Gå til innhold

Reklamasjon/garanti angående mobiltelefon


Anbefalte innlegg

Jeg har en Motorola som jeg kjøpte for under to år siden, og den samme feilen hendte telefonen for 3. gang denne måneden. Det er en softwarefeil som gjør at telefonen ikke vil skru seg på. Er det noen lov som sier at CDON (som jeg kjøpte telefonen fra) må gi meg en ny mobil (tilsvarende eller andre produkter til en tilsvarende sum) siden det var den 3. like feilen som har hendt innen reklamasjonstiden?

 

Fant noe her, men det var litt uklart hva som egentlig kom frem

Endret av Sindre :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forhandler har to reprasjon forsøk på samme feil. kommer apparatet inn tre ganger med samme feil så har forhandler rett til å få bedømt produktet og reklamere til produsent. Om apparatet ikke er skadet eller tuklet med så har du rett til omlevering (ny vare) eller å heve kjøpet. La oss si at telefonen du kjøpte kostet 2000 kr men en ny telefon med like spesifikasjoner koster 1000 i dag så kan forhandler benytte seg av bruksfradrag. Men da kan du som kunde kreve renter. Og da er du omtrent oppe i samme sum som du betalte for telefonen.

Lenke til kommentar
Forhandler har to reprasjon forsøk på samme feil. kommer apparatet inn tre ganger med samme feil så har forhandler rett til å få bedømt produktet og reklamere til produsent.

Bare for å presisere: forhandler har rett til å konstantere at det er samme feil tredje gangen, og utelukke evnt brukerfeil. Som forbruker må man ikke vente til at butikk og produsent har ordnet opp seg i mellom.

 

Og som forbruker kan man velge heving av kjøp(hvor kjøpssummen blir tilbakebetalt(evnt kjøpssum - bruksfradrag + renter)), reparasjon(av samme vare) eller omlevering(ny vare med tilsvarende specs).

Lenke til kommentar

Fant noe lignende det dere skrev. Mobilen er en Motorola Rizr som ble kjøpt for litt over 1,5 år siden (2 år i Mars), og ikke lenge etter jeg kjøpte den sluttet Motorola og selge telefoner i Norge, så den ble umulig å få tak. Det er ingen yttre skader på telefonen uten noen riper i skjermen, og reklamasjonsretten på mobiler i Norge er på 5 år, så hva tror dere kommer til å hende?

Lenke til kommentar

Du må ta kontakt med CDON, fortelle at dette nå er 3. gang samme feil, og at du ønsker å heve kjøpet/få ny telefon. De vil forhåpentligvis svare med at du må sende inn telefonen til kontroll, noe de har krav på.

 

Hvis den har vært forsøkt reparert 2 ganger for denne feilen, så trenger ikke du godta at den blir reparert igjen.

Lenke til kommentar

At forhandleren ikke selger merket lenger skal ikke gå utover deg. Forhandleren står ansvarlig ovenfor deg som kjøper. Hvordan forhandleren fikser opp ovenfor produsent er ikke noe som angår deg eller skal gå utover deg. Hvis forhandleren prøver seg med noe at han ikke får igjen av produsent, og derfor nekter deg heving, så slenger du forbrukerkjøpsloven i disken og ber han lese den. Altfor mange forhandlere trur de slipper alt som har med ansvar å gjøre etter at de har tatt imot penger fra sin kunde.

Lenke til kommentar
Trådstarter sier ingenting om at han har levert inn mobilen før, bare at han har selv har oppdaget feilen for 3. gang denne måneden

Nei, jeg skrev at det hendte for 3. i denne måneden, det jeg mente. De har reparert den en gang i Drammen og en gang i Sverige. Begge gangene var de ekstremt trege og har lest andres erfaringer om at CDON er elendig på kundeservice.

Skrev til dem i sta om at det samme hendte for tredje gang og at jeg hadde krav på hevet kjøp. Kopierte ut et utdrag fra forbrukerkjøpsloven og la til link i meldinga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...