Gå til innhold

Viftestøy og vifte som aldri stanser på Acer laptop 5739G


Swayne

Anbefalte innlegg

Kjøpte for kort tid siden en Acer laptop 5739G fra datakjeden til 6990,- Egentlig var jeg fornøyd da Nvidia GT 240M yter ganske bra i spill. Men så har jeg etter hvert oppdaget at denne maskina har jo en vifte som går og går og aldri gir seg. Like etter at jeg slår på maskina kjører vifta igang og maskina har kontinuerlig viftesus selv om jeg bare bruker word eller bedriver enkel surfing. Hadde ikke trodd det skulle bli slik! Er det noen som har erfaringer med dette og denne modellen. Håper Acer kommer med en bios update som hjelper...tenkte å ringe kundeservice imorgen og høre om de har noe å si.

 

Kona mi har en "vanlig" Hp bærbar og den er helt stille når hun bare skriver i word eller lignende. Men det er altså ikke denne aceren.

 

Ser også ut til at cpu-en blir varm da jeg måler verdier som 48 grader nå etter kort tids enkel bruk (ikke spill). Vurderer etter hvert å åpne maskina for å skifte kjølepasta på cpu-en, men det føles litt drastisk ennå etter bare 2-3 uker (ødelegger vel også garantien). Ser på nettet at denne får en del "klager" på støy i anmeldelse etc...

 

Tips, tanker, ideer?

 

PS! Har prøvd å justere ned cpu bruken via power plan, men har ingen effekt på temp. og vifte ser det ut til....den kontinurlige viftestøyen er til å bli sprø av.

 

Må være mulig å surfe, skrive etc....uten at vifter går hele tiden med forholdsvis høy lyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg har fått beskjed om at jeg ikke kan levere den inn når jeg har åpnet den og tatt den bruk....

 

brukte en time på å ringe support Acer idag - ble til lite nytte. Først mente de det var en bios-oppdatering som måtte til - gjennomførte - men hjalp ingenting....

 

tenkte kanskje å ringe et acer-verksted for å høre om det fins andre acer-vifter jeg kan erstatte den jeg har med.....eller er det noe å vurdere å erstatte kjølepastaen på cpuen?

 

Måler konstant temperaturene fortiden...ser bl.a at GPU ligger på 30 grader ved idle nå og det er jo veldig lavt med tanke på at det er Nvidia GT 240M 1G.

 

Ser at viften min går på med en del fres fra ca. 42/43 grader på cpu - men da slår den seg "aldri" av igjen, så sliter tydeligvis med å holde cpuen på en temp som er akseptabelt i forhold til terskelinnstillinger.

 

Skulle gjerne ha forandra terskelverdien i maskinens software, men det blir vel komplisert programmering!!?

 

 

 

Jeg merket dette selv og leverte maskinen inn, da jeg ikke greide å leve med maskinens støynivå.

 

Men på hvilket grunnlag kunne du få levert den inn igjen?!?

Lenke til kommentar
Er visst normalt dette i følge notebookcheck.net sin test.

 

the 5739G's fan is practically in continual use and also runs audibly.

 

Lite du får gjort er jeg redd.

 

Ja, men utrolig dårlig at det skal være slik i 2009, til tross for at pc'n koster "kun" 7000,- Håper det kan løse seg med en framtidig større biosoppdatering - men redd for at det ikke skjer. Acersupporten signaliserte at dette var å betrakte som normalt.....

Endret av Swayne
Lenke til kommentar
Er visst normalt dette i følge notebookcheck.net sin test.

 

the 5739G's fan is practically in continual use and also runs audibly.

 

Lite du får gjort er jeg redd.

 

Ja, men utrolig dårlig at det skal være slik i 2009, til tross for at pc'n koster "kun" 7000,- Håper det kan løse seg med en framtidig større biosoppdatering - men redd for at det ikke skjer. Acersupporten signaliserte at dette var å betrakte som normalt.....

 

Maskiner med greie spillekort og gode prosessorer støyer og ja dette er helt normalt. Skal du ha en maskin som er stille/kjølig så må du betale for dette på lik linje som gode prosessorer og bra skjermkort. Timeline serien til Acer og UL serien til Acer er slike maskiner og blir stadig kritisert for enkelte ikke skjønner til hvilket bruk slike maskiner er laget... Vel dette er et godt eksempel på dette. Man må file ned på prosessorkraft og skjermkort i bytte med maskiner som er laget for å bruke lite strøm og utgi lite varme. Asus UL50 VT er en slik maskin som også faktisk har et greit skjermkort i Nvidia Geforce GT210M 512mb men har også et innebygd Intelkort og en knapp slik ar du kan switcte mellom vilket du ønsker å bruke (smart). 10 timers batteritid, spiller gode spill i full oppløsning og medium kvalitet, ultratynn og flott design og ikke minst kjølig og nesten dønn stille så man hører bare et svakt sus hvis du legger øret ned mot maskinen ahh deilig så bruk angrerett hvis du har..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg merket dette selv og leverte maskinen inn, da jeg ikke greide å leve med maskinens støynivå.

 

Men på hvilket grunnlag kunne du få levert den inn igjen?!?

Det er derfor jeg handlet på Elkjøp. 30-dagers returrett. ;)

Lenke til kommentar
Jeg merket dette selv og leverte maskinen inn, da jeg ikke greide å leve med maskinens støynivå.

 

Men på hvilket grunnlag kunne du få levert den inn igjen?!?

Det er derfor jeg handlet på Elkjøp. 30-dagers returrett. ;)

 

 

Lurt det. Tenkte ikke over at Datakjeden har dårligere avtaler på dette :) Men rimelig fornøyd med pc'n jeg. Har varslet support også via mail og håper på en god bios-update etter hvert som flere har kjøpt denne modellen.

 

Spiller Modern Warfare 2 som bare det på denne og det er ikke verst synes jeg :)

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig motsatt problem på samme pc, men med GT 130M. Hadde ikke brydd meg om vifta hadde bråka når jeg spiller (mw2), bare den hadde holdt CPUen kald. Pcen skrur seg nemlig rett av etter noen minutter med spilling, når CPU nærmer seg 90 grader. Skjermkortet holder seg veldig kjølig.

 

Acer har jo kommet med veldig mange BIOS-oppdateringer i det siste, 3310 2009/12/14, 3309 2009/11/19, 3308 2009/11/17 men ingen av de hjelper på mitt problem.

 

Noen som vet hvor det går ann å få tak i changelog til acer sine bios-oppdateringer?

Noen som har samme problem med at CPU ikke blir godt nok nedkjølt?

Lenke til kommentar

Pcen er ikke særlig gammel, og mer eller mindre fri for støv. Må vel likevel kjøpe meg noe trykkluft for å se om det hjelper, men tviler litt.

 

Har en teori om at CPUen som er i min data, T6600, som i følge cpu-world.com har en makstemperatur på 105 grader, skrur seg av etter makstemperatur gitt av en annen CPU som også finnes i noen 5739G modeller, P7350, som har en makstemperatur på 90 i følge samme nettstedet.

 

Sjekker BIOS hvilken CPU som finnes, og setter shutdown temperatur deretter, eller er den samme uansett? BIOSen man laster fra Acer er jo samme uansett 5739g-modell...

 

 

Edit: Det hjalp å få blåst den litt, selv om det ikke var mye støv som blei fjerna :)

Endret av Fogerty
Lenke til kommentar

Har prøvd alle de siste BIOSene, men har ikke merka forskjell på noen av de egentlig. Får ikke tilgang til flere instillinger i alle fall :/ Men nå hadde jeg aldri problemet med konstant viftestøy heller. Skulle og gjerne hatt tak i changelog ja. Kan uansett ikke ikke anbefale 3310, så er vel bare å legge den inn.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...