likevel hos en Arsenalspiller, men det var faen meg ikke første gang Almunia dreit seg ut på denne måten. Vi slapp vel inn et mål på den måten mot noen i fjor, tror jeg?

 

Stemmer det. Prøvde å kaste til Nasri på venstrekanten, men kastet for langt og den endte hos en Chelsea spiller. Uansett så endte det med et selvmål at Djourou.

 

 

Av det jeg har sett av Fabianski virker det som han går ut på litt skumle tidspunkter, men han går inn for fullt hver gang han går ut, og det savner jeg fra Almunia. Hvor mange ganger har vi ikke sett Almunia bare såvidt komme høyere med neven enn hodet til angriper, eventuelt tape en slik duell fordi han går inn halvveis?

 

Enig med deg at Fabianski kan gjøre noen urutinerte utrustninger, men det kommer med spilletid og selvtillit. Dog er jeg også enig med deg at Fabianski går inn i situasjoner med full kraft, og er utrolig uredd (i motsetning til Almunia som går inn halvhjertet). Fabianski er villig til å blø for drakta, og det viste han blant annet mot Olympiakos hvor han kastet seg inn og fikk slått ballen vekk rett foran beina til en Olympiakos spiller. I samme situasjon kan du banne på at Almunia bare hadde stått på strek med et håp om at avslutningen ble for svak.

 

Uansett så er det på tide med et keeperbytte nå, Almunia har vært en vandrende katastrofe for det meste av sesongen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...