Gå til innhold

Mediefolk - bør de kunne ytre seg på nett som alle andre?


Dotten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvsagt bør man i utgangspunktet kunne uttale seg som man vil som privatperson. Med mindre det går ut over ditt arbeidsforhold. Det er ikke bare journalister som må begrense sin egen ytringsfrihet. Også politikere står ovenfor dette dilemmaet. TWFA nevnte i en tråd for lenge siden at det faktisk var minst en kjent/halvkjent politiker som benytter forumet her under et anonymt nick. Nettopp for å unngå at hans private meninger ble blandet med partiets.

Også andre grupperinger må begrense seg. Ingen bedrift ønsker at ansatte skal undergrave dem. Om jeg var ansatt på en revefarm og så gikk ut og lagde en stor reportasje om hvor ille rever i fangenskap har det så hadde jeg nok regnet med å måtte finne meg en ny jobb.

 

edit: Dette innlegget er skrevet med forbehold om dårlig evne til å formulere meg. Sikkert mange detaljer man kan plukke fra hverandre her, men poenget mitt står.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Så lenge det er mulig å skille mellom private ytringer og ytringer de kommer med i jobbsammenheng, så bør det vel være ganske fritt frem.

 

Spørsmålet er om dette i det hele tatt er mulig (uten anonymitet): Selv om de skulle ytre seg som privatpersoner, vil andre medier skrive at "kommentator Ditt mener Datt" (gjerne godt hjulpet av litt harme fra politikere eller andre), og den private ytringen ser med ett ut som noe mer.

Lenke til kommentar

Det blir litt problematisk når mediet journalisten uttaler seg i er en blogg på arbeidsgivers nettside. Er bloggen redaksjonelt innhold? Uttaler journalisten seg som privatperson eller som journalist? Det får nå være opp til den enkelte redaktør å bestemme om det skal være retningslinjer for innhold på disse bloggene, men om det var jeg som var redaktør så hadde det så absolutt vært det. På en privat blogg hvor journalisten helt tydelig uttaler seg som privatperson så burde det være fritt frem.

Lenke til kommentar

Er det du sier at det ville vært problematisk om jeg (evt. en journalist i Edda) eksempelvis hadde uttalt meg på Diskusjon.no's bloggtjeneste, men ikke på min egen private eller hos en konkurrent? Bør folk som jobber i TV2 få mindre rettigheter til å ytre seg via TV2s bloggtjeneste, fordi de er ansatt der?

 

Hvorfor er dette problematisk? Fordi vedkommende blogget på TV2.no fremfor Blogging.no? Jeg trodde det var ytringen man reagerte på, ikke hvilken bloggtjeneste vedkommende valgte?

Lenke til kommentar

Om mediehuset har en bloggtjeneste for gud og hvermann som en journalist velger å benytte seg av i stedet for eks. wordpress.com så er det er greit nok, om enn litt sausete. Det er noe helt annet når det er en "bloggtjeneste" for journalistene på huset og når bloggene blir profilert og sitert redaksjonelt på både TV og nett slik som er tilfelle med disse bloggene til sportjournalistene i TV2. Nå virker det nå å være TV2s hensikt at "bloggerne" skal skyte fra hofta og gjerne provosere, så det er sikkert helt OK for TV2 at denne figuren provoserte en stortingsrepresentant. Personlig synes jeg det blir litt vel mye rolleblanding, men for all del, det er TV2s valg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Jeg hadde nok vært veldig påpasselig med å pressisere at det er min mening som privatperson, og ikke TV2s som er å finne på bloggen min, hadde jeg vært i samme situasjon. Er vel egentlig ikke verre enn det?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ber TV 2 kalle sportsanker inn på teppet etter Haugli-blogg

 

Den saken illustrer godt en pågående diskusjon blant mediefolk. Bør det eksistere retningslinjer for journalister og andre, når man uttaler seg på Internet? Eller bør man, på lik linje med hvem som helst andre, kunne få lov til å ytre sine meninger?

 

Selvfølgelig bør vi kunne uttale oss som alle andre. Vi kjemper jo for ytringsfrihet, også skal vi sensurere oss selv?

 

Når det er sagt, er jeg personlig av den oppfatning at jeg ikke ønsker å dele min tro og mine politiske synspunkter med gud og hvermann. At noen journalister ønsker å gjøre det, får være opp til dem. Hva angår mer personlige anliggender (som for eksempel når noen kritiserer kolleger etc.), synes jeg regelen om "godt nettvett" er gjeldende.

 

Men i prinsippet synes jeg journalister bør kunne uttale seg på lik linje med den vanlige mann i gata. Hvis journalister har veldig sterke meninger, er det kanskje greit at de kommer fram, sånn at leserne vet at stoffet til disse personene antakeligvis preges av det, selv om man i utgangspunktet bør forholde seg så nøytral som mulig til teksten som kommer på trykk, selvfølgelig.

 

Problemet her har vel mer med rolleblanding enn hvorvidt journalisten er journalist å gjøre. Har man en rolle som gjør det vanskelig å skille mellom hva man mener som privatperson og i jobbsammenheng, bør man sørge for at det kommer klart fram.

Endret av Dianah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...