Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man ha for mye blod i kroppen?


TheKims

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste dette på nettdoktoren:

Stoffskiftehormonene påvirker alle organer i kroppen, og derfor opptrer det symptomer fra flere organer samtidig (hjerne, hjerte, muskler osv.). I mange tilfeller fremkalles et typisk sykdomsbilde bestående av indre uro, varme følelse, hjertebank og vekttap tross øket apetitt. Hos noen personer, spesielt eldre, oppstår det kun symptomer fra et eller noen få organer.

Lenke til kommentar
Leste dette på nettdoktoren:

Stoffskiftehormonene påvirker alle organer i kroppen, og derfor opptrer det symptomer fra flere organer samtidig (hjerne, hjerte, muskler osv.). I mange tilfeller fremkalles et typisk sykdomsbilde bestående av indre uro, varme følelse, hjertebank og vekttap tross øket apetitt. Hos noen personer, spesielt eldre, oppstår det kun symptomer fra et eller noen få organer.

Ja, jeg leste også det. Men jeg tviler fortsatt på at man kan ha for mye blod i kroppen, på en slik måte at man merker bedring etter å ha tatt en blodprøve.

 

En av nyrenes viktigste oppgaver er å holde væskebalansen i kroppen ca. konstant. Om nyrene svikter på dette området, håper jeg virkelig at det blir oppdaget. Men hva tror du..? Går du mindre på toalettet for tiden? :p

Endret av Right
Lenke til kommentar

Et voksent mennesker har mellom 4 til 6 liter blod i kroppen. Jeg har vanskeligheter med å forestille meg at én blodprøve vil gjøre den store forskjellen til eller fra. Det er fint mulig at det er mulig å ha for mye blod i kroppen sin(det har jeg ikke kompetanse til å svare på), men jeg tror neppe du ville merket forskjell etter en blodprøve.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Vigdola

Et voksent mennesker har mellom 4 til 6 liter blod i kroppen. Jeg har vanskeligheter med å forestille meg at én blodprøve vil gjøre den store forskjellen til eller fra. Det er fint mulig at det er mulig å ha for mye blod i kroppen sin(det har jeg ikke kompetanse til å svare på), men jeg tror neppe du ville merket forskjell etter en blodprøve.

 

 

Vet ikke om det går på for mye blod, men man kan ha for mye jern, og hvis man derav tapper blod kan jern mengden minskes og derav kan man føle seg bedre etter bare en blodprøve ;)

 

http://www.lommelegen.no/320529/trott-og-slapp-har-du-for-mye-jern-i-kroppen

Lenke til kommentar

Et voksent mennesker har mellom 4 til 6 liter blod i kroppen. Jeg har vanskeligheter med å forestille meg at én blodprøve vil gjøre den store forskjellen til eller fra. Det er fint mulig at det er mulig å ha for mye blod i kroppen sin(det har jeg ikke kompetanse til å svare på), men jeg tror neppe du ville merket forskjell etter en blodprøve.

 

 

Vet ikke om det går på for mye blod, men man kan ha for mye jern, og hvis man derav tapper blod kan jern mengden minskes og derav kan man føle seg bedre etter bare en blodprøve ;)

 

http://www.lommelegen.no/320529/trott-og-slapp-har-du-for-mye-jern-i-kroppen

Tilstanden du viser til kalles hemokromatose og en blodprøve vil ikke utgjøre noe forskjell. et standard glass som tappes ved blodprøver er 3-5 mL, og hvis man tar 2-4 glass er mengden ubetydelig. Som det står i artikelen du linker til tappes disse pasientene for rundt en halvliter om gangen hos en blodbank.

 

Når det gjelder spørsmålet om man kan ha for mye blod i kroppen så regulerer kroppen mengden ved å ta opp/skille ut væske i blodet for å holde mengden korrekt. Når man gir blod oppfordres man for eksempel til å drikke rikelig for at kroppen skal ha tilgang på væske for å kompensere for blodtapet.

 

Så hvis jeg skulle gjette så ville jeg kanskje tro at vårluft, sol og varme har mer innvirkning her enn det blodprøven har ;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Spennende! Jeg googlet "bedre etter blodprøve" fordi jeg har følt meg utrolig vel i dag, og det slo meg at jeg alltid føler meg bedre, og har mer energi, etter å ha tatt blodprøver. Jeg har tatt prøver for hormoner, stoffskiftesykdommer, og jeg har faktisk hatt problemer med ene nyren, men det skal så vidt jeg kjenner til være ok nå.

 

Jeg har vært sliten kjempelenge, har masse blåflekker og forrige gang vi tok blodprøver ble blodplatene funnet ok, så det er ikke dem det er noe i veien med.

 

Hva er det som feiloer deg, har legen funnet ut av det?

Lenke til kommentar

Hva er blod? Enkelt fortalt en væske fylt av blodlegemer og andre stoffer. Dersom man har nyresvikt, slik at nyrene ikke kan opprettholde væskebalansen i blodet, samles det så mye blod i blodkarene som de kan holde på, etter dette ser man typisk at det "lekker" ut væske i kroppen.

En annen måte å ha for mye blod på er hvis væskebalansen er grei, men antallet blodlegemer er for høyt. Typiske årsaker kan være leukemi.

 

Men hos en frisk person kan man ikke ha for mye blod. Ellers viser jeg til de øvrige innleggene i tråden.

Lenke til kommentar

Ja, jeg skal sannelig gi blod, det blir deilig det!

 

Nå er prøvene kommet tilbake, hormonene er tipp topp, stoffskiftet også, men B-hematokrit er helt på kanten i overkant (0.46) og B-hb er 15.4 og litt over normalen det også. Det er ikke mye om å gjøre, men... hvem vet, kanskje det betyr noe?

Lenke til kommentar

Man må huske på at en del mennesker opplever det befriende å ta blodprøver, på denne måten får man liksom "funnet ut" hva som feiler enn, om noe.

Da ligger som regel sykdommen i hodet...

 

Det er nok mange personer som er så fiksert på helse og sykdom at de tror de er psyke og finner hele tiden "symptomer" selv, såkalt helseangst mener jeg det heter, noen bruker betegnelsen hypokondri , men ofte så er disse personene på jakt etter en sykdom som kan forklare den indre urolighetsfølelsen de har og går sånn sett i angstfella.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...