Gå til innhold

Diskusjon rundt den islamistiske, palestinske organisasjonen Hamas: Veldedighetsorganisasjon, motstandsorganisasjon eller terroristorganisasjon?


Diskusjon rundt Hamas  

73 stemmer

  1. 1. Hva slags organisasjon annser du Hamas for å være?

    • En organisasjon som først og fremst bedriver veldedighet ovenfor den palestinske befolkningen
      2
    • En organisasjon som først og fremst bedriver motstandskamp mot Israel for den palestinske saken
      13
    • En organisasjon som først og fremst bedriver terrorisme mot Israel
      30
    • En kombinasjon av to eller alle alternativene
      22
    • Ingen formening/Vet ikke
      6


Anbefalte innlegg

HAMAS

 

post-131018-1259185658_thumb.png

 

Diskusjon rundt den islamistiske, palestinske organisasjonen Hamas: Veldedighetsorganisasjon, motstandsorganisasjon eller terroristorganisasjon? Hva kjemper de for og mot?

 

Først og fremst: Dette er IKKE en ny tråd om konflikten mellom palestinerne og israelerne. Det har vi allerede en aktiv tråd for som har utgangspunkt fra to andre tråder. Dere finner alle sammen her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=916183&hl=

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1028867&hl=

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1106229

 

Så det temaet kan diskuteres i den nålevende tråden.

 

Det denne tråden dreier seg om er primært den palestinske, islamistiske organisasjonen Hamas grunnlagt av Ahmed Yassin og nå ledet av Khaled Meshaal. Yassin ble drept i et israelsk helikopterangrep i år 2004 mens Meshaal holder til i eksil i Syria.

 

Hamas er sikkert en organisasjon de fleste har hørt om og ikke minst etter år 2000 da den andre palestinske intifadaen mot israelsk kontroll over den palestinske befolkningen brøt ut. Hamas er den palestinse organisasjonen som har kjempet hardest mot Israel i denne konflikten og bruken deres av selvmordsbombere mot sivile israelere og avfyring av raketter mot Israel samt stadige uttalelser og trussler om at alle israelere er mål for angrep og deres trussler om hevn hver gang en eller flere av deres ledere og/eller medlemmer har blitt drept i israelske angrep har gitt dem en enorm oppmerksomhet i media. Kritikken mot dem har stort sett dreid seg om at metodene de bruker i kampen mot Israel går under terrorisme. Det alle enes om er at Hamas er en militant organisasjon.

 

I tidslinjen år 2001 - 2004 da konflikten mellom palestinerne og Israel var på sitt mest brutale og aggresive var det nærmest dagligdags med palestinske selvmordsangrep mot Israel og israelske militærangrep mot palestinerne. Det var stort sett Hamas som sto bak selvmordsangrepene mot Israel og det foretrukkne målet var gjerne fullastede busser. Skrekken blant israelerne når det gjaldt å ta buss var ofte stor på denne tiden. Oså steder som fullpakkede markeder, travle handelsgater og fulle nattklubber var utsatt for selvmordsbomberne. Jerusalem var det mest vanlige stedet for selvmordsbomberne å slå til.

 

Siden Hamas jaget Fatah ut av Gazastripen i år 2006 har oppmerksomheten rundt Hamas utelukket dreid seg om Gazastripen. Før var Hamas aktiv både på Gazastripen, Vestbredden, i Øst-Jerusalem og inne i Israel. Nå om dagen derimot holder de hovedsakelig til på Gazastripen som er å regne som en palestinsk enklave mellom Egypt, Israel og havet.

 

Bla. Israel, USA og Den europeiske union/EU annser Hamas for å være en terroristorganisasjon/terrororganisasjon. Imidlertid står ikke Hamas oppført på FNs liste over terrororganisasjoner slik bla. Al-Qaida gjør. Hamas har høstet støtte fra bla. Saddam Hussein, Osama bin laden og hans Al-Qaida nettverk, den libanesiske organisasjonen Hizbollah som også annses som terrororganisasjon av noen samt Den islamske republikken Iran. I tillegg har de stor støtte fra den palestinske befolkningen for deres motstand mot israel og deres veldedighetsarbeid ovenfor den palestinske befolkningen.

Støtten deres blant palestinerne har i midlertid vært både fram og tilbake. Det har vært tider under den pågående intifadaen der palestinernes samlede håp har vært Hamas og det palestinske folket har ropt og skreket ettet gjengjeldelse fra Hamas mot Israel etter voldsomme, israelske angrep mot palestinerne. Det har også vært tider der forventningene til en slutt på volden og konflikten har vært stor på begge sider og et hvert angrep fra Hamas mot Israel ville ressultert i raseri fra den palestinske befolkningen. Palestinernes største leder Yassir Arafat som selv støttet Saddam Hussein under Gulfkrigen fordømte flere ganger angrep mot Israel enten de kom fra Hamas eller fra andre palestinske, militante organisasjoner uansett om han hadde det palestinske folket med seg eller mot seg i fordømmelsene. Det eneste han ikke ville fordømme var angrep rettet mot de israelske bosettningene på okkupert, palestinsk jord.

 

I det siste har symbolet på konflikten mellom Hamas og Israel vært den israelske soldaten Gilad Shalit som ble kidnappet av Hamas i år 2006 og siden har vært fanget av Hamas. Det har vært små livstegn som videosnutter og opptak av Shalit, men han har ikke fått mottat besøk av organisasjoner som Røde Kors. Det har vært flere forsøk mellom Hamas og Israel på å komme fram til en enighet om fangeutveksling, men på israelsk side er skepsissen stor ettersom Hamas vil ha frigitt svært mange palestinske fanger i bytte mot Shalit og Israel vil av prinsipp ikke løslate fanger som de mener har vært innvolvert i angrep rettet mot Israel.

 

Hamas er kjent som langt mindre moderate enn det dominerende, palestinske Fatah som kontrollerer Den palestinske selvstyremyndigheten og tideligere var ledet av Yassir Arafat og nå er ledet av Mahmoud Abbas. Hamas er bla. blitt kjent for å ha som mål at Staten Israel utslettes og at det området som tideligere var Det britiske mandatområdet palestina skal omfatte Staten palestina. Alikevel har Hamas i det siste sagt seg villige til å anerkjenne og leve i fred med israel dersom det opprettes en palestinsk stat. De har erkært at de godtar en palestinsk stat på Gazastripen, Vestbredden og i Øst-Jerusalem, altså det som i dag annses som de palestinske områdene. De har også prøvd å komme i kontakt med USAs president barack Obama både ved å erkøære seg klare for samtaler samt ved å sende et brev til Obama. Imidlertid er Israels offisielle politikk at de ikke snakker direkte med Hamas og istede har gjerne Egypt og Tyrkia forsøkt å megle mellom de o partene og være tredjemann, men det har hatt blandet hell.

Det siste som kom inn i dag var forhåpninger om en avtale, men nå er situasjonen fastlåst ettersom Israel ikke vil løslate flere av medlemmene Hamas krevet pga. av at Israel misstenker dem for å stå bak angrep mot Israel.

 

Dette er bare et lite sammendrap av de siste hendelser. Både Hamas`s opprinnelse og fremvekst samt aktiviteten før den andre, pågående, palestinske intifadaen er interessange, men jeg har utelatt det ettersom det er nåtidens aktivitet fra Hamas det legges merke til og det er nåtidens aktivitet fra Hamas de fleste kjenner til. Dessuten er konflikten Hamas er innvolvert i mellom den palestinske befolkningen og Israel avhengi av å løses slik situasjonen er i dag og ikke etter hvordan situasjonen var for flere årtider siden.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Hamas

http://en.wikipedia.org/wiki/Hamas

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Ahmed_Yassin

http://en.wikipedia.org/wiki/Ahmed_Yassin

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Khaled_Meshaal

 

Om dere har annen informasjon dere ønsker å få ut om Hamas og deres virke så kom med det. Jo mer jo bedre. Jo mer man kan tilegne seg av kunnskap om en sak, jo mer forstår man av den.

 

Er Hamas en veldedighetsorganisasjon eller en terroristorganisasjon?

 

Er den væpnede kampen Hamas bedriver motstandskamp mot okkupasjon og kamp for palestinsk selvstendighet eller er det terrorisme?

 

Burde Hamas bli tatt inn som en reell representant og forhandlingspartner for den palestinske saken av det internasjonale verdenssamfunnet eller ikke?

 

Hva er din(e) mening(er) om Hamas?

 

Kjør debatt!

Endret av Glimti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En islamistisk organisasjon som vil alltid, som historien viser, overgå til et teokratisk diktatur om de får muligheten. Trakasseringen av annerledestenkende vil overgå nye høyder. Eneste redningen til Hamas er at en del av Gazaledelsen som er litt mer liberale får mer å si enn Damaskusgjengen.

 

Ellers viser jeg kun fingeren til islamistiske dårer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enver organisasjon som bedriver terrorsime mot uskyldige sivile er en organisasjon jeg ikke støtter. Selv om de gjør mye bra for den palestinske befolkningen, er det å sende raketter mot sivile uakseptabelt. Flere ganger har Hamas skutt raketter fra skoler og andre utsatte steder, noe som har ført til siviler tap pga at Israel har svart tilbake med samme mynt mot de stillingene de ble beskutt fra. Jeg tviler ikke et sekund på at mange av Hamas sine medlemmer og støttespillere hadde utryddet hver eneste jøde i Israel om de hadde muligheten til det.

 

Hamas = terrorister

  • Liker 1
Lenke til kommentar

post-131018-1259229812_thumb.jpg

 

I diskusjonen rundt Israel -Palestinakonflikten har jeg sett Hamas bli sammenlignet med Milorg D13 som kjempet mot den tyske okkupasjonen av Norge. Jeg er enig i at sammenligningen slår noen sprekker siden Milorg D13 utelukket bedrev sabbotasje mot tyskerne og ikke drepte sivile tyskere, men dersom det viser seg at Hamas kjemper mot den israelske okkupasjonen for å befri de territoriene som i dag annses for å være palestinske er ikke sammenligningen helt håpløs. Og Hamas har faktisk flere ganger sagt at det er nettopp det de gjør:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle1596558.ece

 

Og legg merke til det som står på siden om kravene fra Hamas:

 

Dette er hovedkravene som Hamas setter for

opprettelsen av en palestinsk stat:

 

Palestina skal inkludere Vestbredden, Gaza og Øst-Jerusalem

Palestinere som ble fordrevet under krigen i 1967 skal ha rett til å vende tilbake til sine hjem.

Grensene fra 1967 skal gjenopprettes.

 

Merk dere forøvrig at det bare ern av en rekke artikkler der Hamas kommer med disse og lignende uttalelser.

Endret av Glimti
  • Liker 2
Lenke til kommentar

post-131018-1259357172_thumb.jpg

 

Som alt nevnt har Hamas sagt seg villige til å snakke med, slutte fred med og anerkjenne Israel, men de har gjort det klart at Staten palestina må bli en realitet før de selv anerkjenner israel. Når det kommer til selvmordsbombing og raketter så kan dere begge to sammenligne det med den israelske ødeleggelsen av palestinsk infastruktur og nedslaktingen av det palestinske folket og se hvem som dreper og ødelegger mest.

 

At Hamas først og fremst har gått etter sivile og har erklært alle israelere som legitime mål er en ting, men nå har heller ikke Israel anstrengt seg for å unngå å drepe sivile palestinere.

 

Utenom det så gjør hamas mye godt arbeid for palestinerne bosatt på gazastripen. men sde var aktive på andre områder gjorde de mye godt for palestinerne der også.

 

Hamas er som også nevnt ikke på FNs liste over terrororganisasjoner!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg vil si at Hamas er en terroristorganisasjon. De har sendt rakett for rakett inn i Israel og forstår aldri hvorfor Israel til slutt bomber dem sønder og sammen. De burde lære for hver gang Israel bomber dem. Viss en rotte biter en ulv i halen blir den spist.

..og om en ulv truer en rotte inn i et hjørne biter rotten.

 

:)

 

Og der trykker også skoen i stor grad.

Lenke til kommentar
Jeg vil si at Hamas er en terroristorganisasjon. De har sendt rakett for rakett inn i Israel og forstår aldri hvorfor Israel til slutt bomber dem sønder og sammen. De burde lære for hver gang Israel bomber dem. Viss en rotte biter en ulv i halen blir den spist.

..og om en ulv truer en rotte inn i et hjørne biter rotten.

 

:)

 

Og der trykker også skoen i stor grad.

 

En ting er klart, det er ingen som er uskyldige i denne situasjonen. Umiddelbar tilbaketrekking ifra Gaza og våpenvhile er nødvendig. Selv om de offisielt har våpenvhile så blir det alltid sendt en rakett fra Gaza som blir besvart med flyangrep ifra Israel.

Lenke til kommentar

post-131018-1259362135_thumb.jpg

 

Svært godt poeng Simon Aldra kom med! Trenger du noen opp i et hjørne vil de gjerne bruke enhver mulighet til så sprenge seg ut av det igjen! Husker jeg selv har sagt det mange ganger når jeg har diskuter Nord-Korea med venner. Jeg har sagt at hvis USA virkelig velger å angripe så vil Nord-Korea være stilt ovenfor en overlegen fiende de ikke kan bekjempe og da vil de muligens skyte ut alt det de har av raketter før de blir smadret. Husker jeg nevnte det da jeg diskuterte Irak med noen også før innvasjonen i år 2003. Jeg sa noe om at hvis Irak virkelig hadde noen form for masseødeleggelsesvåpen ville de sikkert bruke dem for å skade de angripene troppene mest mulig ettersom det uansett ikke var en krig de kunne vinne. Kort sagt: Trenger man noen opp i et hjørne kan de gjøre hva som helst for å komme seg ut av det. Og det spsesielt hvis de vet at de uansett ikke kan gå seirende ut!

 

Når det gjelder Hamas så har de jo tilbudt Israel diplomati og sagt seg villige til å anerkjenne og leve i fred med Israel. Og de har forsøkt å komme i direkte kontakt med Barack Obama ettersom han fra forskjell til george W Bush kan høre etter på folk. Det som alikevel ville være veldig interessangt ville være å se hvordan Hamas reagerte om de virkelig fikk tilbudet om samtaler på d\direkte nivå fra USA og Israel. Dersom Hamas innleder samtaler med Israel har de jo i praksis anerkjennt Israel som en legitim forhandlingspartner og dermed også som representat for motparten og Hamas har jo gjort det klart at det er uaktuelt å anerkjenne Staten Israel før Staten alestina er en realitet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg vil si at Hamas er en terroristorganisasjon. De har sendt rakett for rakett inn i Israel og forstår aldri hvorfor Israel til slutt bomber dem sønder og sammen. De burde lære for hver gang Israel bomber dem. Viss en rotte biter en ulv i halen blir den spist.

..og om en ulv truer en rotte inn i et hjørne biter rotten.

 

:)

 

Og der trykker også skoen i stor grad.

 

En ting er klart, det er ingen som er uskyldige i denne situasjonen. Umiddelbar tilbaketrekking ifra Gaza og våpenvhile er nødvendig. Selv om de offisielt har våpenvhile så blir det alltid sendt en rakett fra Gaza som blir besvart med flyangrep ifra Israel.

Uskyldig? Ikke pokker.

 

Det er et gammelt ordspråk fra Midtøsten.

 

En skorpion skulle over en elv, og kunne ikke svømme selv. Selvfølgelig ville ingen dyr hjelpe den, de var redde for at den skulle stikke dem i ryggen, og drepe dem.

Men en frosk kom til slutt og sa "du kan ikke stikke meg, da dør du selv", og med skorpionen på ryggen begynte frosken å svømme over elven. Plutselig kjente den et kraftig stikk i ryggen, og snur seg mot skorpionen mens den kjenner kroppen paraliseres.

"Hvorfor gjorde du det? Nå dør du jo selv!"

"Men kjære frosk, vet du ikke at vi er i Midtøsten?"

 

 

 

Moralen er kort og greit at det tradisjonelt er uten betydning om du ødelegger for deg selv så lenge du ødelegger for fienden.

 

 

Lenke til kommentar

Dette er faktisk en veldig kompleks situasjon. Begge statene har ikke råd til å miste en kvadratmeter land. Og der ligger Israel isolert med Syria og Egypt på begge sider. En kan nesten sammenligne Palestina med situasjonen der Israel ble angrepet av Syria og Egypt. Israel hadde ikke råd til å tape noe og sendte ut alt de hadde av våpen til folket og de vant. Forskjellen er bare det at Israel vinner og Palestina taper. Israel burde ha lært hvordan det er å være presset opp i et hjørne. De burde lære av sine egne feil. Likevell så er det små grupper inne i Gaza og ødelegger for forhandlingene ved å skyte raketter inn i Israel. Det er dette som det må bli en slutt på for at situasjonen skal bli stabil.

Lenke til kommentar

post-131018-1259363474_thumb.jpg

 

Nå vil neppe rakettangrepene stanse helt opp før Israel avslutter blokkaden av Gazastripen som fører til enorm elendighet for de moderate og sivile palestinerne som er bosatt der. Forhold som mangel på mat, vann og arbeid blant befolkningen på Gazastripen er veldokumentert side opp og side ned samt forlengs og baklengs og alle andre veier flere ganger. Og denne blokkaden tjener først og fremst til å øke palestinernes støtte til Hamas!

 

Nå har forøvrig rakettangrepe minket kraftig og Hamas gjør hva de kan for å holde dem nede. Dette har blitt bekreftet på israelsk side. Men nå må man huske på at det ikke bare er Hamas som oppererer på Gazastripen selvom de sitter med selve makten og alle rakettangrepene kommer ikke fra dem.Og de har heller ikke oppsyn med hver enkelt person selvom de sitter med den daglige styringen av Gazastripen.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
post-131018-1259363474_thumb.jpg

 

Nå vil neppe rakettangrepene stanse helt opp før Israel avslutter blokkaden av Gazastripen som fører til enorm elendighet for de moderate og sivile palestinerne som er bosatt der. Forhold som mangel på mat, vann og arbeid blant befolkningen på Gazastripen er veldokumentert side opp og side ned samt forlengs og baklengs og alle andre veier flere ganger. Og denne blokkaden tjener først og fremst til å øke palestinernes støtte til Hamas!

 

Nå har forøvrig rakettangrepe minket kraftig og Hamas gjør hva de kan for å holde dem nede. Dette har blitt bekreftet på israelsk side. Men nå må man huske på at det ikke bare er Hamas som oppererer på Gazastripen selvom de sitter med selve makten og alle rakettangrepene kommer ikke fra dem.Og de har heller ikke oppsyn med hver enkelt person selvom de sitter med den daglige styringen av Gazastripen.

 

 

Er faktisk det jeg har prøvd å komme fram til. Det er ikke bare Hamas det er snakk om.

Lenke til kommentar

Hamas var jo opprinnelig kun en politisk gruppe som vant valg i Palestina.

 

jeg mener det er mest "riktig" på pollen er litt av hvert, enkelt har i sinne blitt fanatisk og kanskje "glemt" hva som var opprinnelig "meningen" med dette partiet, mens andre jobber hardt hver dag for å kjempe og hjelpe det palestinske folket på en minst mulig voldelig måte.

 

Men før noen skyter meg, så sier jeg bare jeg har liten kunnskap i dette, stor interrese dog.

 

Som Israel, har Hamas gått fram og tilbake det med å prøve å forhandle.

Lenke til kommentar
Hamas var jo opprinnelig kun en politisk gruppe som vant valg i Palestina.

 

jeg mener det er mest "riktig" på pollen er litt av hvert, enkelt har i sinne blitt fanatisk og kanskje "glemt" hva som var opprinnelig "meningen" med dette partiet, mens andre jobber hardt hver dag for å kjempe og hjelpe det palestinske folket på en minst mulig voldelig måte.

 

Men før noen skyter meg, så sier jeg bare jeg har liten kunnskap i dette, stor interrese dog.

 

Som Israel, har Hamas gått fram og tilbake det med å prøve å forhandle.

Hamas var ikke bare en politisk gruppe som vant et valg, de har i alle år vært militante og angrepet Israel, både sivile og militære. Men det mange overser er at Hamas i 2006 vant et valg uten å snakke om å utslette Israel, Hamas vant valget på sosiale reformer og kamp mot korrupsjon. Det er en årsak til det, namely at Hamas i 2006 var dominert av den moderate fløyen. Boikotten av Hamas-regjeringen åpnet slusene for den militante fløyen, og boikotten var nok et av de største strategiske feilstegene i Midtøsten på veldig lenge..

 

Men det er likevel galt å glemme Hamas historie som terrororganisasjon. At Hamas har en annen fløy er så sin sak (det har de fleste slike organisasjoner hatt, IRA hadde en fløy som drev med hjelp til enker, banket opp narkohandlere m.m., PLO styrte med helsestell og en god del andre velferdstiltak både på de okkuperte områdene og i flyktningeleirene), men å avskrive Hamas ugjerninger blir grunnleggende galt.

 

:)

Lenke til kommentar
Hamas var jo opprinnelig kun en politisk gruppe som vant valg i Palestina.

 

jeg mener det er mest "riktig" på pollen er litt av hvert, enkelt har i sinne blitt fanatisk og kanskje "glemt" hva som var opprinnelig "meningen" med dette partiet, mens andre jobber hardt hver dag for å kjempe og hjelpe det palestinske folket på en minst mulig voldelig måte.

 

Men før noen skyter meg, så sier jeg bare jeg har liten kunnskap i dette, stor interrese dog.

 

Som Israel, har Hamas gått fram og tilbake det med å prøve å forhandle.

 

post-131018-1259370148_thumb.jpg

 

Hamas har en militant og en politisk gren. Som Simon Aldra alt har påpekt er ikke Hamas unike i den forstand. Når det kommer til valget Hamas vant så mener jeg at det var helt riktig av Norge å anerkjenne valget og jeg mener at det var en stor feil av resten av verden å ikke anerkjenne en palestinsk samlingsregjering som inkluderte Hamas.

 

Når det kommer til forhandlinger og tilbud så det som du sier vært både opp og ned, men i den siste tiden er det Hamas som har tilbudt samtaler mens Israel har sagt nei.

 

Skikkelig forandring blir det hvertfall en stund til vi får. Vi får bare be om at dette ikke kan utvikle seg til en større krise.

 

Om det skal bli en forandring til det bedre er iallefall en ting helt klart: Hamas må inkluderes i samtalene! Det vil rett og slett være nytteløst å utelukke Hamas pga. den enorme innflytelsen de har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...