Gå til innhold

Canaldigital med oppgradering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo veldig bra, men som det har vært snakk om i en annen tråd som jeg opprettet for en ukes tid siden, så har jeg en teori om at 10 Mbps (gammel hastighet) med Canal Digital er tregere enn 10 Mbps med f.eks. Viken Fiber. Så jeg tror nok at om en har anledning til å sammenligne Canal Digitals linje på 12 Mbps med Viken Fibers linje på 10 Mbps, så vil en føle at surfing går mye kjappere med Viken likevel. Men for all del; bra med hastighetsoppgradering.

Lenke til kommentar
Dette er jo veldig bra, men som det har vært snakk om i en annen tråd som jeg opprettet for en ukes tid siden, så har jeg en teori om at 10 Mbps (gammel hastighet) med Canal Digital er tregere enn 10 Mbps med f.eks. Viken Fiber. Så jeg tror nok at om en har anledning til å sammenligne Canal Digitals linje på 12 Mbps med Viken Fibers linje på 10 Mbps, så vil en føle at surfing går mye kjappere med Viken likevel. Men for all del; bra med hastighetsoppgradering.

Ja, fiber vil oppleves raskere pga lavere responstid. Hadde lett valgt fiber før canaldigital. Men uansett, greit med oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Jepp, liker dette!

 

Men; når får vi hastighetene?

Jeg hadde 20/1,8 (har).. tok en reset nå istad, prøvde også reset med å sette inn strømmen og holde inne reset i 6 sek.. fortsatt samme gamle hastighet!

 

For 1 år siden var det det man måtte gjøre for å ikke vente på automatiske greia som kunne ta 1 mnd ++, ringte da KS og hørte!

Lenke til kommentar
Jepp, liker dette!

 

Men; når får vi hastighetene?

Jeg hadde 20/1,8 (har).. tok en reset nå istad, prøvde også reset med å sette inn strømmen og holde inne reset i 6 sek.. fortsatt samme gamle hastighet!

 

For 1 år siden var det det man måtte gjøre for å ikke vente på automatiske greia som kunne ta 1 mnd ++, ringte da KS og hørte!

 

Ringte med dem nå, innen 1 januar skulle de nye hastighetene tre i kraft for eksisterende kunder. De kunne ikke oppgradere meg mens jeg satt i telefonen med dem.

 

MVH

 

Tommy

Lenke til kommentar
Ah, jeg skrev det samme som deg 1-2-3...skjønner ikke hvordan jeg misset innlegget ditt. Jaja :wee:

Nei da, jeg ser at jeg skrev feil først. Jeg skrev at hastighetene blir oppgradert fra 1. januar. Men det stemmer som du sier at de blir oppgradert fra 1. desember og innen 1. januar. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

resatt modem Oslo, dobbel retur aktivert (over g-wlan)

650197413.png

 

Testing frå stasjonær server gav litt høgre resultat men ping ned på 7-8ms.

ca 24.3Mbits/ 5,02Mbits

 

Speedtest og ping vil gi fordel for fiber fra viken rett og slett sidan testserveren står i deira nettverk og dermed har ferre hopp. Så høge pingresultat kan like gjerne vere "dårlig" link mellom vikennett og dei andre ISPene.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Når det gjelder fiber vs kabel, så vil jeg tro at forskjellen oppleves som mikroskopisk.

Har man 5ms høyere ping så vil responsen på surfing oppleves tilnærmest identisk.

Nei!

Hehe, det er hvertfall ikke min erfaring. ;) Det er en vanvittig forskjell mellom Viken og Canal Digital. Ingen tvil. Jeg har testet begge. Jeg har tatt opp dette i en annen tråd om du er interessert:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1172612&st=0

 

Men det kan jo hende at det er Canal Digital jeg skal skylde på da. Kabel i seg selv er kanskje like bra som fiber.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet om den andre tråden ;)

Saken er at 5ms er 0,005 sekunder og selv om du legger til forsinkelse i DNS osv, så vil det ikke virke særlig tregere. Vi snakker jo her om en forsinkelse som selv de mest hardcore FPS-spillerne knapt vil merke i reaksjonstid. Når det gjelder hastighet så har jeg 6Mbit og måler 6Mbit på kabel.

 

Du må nesten kjøre traceroute og speedtest for å se om ISP leverer som de skal.

F.eks: tracert www.uio.no

 

Tracing route to www.uio.no [129.240.13.152]

over a maximum of 30 hops:

 

1 <1 ms <1 ms <1 ms DD-WRT [192.168.1.1]

2 8 ms 8 ms 20 ms gw-236.neasonline.no [85.93.236.1]

3 6 ms 6 ms 4 ms 85.93.226.1

4 8 ms 6 ms 8 ms 195.204.200.102

5 10 ms 7 ms 7 ms 195.204.200.101

6 17 ms 16 ms 18 ms 195.204.25.64

7 15 ms 16 ms 15 ms stolav-gw1.uninett.no [193.156.120.1]

8 16 ms 22 ms 15 ms oslo-gw3.uninett.no [128.39.46.254]

9 18 ms 15 ms 32 ms uio-gw7.uio.no [128.39.65.70]

10 18 ms 17 ms 18 ms mrom-gw1.uio.no [129.240.25.6]

11 16 ms 16 ms 15 ms www.uio.no [129.240.13.152]

 

Trace complete.

 

Speedtest kjører du her: http://speedtest.com

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Den speedtesten målte helt fullstendig feil hos meg i hvertfall. Sitter på 20mbit fra CD, i tillegg til noe ekstra upload etc pga komplett avtale fra CD i borettslaget. Målte omtrent halvparten av hastighetene på både ut og inn.

 

Edit: Testet å laste ned Linux Mint via torrentfil, og fikk ca 2,2mb/s som jeg har hatt tidligere også med 20mbit linja.

Endret av DavidH
Lenke til kommentar
Oi - :wow: hvilken ISP er dette?

 

Et eksempel til etterfølgelse for andre :dribble:

ISP: Hafslund ToKom, så er blir nok testen litt for intern til å gi eit reelt resultat.

Og eg kan vel tenke meg at denne linja ikkje ser rett inn i eit privathus heller.

 

Når det gjeld speedtest så er nok den begrensa av linken mellom telenor sitt nett og Hafslund sitt nett, mykje trafikk er og resultatet vil bli dårligare.

 

Ein interessant observasjon eg har gjort er at hastigheiten har variert frå 10 til 24Mbit/s iløpet av eit døgn, det ser ut som nokon kan skyldes Canal digital men ikkje alt då resultatene er høgare på andre noder.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...