Gå til innhold

Prosjekt Linux. Trenger tips


Anbefalte innlegg

Har 3-4 386ere/pentium maskiner med ca 32 Mb med ram, samt en Windows Xp maskin.

 

Jeg skal sette opp et nettverk hjemme om noen uker som jeg senere skal kunne koble ADSL til, jeg har da tenkt og ha en maskin med 2 nettverkskort i som jeg skal ha som firewall, hva skal jeg bruke av software/OS da?

 

Jeg har enda noen maskiner igjen som jeg vil sette opp til diverese, forslag? jeg vil sette opp noen Bouncere samt at jeg har et domene jeg skal få forvardet til meg og da vil jeg og ha mail muligheter, hvordan løses dette?

 

Blir alt vellykket har jeg tenkt og skrive en del artikkler om dette, som til sammen skal bli en guide til hvordan andre kan sette opp slike ting selv :-) Be prepared, her er deres mulighet til å påvirke :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har 3-4 386ere/pentium maskiner med ca 32 Mb med ram, samt en Windows Xp maskin.

 

Jeg skal sette opp et nettverk hjemme om noen uker som jeg senere skal kunne koble ADSL til, jeg har da tenkt og ha en maskin med 2 nettverkskort i som jeg skal ha som firewall, hva skal jeg bruke av software/OS da?

 

Jeg har enda noen maskiner igjen som jeg vil sette opp til diverese, forslag? jeg vil sette opp noen Bouncere samt at jeg har et domene jeg skal få forvardet til meg og da vil jeg og ha mail muligheter, hvordan løses dette?

 

Blir alt vellykket har jeg tenkt og skrive en del artikkler om dette, som til sammen skal bli en guide til hvordan andre kan sette opp slike ting selv :-) Be prepared, her er deres mulighet til å påvirke :-)

Den ultimate mailserveren er Qmail.

På firewallen kan du kjøre Clarconnect.

Det er mine tips så langt :D

Lykke til!

PS! Litt hardt å si det til en moderator, men Firewall + BNC er tatt opp noen ganger her i forumet :D

Lenke til kommentar

Jeg skal sette opp et nettverk hjemme om noen uker som jeg senere skal kunne koble ADSL til, jeg har da tenkt og ha en maskin med 2 nettverkskort i som jeg skal ha som firewall, hva skal jeg bruke av software/OS da?

Jeg ville brukt Trustix Secure Linux distro. Den fungerer ypperlig som brannvegg/router og er meget sikker.

Lenke til kommentar

Jeg selv er "nybegynner" i Linux, bruker det et par ganger i uken men har alri satt opp noe "avansert" på dem :-) Jeg skal laste ned programmene som dere foreslår her og se om jeg kan sette meg inn i dem, noen som har linker og i farten? (ja jeg vet om Google)

Lenke til kommentar

En brannmur bør helst ikke kjøre noen tjenester i det hele tatt (utenom sshd for fjernkonfigurering). Den bør vel faktisk helst ikke ha installert X heller.

 

Jeg leste i siste Linux Journal om et program som virket interesant: Firewall Builder. Generer alle nødvendige konigurasjonsfiler som du etterpå kan flytte over til brannmurmaskinen.

Lenke til kommentar
smoothwall har vel webkofig fra før av :-) plug 'n' pray.
Har lastet ned og skal installere smoothwall nå og se om det er brukenes :-)

 

Last ned ClarkConnect også i tilleg til smoothwal, og sammelign dem. jeg gjorde det samme og fat ut at ClarkConnect var den definitivt beste. Både når det gjalt sowftware oppdateringer, lettvindt konfugurasjon o.l

Lenke til kommentar
smoothwall har vel webkofig fra før av :-) plug 'n' pray.
Har lastet ned og skal installere smoothwall nå og se om det er brukenes :-)

 

Last ned ClarkConnect også i tilleg til smoothwal, og sammelign dem. jeg gjorde det samme og fat ut at ClarkConnect var den definitivt beste. Både når det gjalt sowftware oppdateringer, lettvindt konfigurasjon o.l

Lenke til kommentar
smoothwall har vel webkofig fra før av :-) plug 'n' pray.
Har lastet ned og skal installere smoothwall nå og se om det er brukenes :-)

 

Last ned ClarkConnect også i tilleg til smoothwal, og sammelign dem. jeg gjorde det samme og fat ut at ClarkConnect var den definitivt beste. Både når det gjalt sowftware oppdateringer, lettvindt konfigurasjon o.l

 

Ja.. Og Clark kan jo kjøre diverse andre ting og.. Vanlige server ting og tang

Lenke til kommentar
Hmm, skjønner ikke hva du skal med så mange maskiner... jeg ville satt opp en ekstern burk som firewall, og simulert resten av burkene vha vmware (www.vmware.com) - *mye* raskere, enklere å administrere og tar opp mindre plass fysisk.

 

VMware er treigt, koster penger, og er etter topic irrelevant. Da er det bedre med UML isåfall ;)

Lenke til kommentar
"problemet" er at jeg har dem allerede og har lyst å "leke" litt og kansje lære litt og ;)

 

joda, det går jo minst like bra med ekte burker ;)

 

Men jeg tror ikke du lærer noe mindre ved å bruke vmware - installasjon, konfigurering og bruk blir jo likt uansett, samtidig som du med vmware kan "klone" en installasjon og raskt utvide nettverket til så mange burker du har lyst på (innenfor rimelighetens grenser da).

 

Men det kan vel ha sin sjarm å installere på noen ekte bokser også, må innrømme at man ikke får det helt samme kicket av å fyre igang en virtuell maskin :)

Lenke til kommentar
VMware er treigt, koster penger, og er etter topic irrelevant.  Da er det bedre med UML isåfall ;)

 

VMWare er vel ikke spesielt treigt, særlig ikke målt opp mot de 486ene han hadde tenkt å installere på?

 

VMWare er litt dyr, men det tilbys jo en 30 dagers trial-versjon - burde vel holde til et slikt prosjekt.

 

UML har jeg ikke vært borte i før, men det så jo fett ut det au :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...