Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

vondt i brystet når pulsen går ned etter rask jogging


zulo

Anbefalte innlegg

Er det normalt å få vondt i brystet når pulsen går ned etter å ha hatt veldig høy puls når man trener? (ikke mega vondt men kjenner et slags press)

 

F.eks hvis jeg jogger på 12km/t på tredemølla så er det max fart jeg klarer å jogge i 1 minutt..

Da er jo pulsen høy men jeg kjenner ingen ting spesielt da..føler det går helt greit og normalt.

Men så hvis jeg skrur ned hastigheten til 5km så er det som om jeg får press i brystet og hjertet slår liksom hardt, helt til pulsen "stabiliserer" seg for den nye hastigheten på 6km..

 

Er dette normalt? Bør jeg få sjekka ut det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jogger en del, men kan ikke si at jeg opplever det du beskriver. Det hender jo at jeg kan få hold, men det kjenner du vel godt om det er, eller om det er noe annet. Det kan være at du ikke er helt vant til hastigheten, eller at du rett og slett sakner farten for fort. Etter hva jeg har hørt, burde du trappe gradvis ned når du løper istedenfor å gjøre en brå stopp. Det er jo ikke det du gjør her, så da vet jeg ikke helt.

 

Det skader vel ikke å spørre fastlegen din om hva det kan komme av, for det er vel best å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Når du sier det så vil jeg si jeg kjenner det bedre hvis jeg bråstopper helt, altså f.eks fra 10km/t og rett i 0 eller gange.. Det er liksom om om du kjenner hjertet dunker hardt når du minsker farten fort, og litt som om pustefrekvensen minsker fortere enn hjertefrekvensen. Kjennes kansje mer rart ut enn direkte vondt..det er bare å få inn luft en liten stund også går det over når det stabiliserer seg på ny fart. Og det er jo når jeg tar meg ut på så å si max(10-12km) og så minker..

Lenke til kommentar

Dette er bare en tanke, men om du føler det ligger i lungeområdet kan det være lungene eller alveolene i lungene dine som trekker seg sammen ved utpust, og dermed gir deg smerter. Hvis de er stive kan det skje, men det er lite sannsynlig at de er stive hvis du er ung og ikke røyker.

 

Det jeg videre tenker (og som er mest sannsynlig) er at det kan være muskulaturen din rundt ribbena (intercostalmusklene) som blir slitne av den mekaniske pustingen man driver med under trening. De kan være utrente, strukket o.l. Føler du at det er verre enn dette bør du få lungene sjekket hos en lege.

Lenke til kommentar
Dette er bare en tanke, men om du føler det ligger i lungeområdet kan det være lungene eller alveolene i lungene dine som trekker seg sammen ved utpust, og dermed gir deg smerter. Hvis de er stive kan det skje, men det er lite sannsynlig at de er stive hvis du er ung og ikke røyker.

 

Det jeg videre tenker (og som er mest sannsynlig) er at det kan være muskulaturen din rundt ribbena (intercostalmusklene) som blir slitne av den mekaniske pustingen man driver med under trening. De kan være utrente, strukket o.l. Føler du at det er verre enn dette bør du få lungene sjekket hos en lege.

 

Kan hende jeg bommer, men mener at lungeparenchyma (funksjonale delen av lunga) ikke har smerteinnervasjon, mao. du føler ikke smerte fra selve lunga. Først når pleura blir irritert, vil du føle smerte..

 

Kan det hende at dette ubehaget er der hele tiden, men at du ikke merker det før du slakker og av kjenner etter?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sjekka sist jeg jogga, jogga i 8km i timen og etter 8 minutter kontinuerlig jogging i 8km/t så viste pulsmåleren 162..er det mye på bare 8km/t ? 8km er liksom såvidt for mye til å gå fort :p det er akkurat der jeg svitsjer over fra kjemperask gange til jogging..

Lenke til kommentar
Gjest Guest_jest_*

Fint å høre du jogger. Jeg har løpt nå i 5 år (ca 18-2000km i året) og i begynnelsen hadde jeg litt av det du beskriver. Men etter å ha lest på www.kondis.no så fant jeg et treningsprogram jeg likte og fikk meg pulsklokke. Etter hver trening sjekker jeg nå at pulsen er "normal" - overfører fra min Garmin Forerunner til pc. Det er noen som har hjertefeil, antydning til blodpropp som har oppdaget dette ved å se på unaturlige svingninger i pulsen.

 

Når jeg løper så har jeg normalt en intervalløkt, en tempo økt (løpe hurtig i ca 20-35min) eller rolig langtur. Jeg vet ikke hvor god formen din er men jeg anbefaler å varme opp 12-15min før du kjører hardt på. Selv liker jeg å løpe ute (er inne på kontor hele dagen) og jeg kjører tempo øktene mine i ca 13-15/kmt (kommer an på formen).

 

Det betyr ikke så mye om du har vert i aktivitet lenge - har løpt "oppvarming" i 1 time selv og kjørt 10x400m intervaller og det har gått "normalt" ihht puls.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...