Gå til innhold

Digitale bøker som fremtid?


thrice

Anbefalte innlegg

Etter å ha brukt en del tid på forum fra USA har jeg lagt merke til en økende trend, og disse er da elektroniske bøker, der man har mulighet til å lagre flere hundre bøker i forskjellige formater.

Jeg tror at disse produktene kan gjøre bøker mer populært, og jeg hadde bestilt en på dagen hadde jeg fått skolebøkene mine i .pdf

 

Hvordan tror dere dette vil påvirke mediebransjen innenfor blant annet bøker og aviser/magasiner?

Det er uten tvil lett å laste ned piratkopierte versjon av bøker på nett iløpet av et par sekunder. Vil forlag møte de samme probleme som musikk- og filmbransjen?

 

 

 

Det ser ut til at den mest populære er Amazone.com sin Kindle og Nook fra Barnes & Nobles som nr 2.

Man kan lese mer om konspeptet her

http://wiki.mobileread.com/wiki/Main_Page

Endret av thrice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis norske forlag tror at de skal kunne fortsette å ta full pris for digitale kopier (noe det virker som de tror), så kommer de til å gå samme veien som plate og film industrien. Lest endel om forlagenes planer i papiraviser (ironisk nok) og de virker ikke helt som at de vet hva de driver med m.t.p. elektronisk distribusjon.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg der. Man støter også på andre problemer. Amazone har fått skarp kritikk etter de gikk inn på folks boklesere og slettet en bok. Ironisk nok var dette 1814 av George Orwell. De ga riktignok tilbake den samme summen i kreditt på kontoen til de som hadde kjøpt.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så kommer det nok til å skje slik MrLee sier det. Det finnes alltid noen som ikke vil betale, så da blir det jo bare fire muligheter:

 

1. Det er samme priser som det er i papirform. Dette vil resultere i ulovlig deling av bøkene

 

2. Det innføres en sperre på leserbrettene, men bøkene koster fremdeles. Dette vil føre til at noen cracker leserbrettene, slik at de kan unngå sperren.

 

3. Prisene blir betydelig lavere en papirbøker. Som jeg sa så er det alltid noen som ikke vil betale, så det ender med ulovlig deling uansett.

 

4. Bøkene blir gratis. Dette kommer ALDRI til å skje (kanskje for noen bøker, men ikke alle), noe som igjen gjør at det forekommer ulovlig deling.

 

Uansett hvordan man vrir og vender på det så vil fildeling gjøre sitt store inntog i bokverdenen, dersom digitale bøker blir det neste store. Jeg for min del foretrekker papirbøker.

Lenke til kommentar

Hvis lesebrettene er så behagelige å lese fra som folk som har testet dem sier, så er det ikke meg imot å få hele bokhylla i "lommen".

 

Spesiellt en A4 leser med farger hadde vært gull, noe ala Kindle DX bare i farger kanskje. Som kunne vise PDF dokumenter. Da hadde jeg glatt kjøpt en.

 

Aviser og bøker må bli digitale fortere enn f. Tenk bare på miljøbesparelsene så fort man får lesebrettene opp på ett nivå der man ikke er avhengig av å kjøpe ett nytt ett hele tiden (om si en 3-4 generasjoner?).

 

Når det gjelder norske forlag så har de bare seg selv å takke om de går til H. Selv har jeg ikke lest en norsk bok på så lenge jeg kan huske, så for min del bryr jeg meg ikke, ville nok handlet mest fra utlandet uansett.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Bokbransen i norge har vel lenge vært et beskyttet område. Bøker er fritatt moms, vel og merke hvis du har den i fysisk form - elektroniske utgaver har ikke dette fritaket. For rundt om et år siden, når Amazon lanserte Kindle ble den norske bokbransjen spurt om de hadde noen planer for et elektronisk lesebrett - noe de innrømte at de hadde luktet på - men at planen lå langt frem i tid og de fryktet ikke Kindle siden den bare fantes "over dammen".

 

En samlet norsk bransje ble jo pent tatt på sengen når Amazon med en par pennestrøk utvidet sine avtaler og Kindle nå fungerer i alle land, selv med sitt trådløse nett. Som forøvrig er den største fordelen med Kindle imot andre lesebrett.

 

En Kindle vil i år ligge under mitt juletre og jeg tror ihvertfall at leselysten min vil stige - mest fordi jeg har tilgjengeligheten til nye bøker mye nærmere.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig skeptisk, jeg leser mye, og liker å se at boksamlingen vokser. Elektroniske bøker vil bli nedrent av DRM og andre låste veier for å sikre at man ikke kan piratkopiere, hindrer videresalg vil jeg tro, hindrer også at man kan bruke det formatet man selv ønsker, f.eks pdf.

 

Vært gøy å fått testet f.eks sony sin, som etter min mening ser ut til å være "best" på papiret i dag.

 

Jeg vil tro de kommer til å prøve å sikre seg mot piratkopiering, og dermed gjøre ting like tungvint som musikkbransjen har prøvd, og om de heller ikke halverer (minst) prisen, er det ikke mye annet enn det faktum at man kan ha med seg mange bøker på en liten "bok" som gjør at jeg er positiv.

Lenke til kommentar
Hvis det er baklys på Sony's modeller ødelegger det hele vitsen med lesebrett... Eller misforstod jeg?

 

Men ja, jeg er enig i at Kindle på ingen måte, utenom kanskje distribusjonssystemet deres, er bra.

 

Nei, den har dioder langs siden av skjermen. Så den lyser på flaten.

 

Ser de har en ny version...Mmmmm

 

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Eg trur ikkje dette er noko fremtid ennå. Det ser spennende ut om ein får desse tynne OLED- skjermane som likner papir - men berre som ein skjerm i hardplast styrer iallefall eg unna.

Dette har vært mogleg lenge no, kvifor har det ikkje komt før? Eg tipper fordi dei fleste ikkje har trua på dette.

 

Hadde det vært mogleg og til dømes ha eit tynt ark liknande brett ein kunne brette og bøye snakker me. Eit mykje meir portabelt medium ein berre kunne foldt sammen og putta i sekken. No er det jo nett som ein tablet - ikkje særleg fristande. Synes eg då.

 

Piratkopiering vart nok eit problem, men personleg trur eg ikkje dette kjem til å ta av no uansett. Ingenting slår vanlege bøker. Ennå.

Lenke til kommentar
Eg trur ikkje dette er noko fremtid ennå. Det ser spennende ut om ein får desse tynne OLED- skjermane som likner papir - men berre som ein skjerm i hardplast styrer iallefall eg unna.

Dette har vært mogleg lenge no, kvifor har det ikkje komt før? Eg tipper fordi dei fleste ikkje har trua på dette.

 

Hadde det vært mogleg og til dømes ha eit tynt ark liknande brett ein kunne brette og bøye snakker me. Eit mykje meir portabelt medium ein berre kunne foldt sammen og putta i sekken. No er det jo nett som ein tablet - ikkje særleg fristande. Synes eg då.

 

Piratkopiering vart nok eit problem, men personleg trur eg ikkje dette kjem til å ta av no uansett. Ingenting slår vanlege bøker. Ennå.

 

Har du ikke fått med deg nyhetene eller? ebøker har tatt helt av. Amazon har aldri hatt så stort salg sier de.

Lenke til kommentar

Jeg synes at eboklesere virker veldig spennende og kunne faktisk tenkt meg en selv. Har hatt behov for å lese en del pdf'er i det siste (svære pdf'er) og blitt lei av å sitte med pc'n i fanget hele tiden.

 

CES var jo nylig og da ble det også lansert en hel rekke nye eboklesere. Alex eReader er sammen med Nook fra B&N de jeg synes virker mest spennende. Nook'en har de jo nå klart å få full Android-funksjonalitet på fargeskjermen, med en liten tweak :)

 

Eneste jeg er usikker på er hvordan det blir å lese på en 6" flate. Har sett at Kindle kommer i 2 størrelser (6" og 9.7"), men den store er så sykt dyr.

 

Her er forøvrig en fin liste over forskjellige lesere og hvilke formater de støtter

Lenke til kommentar

Er det mulig å sette mange bokmerker i bøkene som blir der helt til man sletter dem? Greit og kunne slå opp på spesifikke ting i bøker man har lest når man trenger det senere. Bokmerkene burde egentlig bli lagret i pdf fila slik at man får de med seg over på andre lesebrett.

 

Er det lett og bla fort mellom sider? Ikke bare en og en side fram og tilbake. Men at man leser ett sted, og har "fingeren" i på en side langt unna for å swiche frem og tilbake om det trengs. En slaks temporary bookmark som er rask å bla fram og tilbake mellom.

 

Er det mulig å søke på enkelte ord for å så finne de stedene ordet er brukt?

 

Er det mulig og kopiere tekst snutter lettvindt fra boka og over i feks. word, slik at man slipper å manuelt skrive det man skal bruke? Eller fungerer kanskje de pdf-enne kun på de spesielle bretta og ikke på dataen?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...