Gå til innhold

Lysbrytere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det brukes en vender, det kalles for en endevender. Man trekker da to ledninger mellom disse.

Man kan også ha flere enn to brytere, da brukes kronevender mellom endevenderene.

Reléer kan også brukes, da monteres det impulsbrytere, altså slike knapper som du bare trykker på men selve knappen ikke forandrer posisjon.

Lenke til kommentar
Det brukes en vender, det kalles for en endevender. Man trekker da to ledninger mellom disse.

Man kan også ha flere enn to brytere, da brukes kronevender mellom endevenderene.

Reléer kan også brukes, da monteres det impulsbrytere, altså slike knapper som du bare trykker på men selve knappen ikke forandrer posisjon.

 

Det brukes vekselvendere, -ikke kronevendere (som er en dobbel enpola bryter)

Lenke til kommentar
Det brukes vekselvendere, -ikke kronevendere (som er en dobbel enpola bryter)

Det kan se ut som vi begge har noe rett og noe feil.

Endevender og vekselvender kan være det samme (har det fra en gammel ELKO hovedkatalog). Vekselvender tror jeg også kan også være en vender med trykk-funksjon (slik som på dimmere).

Den vi ikke er enige om kalles i ELKO katalogen for kryssvender (mellomvender). Mens de bruker betegnelsen serievender (kronevender) om noe som sikkert kan betegnes som en dobbel enpola bryter (uten at jeg vet hva den brukes til).

Hvis du ser på kataloger på nettet så finner du betegnelsen kronevender sammen med endevender. http://www.eip.no/shop30.asp?View=pricelist

Jeg har jobbet med installasjon for lenge siden, og mener å huske det ble brukt betegnelsen kronevender. Men det ser ut som disse betegnelsene er noe forskjellig brukt.

Lenke til kommentar
Det brukes vekselvendere, -ikke kronevendere (som er en dobbel enpola bryter)

Det kan se ut som vi begge har noe rett og noe feil.

Endevender og vekselvender kan være det samme (har det fra en gammel ELKO hovedkatalog). Vekselvender tror jeg også kan også være en vender med trykk-funksjon (slik som på dimmere).

Den vi ikke er enige om kalles i ELKO katalogen for kryssvender (mellomvender). Mens de bruker betegnelsen serievender (kronevender) om noe som sikkert kan betegnes som en dobbel enpola bryter (uten at jeg vet hva den brukes til).

Hvis du ser på kataloger på nettet så finner du betegnelsen kronevender sammen med endevender. http://www.eip.no/shop30.asp?View=pricelist

Jeg har jobbet med installasjon for lenge siden, og mener å huske det ble brukt betegnelsen kronevender. Men det ser ut som disse betegnelsene er noe forskjellig brukt.

 

Kryssvender var det jeg mente... :oops:

 

En kronevender brukes forøvrig til å slå på to forskjellige lys i et rom inviduelt.

Lenke til kommentar
vist en har bare ett lys så er det like greit og bruke en enpolt bryter. evt. topolt vist forholdene tillsier det.

men sier det til dere det er galskap og bruke enpolt bryter på 3 fase, vist en ikke har 3 enpolte brytere da.

 

Er trefase noen gang nevnt her??? Er du helt fåla eller?

 

En 3-pol-bryter kan brukes til 3-fas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...