Gå til innhold

[Løst]Trenger hjelp med noe ang. RAM i W7


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har akkurat laget en video ferdig i Sony Vegas. Jeg måtte putte i noen extra RAM-brikker i PCen, slik at jeg kunne lage videoen i HD-Kvalitet. Uansett, Sony Vegas ser ikke ut til å bruke mer en 1 GB med ram. Jeg kjører x32bit Windows 7, Quad-core, 4 GB Ram, 3 harddisker (E: dauer snart, og D: er ikke en så viktig disk) Nvidia Skjermkort (Husker ikke modellnavn, men det er bra nok til å kjøre det ogsånt), osv. Nok plass på disken, osv. Så har egentlig noen spørsmål.

 

Sony Vegas:

- Hva betyr feilmeldingen: An error occurred while creating the media file.

- Hvorfor bruker ikke Vegas mer en 1 GB ram?

 

W7:

- Jeg vet hvor man går for å sette opp ram. For øyeblikket, trenger jeg bare å gjøre slik at Sony Vegas kan bruke så mye som den vil, slik at jeg kan la den stå og rendre videoen ferdig.

 

Takker for svar!

Hexero

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Men, hvordan kan jeg gjøre slik at C: disken kan bruke så mye RAM den vil, når jeg skal rendre filmen min? Høyre klikk på My Computer > Advanced system settings > Advanced Tab > Performance Settings > Advanced Tab > Virtual Memory > Change > og hva kan jeg skrive inn på Initial Size og Maximum Size? Slik at C: Disken (Der jeg har installert Sony Vegas, og der videoen lagres) kan bruke så mye RAM den vil?

 

2ephe9u.png

 

Takker for svar.

Tell me hvis noe er uklart.

Endret av Hexero
Lenke til kommentar

viritual memory brukes til å mellomlagre info for programmer/OS som har kjørt lenge, men ikke brukes ofte, lagring av data ved dvalemodus, samt andre ting som kjøres under lengre tid...

 

og når du rendrer en film, vil som oftest programmet regne ut hvor stor kapasitet på HDD den trenger til å lagre, sette av den størrelsen, for så og lagre dit etterhvert som filmen rendrer...

 

 

du kan sette denne viritual memory høyere til det som står recomended..

 

da fjerner du avhukingen på autovelgeren øverst og skriver så inn 4605 inn i både initial og maximum size.

trykk så set. og så ok og så må maskinen reboote

Lenke til kommentar
Oja, okey. Er det mulig å gjøre slik at C: disken kan få bruke mer RAM?

 

Du blander ting litt sammen. RAM er noe fysisk som du har i form av minnebrikker. Du kan ikke få mer RAM enn det du har totalt i minnebrikkene. Altså du kan ikke bruke mer enn 4 GB RAM hos deg.

Så siden du kjører windows 7 32bit kan du ikke utnytte mer enn ca 3.2 - 3.5 GB med RAM.

Enkelt å greit. Er ingen måte å kunne få utnyttet mer RAM på, om du ikke oppgraderer til 64bits versjon av Windows 7.

Trenger du mer enn 4 GB RAM må du kjøpe nye RAM brikker som gir deg mer enn 4 GB RAM.

 

C disken har ingen ting med RAM å gjøre. Du tenker på virtuell page fil, som LANGT fra er RAM. Da benytter Windows harddisken din til å mellomlagre ting som normalt går til RAMen, resultatet er at maskinen din jobber MYE tregere, siden det skrives og leses utrolig mye til disken din.

 

Konklusjonen er at om du skal utnytte 4 GB med RAM på pcen din, må du bytte til et 64bits operativsystem.

Trenger du mer enn 4 GB RAM må du kjøpe mer RAM til pcen din.

Det anbefales ikke å bruke harddisk som virtuelt minne, da det faktisk gjør pcen din tregere.

Lenke til kommentar

C-disken din bruker så mye ram som du har fysisk tilgjengelig på hovedkortet. Dette er imidlertid en regel med unntak; hovedkortet eller bios støtter kanskje ikke så mye ram du dytter inn, eller mest vanlig; du kjører et operativsystem på 32 bit som ikke utnytter all ramen. I tillegg kan applikasjonen du bruker ha begrensing i hvor mye ram den utnytter.

Som tidligere nevnt her er problemet antageligvis relatert til at du bruker 32 bit OS. I tillegg er applikasjonen 32 bit. Hvis du oppgraderer til 64 bit OS og applikasjon, så vil du nok få en klar forbedring.

 

Ser forresten at flere sliter med det samme.

Lenke til kommentar

Takk for mye info og hjelp folkens!

@Thor. Problemet er at når jeg skal rendre en video, kommer feilmeldinga "An error occurred while creating the media file.". Dette fordi jeg mest sannsynlig fordi jeg bruker en spesiell effekt på en tekst. Fordi det er da feilmeldinga kommer opp. Jeg har lest på et annet forum at det går fint an å rendre alt mulig med mer RAM i pcen. Derfor puttet jeg i noen RAM brikker jeg hadde liggende, men for da opp samme melding. På 2. Forsøk får jeg opp noe med at jeg må lukke andre prosesser, når Sony Vegas er det eneste jeg har oppe. Jeg leste igjen på et annet forum at en fyr fikk svar fra Sony:

"Go to Options > Preferences > Video, and set the Dynamic RAM Preview max (MB) to 0, and the Maximum number of rendering threads to 1."

Dette har jeg da gjort. Jeg trykte CTRL + ALT + DELETE, slik at jeg kunne se hvor mye prosesser som brukes. (Bilde lengre ned) Kan poste et bilde når jeg rendrer kun teksten med den spesielle effekten, som det mest sannsynlig er noe galt med (Zoom bildene hvis det er uklart);

13ynl91.png

Der funker det greit.

nnv0w5.jpg

Du ser på previewe at teksten har en slags stråle bak seg, noe som ser ganske bra ut, intill...

11v1und.png

...du ser på previewe, at gløden/strålen har forsvunnet, og da er det rett før...

fp4brs.png

...erroret kommer opp.

 

Det var et par bilder over hva jeg mente. Så nå er spørsmålet, skal jeg oppgradere til x64 bits for å få det til å funke?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Du har rett i det. Jeg fant ut at det var noe med effekten jeg brukte på teksten. (99% sannsynlig) Men jeg oppgraderer uansett til 64 bit, siden det er bedre når jeg har Quad-core, og 4 gb ram.

 

Takker for all hjelp og svar folkens, dette har virkelig vært til nytte!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...