Gå til innhold

Test: Nokia N97 Mini


Anbefalte innlegg

Ikke for å få debatten til å dreie seg om noe annet, men X2 vil feile noe grusomt på markedet hvis ikke SE kutter prisen på denne sporenstrek. Jeg mener, du får HD2 til nesten samme pris! Og den tilbyr en hel tomme større skjerm + bedre cpu og mer ram: Det er merkbar forskjell som følge av dette. Men klart, hardware-qwerty likt det N97 mini har er ikke å forakte (nettopp det som gjorde at jeg var sånn god kompis med X1 og N97).

 

Selve menyene er bedre skrudd sammen på X2 enn på X1 om ikke annet. Skal vente til jeg har kjørt final software på en X2 før jeg tar 100% endelig avgjørelse på hva jeg syns om den.

 

Det er helt sant, X2 kan ikke konkurrere på hardware og mister dermed en stor målgruppe. Men så treffer den en målgruppe for de som vil ha QWERTY tasteratur, Bra kamera og touchscreen.. Der er den unik.. Men, så spørs det om kamera og tasteratur trekker nok til at folk faktisk kjøper den eller om de føler at alternativene som f.eks HD2 er for sterkt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke for å få debatten til å dreie seg om noe annet, men X2 vil feile noe grusomt på markedet hvis ikke SE kutter prisen på denne sporenstrek. Jeg mener, du får HD2 til nesten samme pris! Og den tilbyr en hel tomme større skjerm + bedre cpu og mer ram: Det er merkbar forskjell som følge av dette. Men klart, hardware-qwerty likt det N97 mini har er ikke å forakte (nettopp det som gjorde at jeg var sånn god kompis med X1 og N97).

 

Selve menyene er bedre skrudd sammen på X2 enn på X1 om ikke annet. Skal vente til jeg har kjørt final software på en X2 før jeg tar 100% endelig avgjørelse på hva jeg syns om den.

 

Det er helt sant, X2 kan ikke konkurrere på hardware og mister dermed en stor målgruppe. Men så treffer den en målgruppe for de som vil ha QWERTY tasteratur, Bra kamera og touchscreen.. Der er den unik.. Men, så spørs det om kamera og tasteratur trekker nok til at folk faktisk kjøper den eller om de føler at alternativene som f.eks HD2 er for sterkt..

 

Touch HD2 er en av de jeg har vurdert, men har valgt bort, nettopp pga mangelen på qwerty. Jeg er heller ikke noe spesielt fan av skjermer som knuses hvis telefonen faller 20-30 cm. Hadde store forhåpninger til N97mini, da jeg likte utseende på "dummyn" jeg testet, men den skuffet like mye som N97 da jeg fikk testet den ekte telefonen. Symbian er ikke et konkurrerende OS i nåværende form.

N900 er mer spennende, og den skal jeg ta nærmere i øyesyn før jeg handler ny telefon. Likte ikke utseende på den, men det er mindre viktig for meg, da det tross alt er det indre som teller ;)

Lenke til kommentar

Takk for god underholdning en tidlig morgen, poe + diverse debattanter. Dette var en FANTASTISK forumtråd som spant alt for lenge og hvor noen tapte seg mer enn andre.

 

Men helt serist: Takk! :)

 

Når det gjelder N97 og N97 Mini kan jeg ikke si meg veldig fornøyd med noen av de. De er preget av mange feil i programvaren, etter min mening en svak touchskjerm og et OS som ikke er optimalisert for touch enda. Sistnevnte ble dog kraftig forbedret på N97 med nyeste programvare (med en spesielt kjærkommen scrollfunksjon, som også N97 Mini har).

 

Likevel ville jeg mye heller hatt N97 Mini enn Satio. Jeg har testet to forskjellige Satio-telefoner, og med Mail for Exchange-synkronisering på (via RoadSync) holdt ingen av dem en hel arbeidsdag. Det er FOR svakt, men la oss håpe en programvareoppdatering kan fikse dette!

 

I said good day :)

Lenke til kommentar
Audun, beklager at jeg ikke orker å lese om resten av rælet... At telefonen er fin å se på intereserer meg faktisk ikke så fryktelig mye... Ei heller folk som har sin egen vendetta.

Det jeg ønsker er at det blir gitt ett bedre intrykk av hvordan telefonen er å bruke for en som ikke er "nokiafrelst" noe jeg savner i flere tester...

I mine øyne så har omtrent ALLE de nye nokiatelefonene med trykkskjerm irriterende "problemer" med at det ikke er en "flyt" i det man gjør. Noen ganger må man gjøre en operasjon for å gjøre det, andre ganger må man gjøre noe helt annet...

Det jeg mener er: Forsøk å tenk igjennom hva som kan være ufattelig irriterende for en som IKKE er vant til en nokia...

Jeg synes du er litt for ivrig etter å gi gode karakterer basert på at du kan telefonen inn og ut, med alle de feil og mangler som den har.

Med litt andre ord, jeg vil ha mer info om hvordan den er å bruke, ikke bare at den er "snappy og fin" men hvordan selve flyten er på telefonen... hvis du skjønner hva jeg mener, hvordan er det å sette opp ting? Hvordan er det å sette seg inn i menyene.. osv...

Hei,

takk for konstruktiv tilbakemelding!

Skjønner godt om du ikke vil lese igjennom alt her. Når det gjelder om telefonen er fin å se på så har dette ikke vært tema i testen eller diskusjonen her. Om telefonen oppleves som kompakt for brukeren har derimot vært tema for diskusjon, og jeg og flere som har sammenlignet mener altså at N97 Mini oppleves som mer kurant enn Satio i så måte.

Det stemmer at S60-menyene enda ikke er helt optimale for trykkskjerm selv om de siste oppdateringene hjalp litt, og dette trekkes også frem i testen. Jeg forstår hva du etterlyser i forhold til hvordan menyene er i bruk. Det kan bli litt mye av det samme om vi skal beskrive hvordan menyene fungerer i hver test, og det gjelder å ha en fornuftig avveining her. Men dette kan vi alltids bli bedre på!

I forhold til hvordan telefonen er for en som ikke er vant med Nokia, så er det nok ikke alltid like lett å forestille seg når man er godt vant med Nokia (og andre menysystemer, jeg har ikke hatt en egen telefon på svært lenge, kun brukt forskjellige testtelefoner i kortere og lengre perioder og bruker dermed ikke et bestemt OS til daglig). Her prøver vi alltid å få tilbakemeldinger fra brukere som er ukjent med telefonen og menysystemet.

At jeg er ivrig etter å gi Nokia spesielt gode karakterer (hvis jeg forstår deg rett), er jeg nok uenig i, noe som min snittkarakter på Sony Ericsson vs Nokia underbygger.

 

Takk for god underholdning en tidlig morgen, poe + diverse debattanter. Dette var en FANTASTISK forumtråd som spant alt for lenge og hvor noen tapte seg mer enn andre.

Med litt glimt i øyet så kan dette være riktig underholdende ja;)

Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt min N97 mini i 4 uker, og er alt annet enn fornøyd...

 

Menyene

Her har vi samme menyene som alltid vært i Symbian iallefall siden N85, altså 5 år. Dette gjespeiles dessverre i brukervennlighet, og når man i tillegg velger egen "tolking" av hvordan man bør foreta valg på en touch skjerm, virker dette ikke bra for noen andre enn de som har brukt Symbian i lengre tid (med andre ord - ikke kjenner til noe bedre).

Det plager meg også at det er en del "lagging" når man navigerer rundt, scrollingen fungerer ikke spesielt bra, og man endre ofte med å bruke slideren da den kinetiske scrollingen i beste fall fungerer bra 75% av tiden.

 

Tastatur

Dette fungerer faktisk ganske greit når man har vendt seg til det. Jeg skal innrømme at jeg hatet det til å begynne med, men nå føles det ganske ok så dette er mer en vanesak enn noe annet. Jeg kan derimot godt forstå dersom noen synes tastene er noe små..da til og med jeg med mine kontorfingre sliter av og til.

 

Skjerm

Denne skuffer meg virkelig. Eller, skjermen er grei nok, ikke veldig bra men heller ikke dårlig. Det som er verst er touch delen... Her føler jeg meg satt tilbake til skjermen på min HTC TyTN...

At Nokia ikke kan se på hva konkurrentene har gjort de siste årene og iallefall lære av de feilene sier vel sitt om Nokias selvbilde. Alle husker vel kritikken som kom mot SEs X1, med at kanten rundt skjermen gjør det vanskelig å trykke på elementer som ligger i utkanten av skjermbilde... Men hva gjør Nokia? Jo de legger en liten kant rundt skjermen slik at det er umulig å treffe langs kanten og i hjørnene.

 

Kamera

helt ok ... men imponerer ikke.. Synes faktisk min iPhone 1gen er ganske ok i forhold.

 

Andre ting...

Har også hatt en del merkelige opplvelser med at GPSen henger eller detter ut. Mister helt kontakten med nettverk, pakkedata dette plutselig ut, WLAN er ustabilt, telefonen låser seg, skjermlås går i "vranglås", telefon skrur seg av osv...

 

Konklusjon

Nokia har prøvd seg på en snarvei inn på touch-markedet, men ødelgger både for seg selv og andre med å tilby et produkt som ikke holder mål.

Nokia burde lære av HTC, SE, Samsung osv osv...

Lenke til kommentar
Konklusjon

Nokia har prøvd seg på en snarvei inn på touch-markedet, men ødelgger både for seg selv og andre med å tilby et produkt som ikke holder mål.

Nokia burde lære av HTC, SE, Samsung osv osv...

 

Ikke så farlig når amobil står parate til å kaste anbefalt stempel etter alt Nokia lanserer av betydning. Ble like skuffet som deg, og da særlig over UI-et, som rett og slett ikke holder mål.

Lenke til kommentar

Syntes påstandene om at Amobil er så "Nokia-vridd" er litt snåle...

Jeg syntes testene virker så objektive som de kan bli, de finner

+ og - med de aller fleste telefoner og testen er grundig.

Man kan naturligvis diskutere karakteren som blir satt, og

det er sikkert like mange meninger om hver enkelt modell som

det er brukere på dette forumet. Og det er vel kanskje nettopp

litt av meningen med et åpent forum?

 

Når det gjelder det evige favorittiserings-spørsmålet :

Hvem telefon ble både årets musikk-telefon OG årets telefon

av nettopp amobil? Et lite hint, det var IKKE en Nokia.

 

Personlig prøver jeg å være objektiv, når det gjelder å hjelpe

folk med å finne rett telefon. Når jeg er på jobb, anbefaler

jeg modeller ut ifra folks behov, og da er det fullstendig

likegyldig hvilket merke dette er.

 

Min personlige preferanse er Nokia, og det er ikke noe galt i

det såvidt jeg vet. Det betyr ikke at jeg kan se gode ting hos

andre produsenter, og rose løsninger de har. Nokia har bare

truffet bra på det behovet jeg har, samt at jeg er godt kjent

med menyene og disse fungerer godt for meg. SonyEricsson er

minst like gode menymessig, men å styre med fast-port for lyd,

lading og data i 2009 blir bare for dumt.

 

Forøvrig ser SonyEricsson Xperia X10 ut til å bli min andre

SonyEricsson, for akkurat den virker NICE :dribble:

 

Man kan sikkert spinne konspirasjonsteorier, og se favorittisme

dersom man leter, og ikke minst ønsker å finne det.

Area 51, Månelandingen, 2012, Svineinfluensa-vaksine osv. osv...

 

Når det gjelder forslaget om å utstenge poe fra forumet er dette

bare tullete... Han har sine meninger, og andre har sine. Jeg kan

vel dog trygt si, at han kan ha behov for å være litt mer åpen for

andres meninger. Ser heller ikke vitsen med å "bashe" på

artikkelforfatteren, på bakgrunn av at det ble rullet en 5'er

på en Nokia-test... Sett heller pris på arbeidet som er gjort med

å teste, og om man er så evig uenig i karakteren, så får man heller

gjøre seg opp en egen mening ut ifra det som står i testen, eller

av egen erfaring.

 

 

ZneyPhinx

Lenke til kommentar
Personlig prøver jeg å være objektiv, når det gjelder å hjelpe

folk med å finne rett telefon. Når jeg er på jobb, anbefaler

jeg modeller ut ifra folks behov, og da er det fullstendig

likegyldig hvilket merke dette er.

 

Min personlige preferanse er Nokia, og det er ikke noe galt i

det såvidt jeg vet.

ZneyPhinx

 

Helt enig. Jeg anbefaler ofte Nokia til de jeg vet foretrekker Nokia. Ikke nå vits å sitte der som huggestabbe hvis jeg prakker på dem en SE de ikke blir fornøyd med :)

Det er ingen verdens ting galt i å ha en personlig preferanse, gjett hva min er ;)

Men hva du og jeg mener om telefoner er en ting, jeg synes imidlertid det er greit å være objektiv når man tester telefoner for landets største avis. Derfor "tar jeg litt av" når jeg opplever at testeren har vært subjektiv i sine skriverier.

Lenke til kommentar
SonyEricsson er

minst like gode menymessig, men å styre med fast-port for lyd,

lading og data i 2009 blir bare for dumt.

 

Her har jo Nokia valgt en fiffig liten vri for å si det fint... Man kjører standard mikro-USB port, men prøv å lade med noe annet enn Nokias egne ladere eller uten å installere drivere på PCen...

 

Igjen.. Skuffet....

Lenke til kommentar
Hei,

takk for konstruktiv tilbakemelding!

Det stemmer at S60-menyene enda ikke er helt optimale for trykkskjerm selv om de siste oppdateringene hjalp litt, og dette trekkes også frem i testen.

 

Jeg forstår hva du etterlyser i forhold til hvordan menyene er i bruk. Det kan bli litt mye av det samme om vi skal beskrive hvordan menyene fungerer i hver test, og det gjelder å ha en fornuftig avveining her. Men dette kan vi alltids bli bedre på!

 

 

Jeg har nå hatt min N97 mini i 4 uker, og er alt annet enn fornøyd...

 

SNIP

 

Konklusjon

Nokia har prøvd seg på en snarvei inn på touch-markedet, men ødelgger både for seg selv og andre med å tilby et produkt som ikke holder mål.

Nokia burde lære av HTC, SE, Samsung osv osv...

 

Dette er mye av det jeg er enig i... og på grunnlag av det, så mener jeg at telefonen på langt nær fortjener den karaketeren du gir... En telefon som i prasis skal være en semiproff touch mobil, der touch delen rett og slett ikke fungerer slik den skal... veeel, jeg ville strukket meg veldig langt om jeg hadde sagt den hadde fortjent en 4'er.. Mer en 3'er... Av dine andre tester, så skal jeg ikke skryte på meg at jeg har lest alle, ei heller tatt ett snitt av disse for å finne ut av om du favoriserer det ene eller det andre merket... (jeg har egentlig ikke noe tro på at du gjør det, men kommer med min mening her)

 

Det jeg føler at her har du tatt i en telefon som de fleste som er vant med andre mobiler ville kalt for ett middemådig inntog på touchmarkedet og gitt den en høyere karakter enn det den fortjener fordi det er en Nokia.... Jeg har ingenting imot deg, eller Nokia.

Men jeg må ærlig inrømme at jeg er dypt uenig i din karaktersetting av denne mobilen. Jeg har forsøkt å dra fram så mange elementer jeg kan av hvorfor. Testen er god, men for min del, så bommer den rimelig på ett par punkter som jeg regner som kritisk.

 

Du trenger ikke å dra frem så veldig mye av hvordan menyene er, men, at de er veldig rotete i tilegg til at de ikke er laget for trykkskjermer hadde vært greit å vite. (jeg har testet denne mobilen i ca en uke og fant ut at den var ubrukelig for min del som semiprofftelefon) Jeg er av typen som blandt annet har mange kalenderevents pr. dag, da jeg jobber småjobb, der oppdragene kan spenne seg fra 15 minutter til en dag, altså har jeg normalt 4-7 kalenderoppføringer pr. dag, gjerne 10-12 hvis det er mye å gjøre, med forskjellig flagging alt ettersom. Da hjelper deg meg ekstremt lite at telefonen fungerer kanon på månedsvisning. :\

 

Dette kan være at jeg er ekstremt bortskjemt med HTC sin WM mobiler og blandt annet Hero, som stiller i en annen klasse når det kommer til kalenderevents og widgets for dette, greide ikke å finne/tilpasse telefonen nok med widgets fra Nokia sin butikk, kanskje det kommer, men den er ikke der pr. idag.

 

Jeg kan ikke annet enn å beklage at jeg føler at det blir litt, la oss følge saueflokken og si at dette er en god mobil fordi den ser ok ut, har ett tastatur, fungerer ok (stort sett) og det er jo tross alt en Nokia...

 

Ja, jeg vet at mange har gitt den god karakter, men, hadde dette vært en annen mobil en Nokia.. Så er jeg redd for at den hadde blitt slaktet på flere punkter som man glatt hopper bukk over, fordi det er nokia.. De er store og de skal kunne dette. (noe jeg føler at de ikke kan og forsøker å få lock-in med å nokiafisere telefonen såpass mye) :\

 

Telefonen er for dyr og de som den fungerer greit for har ikke behov for alle de mest avangserte funksjonene, at andre mobiler velger å kjøre med dette os'et i bunn er meg en stor gåte... Da nokia feiler så det suser etter å få dette til å fungere så stilrent og enkelt som f.eks HTC, Iphone og Android

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
SNIP

 

Det jeg føler at her har du tatt i en telefon som de fleste som er vant med andre mobiler ville kalt for ett middelmådig inntog på touchmarkedet og gitt den en høyere karakter enn det den fortjener fordi det er en Nokia....

 

Man kan jo også undre seg hvorfor Amobil er så tilbakeholdende hver gang det dukker opp negative nyheter rundt Nokia. Nå ligger de i en krangel med Aplle angående patentrettigheter, og det kan vi lese om stort sett over alt, unntatt her på NokiAmobil.

SE har lansert ny programvare som fikser de største bugsene på Satio, ikke et ord er nevnt på NokiAmobil, men at ett av moderselskapene, som forøvrig driver med helt andre ting enn mobiltelefoner, sier opp noen ansatte, slåes opp med krigstyper her på NokiAmobil.

Lenke til kommentar
SE har lansert ny programvare som fikser de største bugsene på Satio, ikke et ord er nevnt på NokiAmobil, men at ett av moderselskapene, som forøvrig driver med helt andre ting enn mobiltelefoner, sier opp noen ansatte, slåes opp med krigstyper her på NokiAmobil.

Kanskje det er en del av en verdensomfattende konspirasjon.

Lenke til kommentar
SE har lansert ny programvare som fikser de største bugsene på Satio, ikke et ord er nevnt på NokiAmobil, men at ett av moderselskapene, som forøvrig driver med helt andre ting enn mobiltelefoner, sier opp noen ansatte, slåes opp med krigstyper her på NokiAmobil.

Kanskje det er en del av en verdensomfattende konspirasjon.

 

Nei, det er din dragning mot Nokia som gjør at du overser at SE har den største markedsandelen her i Norge, og derfor ville nyheter rundt FW-oppdateringer ha vært langt mer interessant enn ditt/deres sedvanlige oppgulp om hvilke Nokiatelefoner som finnes i butikken til enhver tid. Men da hadde du vel samtidig postet ett skudd i din egen fot, med tanke på at dere trakk både Aino og Satio for FW-bugs som nå er rettet opp.

Lenke til kommentar
SE har lansert ny programvare som fikser de største bugsene på Satio, ikke et ord er nevnt på NokiAmobil, men at ett av moderselskapene, som forøvrig driver med helt andre ting enn mobiltelefoner, sier opp noen ansatte, slåes opp med krigstyper her på NokiAmobil.

Kanskje det er en del av en verdensomfattende konspirasjon.

 

Nei, det er din dragning mot Nokia som gjør at du overser at SE har den største markedsandelen her i Norge, og derfor ville nyheter rundt FW-oppdateringer ha vært langt mer interessant enn ditt/deres sedvanlige oppgulp om hvilke Nokiatelefoner som finnes i butikken til enhver tid. Men da hadde du vel samtidig postet ett skudd i din egen fot, med tanke på at dere trakk både Aino og Satio for FW-bugs som nå er rettet opp.

 

Har du en link til en side med oversikt over markedsandelen til SE i norge?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...