Gå til innhold

Uke 50mm 2009 - Trondster - ZE 1.4/50


Anbefalte innlegg

Brukernavn: Trondster

Deltagernivå: Purist

Utstyr: Carl Zeiss ZE 1.4/50, 5DmkII.

Valgfri tillegsutfordring: Ingen spesiell i år, tror jeg.

 

 

Vet ikke om det blir noe spesielt tema i år - skal prøve litt mer ut av hva objektivet kan. Full åpning blir direkte stygt på nærgrensen, men hva med full åpning på litt mer avstand, eller litt mer nedblendet på nærgrensen?

Ellers glad jeg har både super matte mattskive og liveview, manuell fokus som det er.. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
..Og hvor store er egentlig disse, tro? :)

 

Er det ikke slik at forstørring = brennvidde/mellomring(er), sånn ca? dersom du har tatt bilde så nære som mulig, tipper jeg da ca 20mm (fyller ca en tredel av høyden på sensorbrikken, dvs 8mm, da må de ha vært 8mm*(50/20) i utgangspunktet).

 

Eller er jeg på bærtur nå? Artig bilde da ;)

Lenke til kommentar

De er ikke så altfor store, nei - en halvannen centimeter eller så. ..Og jo, mulig teppet ser litt kjent ut for enkelte.. ;)

 

Har ellers gitt opp å få 100% riktige farger på under det taklyset der. Teppet ser egentlig grønt ut, og kaninene har en dyp brunfarge. Blir bare krøll uansett hvordan jeg vrenger og vrir hvitbalansen, selv med kontrollbilder av grå kamerabag.. ;)

Lenke til kommentar

Var i Tivoli i dag. Mmmh. Det er så Skomakergata! Vintertivoli i Køben anbefales på det varmeste!! Holder ikke med dagsbesøk med fergen - dette skal oppleves på kveldstid! Pannekaker, Lumumba og Æbleskiver! ..Og Gløgg!! Mmmmh.

 

2. dag - Du grønne glitrende tre..

post-71211-1260308249_thumb.jpg

ISO 1600, f/2.8, 1/50s

 

 

..Klarer ikke helt formidle hvor grønt dette treet var - det var lyst opp med grønne lyskastere, og hadde en grønnfarge som må ha vært milevis ute av gamut. Wow. Simpelthen wow. ..Og de hengende pyntesakene var striper med led-lys, som pulserte nedover. Rett og slett en hypnotiserende effekt..

 

Neste gang skal jeg sørge for at madammen 1) plukker med seg riktig stativ (monopod, ikke gorillapod), og 2) ikke attpåtil legger det igjen hjemme.. Jaja. ;)

Lenke til kommentar

Skje for supper med usmak? :) Tivolibildet var herlig over the top – kan egentlig ikke huske å ha fått samme følelsen noe annet sted enn på Harrods' juleutstillinger, og det sier sitt.

 

Men hva er lumumba? Google vil ha det til å være en kongolesisk politiker som ble myrdet etter militærkuppet i -61, nemlig.

Lenke til kommentar
..Og lumumba - god kakao med konjakk, brandy eller rom. ;)

Hvis det er slik synet blir etter et par lumumba, så tror jeg at jeg står over ;)

 

Apropos lumumba - serveres varm eller kald?

 

Har smakt det en gang og da var den laget av den sjoko-melken som du finner over alt i Danmark (gul og bruk etikket). Fristet ikke til gjentagelse.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...