Gå til innhold

Kulehode eller tre veis hode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen liker mora og andre dattera ;)

 

Kulehode eller treveis er en smakssak.

 

Selv foretrekker jeg kulehode. For det første slipper jeg og jobbe med ymse spaker i ansiktet. For det andre så slipper jeg og tenke når jeg bruker kulehode. Med treveis må jeg stadig klø meg i hodet (ikke stativhodet) før jeg vet hvilken arm jeg skal løsne for å justere dit jeg vil, mens med kulehode løsner jeg for alle retninger samtidig og slipper dermed å tenke særlig.

 

Men, en del sverger til treveis. Sikkert fordi de er glupere enn meg :p

 

For å prøve å væe seriøs, så sier de ofte at det er fordi de synes det føles utrygt og løsne for alle retninger samtidig på et kulehode.

 

Den kan jeg forstå. Hvis du bare løsner, da kan mye rart skje.

Men det avhenger av teknikken du bruker. Jeg plasserer venstrehanda under kamerakroppen og objektivet, så handa utgjør ei vugge, før jeg løsne med høye. Det er og lurt å være litt følsom på handa når du løsner, ikke løsne for mye. Da kjennes det trygt og godt for meg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Er enig med det Tim skriver her, hadde selv treveis før jeg bytta til kulehode! Var uvant til å begynne med, men føler jeg har bedre kontroll nå når jeg har brukt kulehode ei stund! Mitt hode har god mulighet for justeringer etter hvor tungt

utstyr det er montert på det! Kan løsne festeskruen helt uten at det er noe fare for at det bikker noen vei!

 

http://acratech.net/product.php?productid=...at=1&page=1

Litt dyrt men er vært det!

Lenke til kommentar

Et bra kulehode er dyrere enn et bra treveishode, hvor dyrt det blir avhenger selvfølgelig av definisjonen av "bra".

 

Jeg har det treveishodet du linker til, og er fornøyd med det. Men skulle jeg skaffe meg et kulehode en gang, kan det godt hende jeg sier takk og farvel til treveishodet for alt jeg vet.

Lenke til kommentar

k.n.b har et poeng. Treveis gir gjerne mer bæreevne pr. anvendt krone.

 

Samtidig, ut fra signaturen din. så ser det ikke ut som om utstyret ditt stiller enorme krav.

 

Rimelige treveishoder er ofte også mindre utsatt for siging, enn kulehoder i samme prisklasse.

 

Så hvis du er av de som ikke liker og croppe i ettertid de gangene det går galt, da kan det hende du er bedre tjent med treveis.

 

Almengyldige fasitsvar finnes desverre ikke ;)

Lenke til kommentar

Gode svar over. Av de to alternativene ville jeg gått for treveis, selv om jeg er skeptisk til "ultra-durable and lightweight technical polymer" som materiale. Kulehode i denne prisklassen synes jeg høres ut som dårlig kjøp dersom du sønsker en stabil base. Selv syens jeg treveis er litt lettere å finjustere og vatre for landskap, men dette er sikkert en smakssak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...